paard verhuizen in de sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

paard verhuizen in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:32

Hallo,

Straks moet ik mijn paard van de paddock bij ons thuis verhuizen naar de weide.
Dit is een 4-5 kilometer en ik doe dit onder het zadel/aan de hand.
Ik had me niet verwacht op deze sneeuw, anders had ik hem gisteren terug gebracht.
Nu staat mijn paard op ijzers, kan dit veel kwaad?
zonder ijzers weet ik dat het geen kwaad kan maar lees allerlei horrorverhalen van paarden met ijzers en sneeuw :+

Helaas heb ik geen trailer anders bracht ik hem wel met de trailer. :Y)

Dus graag ervaringen van paarden met ijzers in de sneeuw en eventuele tips

Alvast bedankt

Groetjes
Hanne

Gentlegiant

Re: paard verhuizen in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:34

Kun je het niet uitstellen?
Ik zou nooit of te nimmer op pad gaan met of zonder ijzers niet...

Mijn paarden komen helemaaal niet buiten nu hoor

Anders n paar wollen sokken aan doen en vast maken met bandages zodat te niet af zakt
Ik zou t uitstellen of n trailer regelen

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:35

waarom wacht je niet simpelweg even tot de sneeuw weer weg is. Zowel met trailer als met paard aan de hand lijkt me niet ideaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:37

wollen sokken zijn leuk voor de eerste 50 meter.....maar dan zitten ook daar geen zolen meer onder.
Als de lag sneeuw nog niet te dik is dan zou ik heel veel vaseline op de ijzers smeren.
Maar als het geen noodzaak is zou ik het dier lekker laten waar het nu is.

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:38

Ik denk dat dat geheel aan het paard ligt. Die van mij kon met ijzers gewoon door de sneeuw lopen, maar die was dan ook altijd rustig. Bij een paard dat wil schrikken zou ik het niet proberen.
Je zou hem sokken aan kunnen doen?
Ik zou hem wel niet met ijzers in de sneeuw op wei laten lopen. Kun je er geen sneeuwbeslag onder laten zetten of de ijzers eraf laten halen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:42

Gentlegiant schreef:

Anders n paar wollen sokken aan doen en vast maken met bandages zodat te niet af zakt

Met ijzers zou ook niet snel de weg op gaan. Maar jouw beesten zien dus helemaal geen daglicht met sneeuw? Die van mij staat gewoon op de wei hoor, ook als er een meter sneeuw ligt (zonder ijzers dat dan weer wel).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:43

Wachten tot de sneeuw weg is, is geen optie, god weet hoelang dat duurt.
Ik kan het hoogstens 1 dag uitstellen maar dan ligt de sneeuw er nog dusja.
Het is trouwens een heel rustig mak paard, ben er van overtuigd dat hij niets doet onderweg ;) Ik verhuis hem regelmatig van weide naar paddock en terug en hij is het inmiddels gewend.

De hoefsmid kwam normaal deze week om de ijzers eraf te laten halen.
Maar heb helaas nog niet gehoord wanneer precies, als dit vandaag was was het allemaal geen probleem.

Paard staat trouwens 24/7 buiten dus is wel wat gewend kwa sneeuw enz.
Vorig jaar zijn we ook buitenritjes gaan maken in de sneeuw, alleen had hij toen dus geen ijzers ;)
Zonder ijzers ging het prima, ik weet alleen niet wat de effecten zijn met ijzers

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:44

Ligt er zoveel bij jullie dan? Bij ons zijn de wegen helemaal schoon..als ie braaf is en de wegen vrij zijn zou ik gewoon gaan stappen hoor :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:47

sneeuw blijft plakken aan een ijzer.
door het gewicht wat er steeds op komt word het water er uit geperst en word het keihard ijs.
Bij iedere stap word de ijslaag steeds dikker en dikker.
Uiteindelijk loopt je paard dan op keiharde ijsbollen te grootte van een bolletje ijs op een hoorntje.
Dat word zo hard dat je het met een krabber er amper uit gaat krijgen.
Je paard loopt dus letterlijk op eieren.......zeer slecht voor de pezen en banden

