Weg ren gedrag bij een ruin van 6 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pablo06

Weg ren gedrag bij een ruin van 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 08:36

Hallo,
mijn paard heeft weg ren gedrag zoals ik het noem en ik weet niet wat ik er aan moet doen. Ik heb al van verschillende mensen wat gehoord maar de meeste werkten niet dus ik hoop dat jullie nog wat weten, Want ik wordt er doodsbenauwd van, hij doet dit nu bijna een jaar.

Mijn paard Pablo heeft een heel lief karakter en op buitenritten(langs de weg) doet hij alles wat je vraagt je kan zelfs de teugels op zijn nek leggen en dan in de verlichte zit met je armen gespreid in een rustige galop gaan. Maar als ik in de binnenbak of de buitenbak zit en hij moet werken sprint hij er vandoor als een bezeten gek. Hij gaat dan bokken en de hele bak rond rennen met zijn hoofd hoog in de lucht zodat je er eigenlijk niks mee kan. Ik kan trekken wat ik wil maar dat heeft geen enkele zin. Hij is ongeveer zo'n 1.56 en bijna 6 jaar oud en ik ben 1.63 en 15 jaar oud.

Ik heb al geprobeerd:

× Been te geven als hij wegrent zodat je zijn stuur niet meer op "slot" zit.

× Een dressuur stang met verschillende hoogtes voor de teugels en een kettinkje.

× Mijn springlerares van 90 kg erop zetten ( bij haar doet hij het goed, maar daarna bij mij niet meer)

× Afleiden: om bijvoorbeeld te gaan wijken voor dat hij er vandoor vliegt.

× Een Martin Gaal

× Even laten gaan en dan een flinke trek aan de teugels

× Veel veranderbare gangen rijden

× Een tik met een zweep geven op zijn hals ( hierdoor gaat hij alleen maar sneller)

Geen van deze dingen heeft geholpen, hij doet dit zowel zomers als 's winters. Ik weet het langzamerhand niet meer en als het me niet lukt beter te krijgen of dat ik het op geeft moet hij weg van mijn ouders en dat wil ik niet want ik hecht meestal erg aan mijn dieren (mijn hond is vorig jaar overlijden en daar treur ik nog best vaak over). Ik hoop echt dat jullie wat weten zodat ik dat kan proberen zodat hij niet weg hoeft :=
Ik ben meestal van de zachte aanpak en de homeopathische middeltjes gedoe, maar als je het anders opgelost krijgt wil ik het graag een kans wagen.

hier is nog een plaatje van hem, het is (wat mijn tante dacht) een New Forest × NRPS:
Afbeelding

Jessix

Re: Weg ren gedrag bij een ruin van 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:44

Aai... wat een ongeschikte manieren heb je gebruikt om dit gedrag te onderbreken. Als paard zijnde zou ik dan ook niet meer bij je willen blijven.

Leer je paard te buigen op één teugel, "one-rein-stop". Dit moet je rustig aanleren en niet als een gek blijven trekken. Begin zacht en met constante druk, zodra het paard loslaat, laat jij ook los. Dit moet een reflex worden wat je dus moet (blijven) oefenen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:00

Hi, je pony vertoont vluchtgedrag door angst, en de dingen die je gedaan hebt (sommige) maken het er niet beter op.
Het is aan jou om te ontdekken waarom hij dat doet. Misschien heeft hij in de bak nare ervaringen, drukt het zadel, zet je hem onbewust onder druk, pijn in de mond etc.
Ga zoeken en zorg iig dat je het leuk houdt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:06

Heb je wel eens geprobeerd om hem tijdens het weg-ren gedrag op een volte te rijden?
Laat maar even uitrazen, als je maar niet klem komt in een hoek.

Je moet met een paard nooit een kracht-spelletje aan gaan, dat ga je toch verliezen. Dus trekken, scherpere bitten kan je beter niet doen.

Wat doet jouw spring-instructrice anders dan jij doet? Hoe zou het komen dat hij het bij haar niet doet en bij jou wel?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:13

Het feit dat je paard wegrent met het hoofd in de rug, kan zeggen dat je de rug er niet bijhebt... Misschien is het fijn voor je paard om goed te werken op ruggebruik en daarna wat overgangen naar galop te doen. Ik had het persoonlijk ook voor met mijn merrie (en zelden soms nog - mijn schuld dan!) en die was niet te houden, ging ik echt volledige pistes rond in full speed...Maar anders wel zo mak als een lammetje. Wel heb ik nooit zware bitten of dergelijke gebruikt omdat ik wist dat het daar niet aan lag en je alleen symptoombestrijding doet. Om het probleem volledig aan te pakken, want ze had hierdoor - door mijn schuld dus- een gevoelige rug gekregen, heb ik een infiltratie laten doen op de rug en zijn we van nul kunnen beginnen. Ondertussen is dat product al lang uitgewerkt en mits voldoende ruggebruik hebben we dat probleem niet meer...
Ter verduidelijking

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:20

Ik mis in dit verhaal of je je paard helemaal hebt laten nakijken?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:35

Laten lopen. Ik weet dat dit geen gebruikelijke manier is in de engels sport.

Maar de gedachte erachter:
Een paard is een vluchtdier. Als hij iets niet wilt of bang is gaat ie rennen.
Alles wat jij doet om dat tegen te houden gaat tegen zijn natuur is en geeft het eerder het signal ' ik moet nog banger zijn' .