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:49

Gewoon gaan en goed de tijd nemen :brr: ,opletten en belonen :j ,mensen inlichten dat je gaat en laten weten dat je weer op de plaats van besteming bent, dan komt het wel goed. :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:49

PercyLeen schreef:
Ligt er zoveel bij jullie dan? Bij ons zijn de wegen helemaal schoon..als ie braaf is en de wegen vrij zijn zou ik gewoon gaan stappen hoor :j

Er ligt nog niet zo gek veel, zeker niet vergeleken met vorig jaar.

Ik weet gewoon niet wat de effecten zijn met ijzers en sneeuw.
Lees dat het zich ophoopt in het ijzer en dat ze dan meer uitglijden, maar zouden ze dit dan ook niet in de wei hebben?
Dat is eigenlijk mijn grootste zorg.
Ik ga sowieso alleen maar stappen, en als het niet gaat dan stap ik af en loop ik gewoon met hem ;)

Edit: Quartel heeft het dus al uitgelegd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:49

Gentlegiant schreef:

Arme dieren.. Ze gaan heus niet dood van een beetje sneeuw hoor.

TS: ijzers in combinatie met sneeuw vind ik ook wel wat gevaarlijker. Je hebt toch sneller de kans dat ze gaan glijden omdat die ijzers spekglad worden en de sneeuw ertussen ophoopt.
ik weet niet of je een voorzichtig paard hebt? Dan zou ik gewoon gaan en zoveel mogelijk door de berm heen gaan. Laat je paard dan wel zelf zijn route bepalen en ga niet voor hem voorzichtig lopen doen, want dat maakt het alleen maar slechter.

Heb je niet de mogelijkheid om te vervoeren met de trailer?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:52

Zou t gewoon proberen ALS je niet helemaal over het harde erheen hoeft. Ondergrond is hier niet glad en nog zacht als je op het gras/zand blijft. Paardjes heb ik vanmorgen ook even eruit gehad in de zandpaddock en de mijne zonder ijzers nog gelongeerd, ging prima.
Hoevenkrabber mee voor als het echt ijsballen worden. Omkeren kan je altijd nog na een stukje proberen, want als je ballen eronder krijgt wordt het link en houdt het op.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:52

succes TS, ik hoop dat de smid snel komt om ze er onder uit te halen voor je

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:53

Paard is een Tinker, wel wat lomp dus :+
Maar in dit soort situatie's meestal toch voorzichtig.

Ik heb wel een auto voor te trekken maar helaas geen trailer en ook niemand in kenniskring met een trailer, anders laadde ik hem straks in en bracht ik hem even.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:54

Als je in de berm kan kan het prima. Op de weg ligt het er helemaal aan hoe bevroren het is. Als ik het zou doen dan sowieso aan de hand.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:55

Smotz schreef:
Zou t gewoon proberen ALS je niet helemaal over het harde erheen hoeft. Ondergrond is hier niet glad en nog zacht als je op het gras/zand blijft. Paardjes heb ik vanmorgen ook even eruit gehad in de zandpaddock en de mijne zonder ijzers nog gelongeerd, ging prima.
Hoevenkrabber mee voor als het echt ijsballen worden. Omkeren kan je altijd nog na een stukje proberen, want als je ballen eronder krijgt wordt het link en houdt het op.

Ik kan via 2 routes gaan
De ene is volledig over harde weg, de andere maar gedeeltelijk ( die is deels zandpad/gras).
Alleen is die over het zand wel langer maar dat moet dan maar, gewoon heeeel veel kleren aandoen :D

Ik hoop inderdaad ook dat de hoefsmid vlug komt, vind het maar niets die ijzers met deze sneeuw

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:57

ik zou het niet doen. Je krijgt, zoals Quartel uitlegt, inderdaad ijsballen onder de voeten en geloof mij, die krijg je er onderweg echt niet uit met een hoevenkrabber!
edit: het maakt ook niet uit waar je loopt (op het harde of op gras of zand) of hoe voorzichtig je loopt, de opeenhoping van de sneeuw in de hoeven kun je niet tegenhouden. Dus je kunt beter wachten tot de ijzers eraf zijn voor je door de sneeuw gaat lopen.
Laatst bijgewerkt door Hahaatje op 30-01-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:00

Net nog even gebeld naar mijn vader maar die weet ook niemand met trailer.
Hij zou eens rondvragen maar hij betwijfelde het

Edit:
Hahaatje: dat is dus mijn grootste schrik, dat dat gaat gebeuren en mijn paard onderuit gaat.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:07

Als de sneeuw gaat ophopen in de ijzers, krijgen ze klompjes aan (sneeuw dat onder de hoef uitkomt) dat maakt het erg glad en moeilijk te lopen.

Ook kan ijzer/sneeuw/asfalt erg gladde taferelen uitroepen...

In de berm/gras moet het kunnen lijkt me, maar zou met asfalt zeker opletten, geen idee hoeveel sneeuw er bij jullie ligt, hier namelijk helemaal niks. (ja alleesn op gras en zand, maar op asfalt is niks blijven liggen)
Dit soort wegen zou je ook op kunnen zoeken, voor de zekerheid misschien een hoevenkrabber mee, mocht de sneeuw ophopen in de hoef, dat je dit er even uit kunt krabben.. (lopend valt er ook veel vanzelf af)

Ik zelf zou het proberen te voorkomen met sneeuw op pad te gaan met paard, maar als het echt vandaag of morgen moet, het kan wel...

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:08

hoeveel sneeuw ligt er bij jullie dan?
hier in friesland ligt echt maar 1 milimeter ofzo haha:D

als het een klein laagje is zou ik gewoon gaan, neem alle rust en tijd en neem een hoevenrabber mee!

anders inderdaad even een paar oude sokken er overheen trekken! het helpt altijd iets!

succes ermee! wat je beslissing ook is!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:12

Als je van plan bent om je paard te verplaatsen in de sneeuw, neem dan een hoevenkrabber mee, zodat je om de zoveel passen de hoeven ijsvrij kan maken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:14

hier ligt op het moment 2-3 cm sneeuw, en het sneeuwt nog steeds vollop ( moet als ik ga sowieso wachten tot het ophoudt want anders ben ik doorweekt tegen de tijd dat ik er ben)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:14

ik weet niet hoeveel sneeuw er bij jullie ligt, hier ligt nl niet bijster veel.
ik zou eerder onder het zadel met sneeuw op pad gaan dan met een trailer.
Zonder ijzers is natuurlijk het ideaalste. ze hebben dan beter grip, maar goed dat is op het moment niet het geval.
ik zou ervoor kiezen om de binnendoorpaden te nemen. gewoon rustig stappen, als ie even een stukje wegglijdt kan hij zich heus wel herstellen.
waar de sneeuw nog niet platgelopen is heb je ook veel beter grip.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:18

Hier in Oostenrijk hebben ze puntjes onder de ijzers tegen uitglijden. Kun je er geen widia puntjes of kalkoenen indraaien?

Met die ijsballen vind ik het nog wel meevallen, rij toch zeker een uur in de sneeuw (3 a 4 keer per week en sneeuw ligt sinds December) en heb na of tijdens een ritje nog geen ijsballen onder de hoeven gehad. Wel een paar keer bij het uit de paddock halen om op stal te gaan. Hoevenkrabber eronder wrikken en je trekt zo'n ijsbal er zo uit. Hoevenkrabber meenemen voor de zekerheid en misschien een extra persoon mee zodat die kan vasthouden als je moet krabben.
http://www.youtube.com/watch?v=wPMievWCjZc

Ik denk dat je goed moet kijken of je niet op een ijsplaat stapt, maar met 1 dagje sneeuw zullen die er nog niet zo erg zijn denk ik.