Wat wij doen (bv ook bij het aanrijden van jonge paarden) is laat ze maar lopen. Blijf er relaxed op, ga niet trekken ofzo maar geef juist de vrije teugel. Zorg wel dat de bak verder leeg is om ongelukken te voorkomen.
En laat maar lopen. Op een moment gaat hij merken dat rennen totaal geen zin heeft want er gebeurd niks en er is geen gevaar. Dan wordt ie vanzelf langzamer en gaat na tijdje stil. Dat is het moment waarop jij uitbundig beloont.
Het gaat erom dat hij er zelf achter komt dat rennen geen zin heeft en niks oplost.
Dit kun je hem niet vertellen, hier moet hij zelf achter komen.
Kan uiteraard een aantal keren duren.

Pablo06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:48

Jessix @ Ja ik weet het ben er zelf ook niet mee eens maar ik moest toch iets...
Myca @ Ja ik heb inderdaad geprobeert hem op een volte te zetten mij ik kan hem niet sturen, hij reageert dan gewoon niet meer.
inesje15 en Caira @ ik heb vandaag een gepensioneerde dierenarts gebeld (hij is namelijk een kennis van ons), hij heeft vaak met paarden gewerkt en hij heeft ze zelf ook, hij komt zo snel mogelijk en gaat hem nakijken.
quarterH @ ik zal het proberen, ik zal het wel eng vinden want hij gaat echt heel hard (weet niet precies nooit met een meter bij gestaan :P) maar ik snap je punt.

Ik vind het heel fijn dat jullie zo snel gereageerd hebben en ik ga alles zo snel mogelijk is proberen, zoals ik net al schreef: ik laat een dierenarts komen om hem na te cheken hij is net gepensioneerd (nou half hij doet alleen nog kleine dieren, voor inentingen en lichte operatie's). Ik probeer zoveel dingen en kijken of het werkt of niet zodat ik hopelijk dit hoofdstuk snel kan sluiten :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:51

Je bent er mee bezig en das zeker al een stap in de goede richting.
Maar idd een paar van de dingen die je probeerde kunnen het probleem erger maken.
Goeie instructie kan soms net een beetje nieuwe ideeen aanbrengen en tegelijk ook info geven hoe het paard juist reageert op de dingen die je dan doet, als je op het paard zit zie je maar een deel want door de spanning die er uiteraard bij komt , weet je zelf niet helemaal precies wat je juist doet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:59

Als hij verder doodbraaf is denk ik ook eerder aan verzet uit een lichamelijk ongemak.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:56

Meestal als een paard op 1 plek vluchtgedrag vertoont, en verder in andere omgevingen gewoon braaf is, zit ervaak geen lichamelijke oorzaak achter dit gedrag, maar heeft hij op die plek iets akeligs meegemaakt waardoor hij er nu zo snel mogelijk weg wil. Een paard dwingen om er toch in te gaan heeft dan alleen maar een averechts effect zoals je gemerkt hebt en is niet de oplossing. Je zal die bak weer een positieve ervaring moeten laten worden voor je paard, en dit bouw je heel langzaam weer op: desensibiliseren heet dit. Hoe is hij aan de hand in die bak?

Pablo06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 18:33

dianaw33 schreef:
Meestal als een paard op 1 plek vluchtgedrag vertoont, en verder in andere omgevingen gewoon braaf is, zit ervaak geen lichamelijke oorzaak achter dit gedrag, maar heeft hij op die plek iets akeligs meegemaakt waardoor hij er nu zo snel mogelijk weg wil. Een paard dwingen om er toch in te gaan heeft dan alleen maar een averechts effect zoals je gemerkt hebt en is niet de oplossing. Je zal die bak weer een positieve ervaring moeten laten worden voor je paard, en dit bouw je heel langzaam weer op: desensibiliseren heet dit. Hoe is hij aan de hand in die bak?

Wij hebben hem meegeneomen toen wij gingen verhuizen en bij mij is er niks gebeurt, ook niet bij mijn tante (daar hebben we hem van gekocht en daar is hij beleert) maar als ik op hem rijd in de bak in stap of draf dan gaat het goed, het probleem zit hem alleen in het galop, maar als ik alleen in de bak ben dan doet hij het gewoon goed en op de weg doet hij het ook gewoon goed (tenzij ik een wedstrijdje ga galoperen). Deze bak kent hij trouwens nu zo'n 1.5 jaar.

Ja aan de hand ik de bak is die wel braaf het is alleen als ik op hem rijd.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:26

Je geeft aan dat het paard op buitenrit wel braaf is, maar vooral verzet toont in buiten- of binnenbak. Ik zou dan meteen denken aan een fysieke oorzaak. Buiten mag hij immers lekker rechtuit lopen en in de bak wordt hij aan het werk gezet, waardoor hij dus eerder last zal hebben van eventuele pijntjes die hij heeft. Mijn advies zou zijn om hem eens te laten checken door een chiropractor of dierfysio.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:14

Ik denk dat je probleem wat te complex is om zomaar via een forum op te lossen, haal er een goede gedragstherapeut bij die het gedrag van je paard kan ontrafelen, klinkt namelijk als een leuk puzzeltje!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:11

Ik vroeg me af wat hij doet als je hem in de bak longeert en dan de galop vraagt, gaat hij dan ook uit zijn dak of loopt hij dan wel in een redelijk normaal galoptempo?

En verder heb ik ooit een paard gereden (hij > 1.80 en ikke maar 1.65) die het ook een leuk plan vond om lekker in galop rond te gaan racen. Alleen deed hij het als je gewoon wilde draven. Dan sprong hij weg en ging lekker rennen. Dat hebben we toen opgelost door inderdaad gewoon te laten galopperen (alleen wel proberen om het tempo niet al te hoog te laten worden anders werd het laagvliegen) totdat hij wilde stoppen. En juist dan op dat moment moest hij in galop blijven van mij en galoppeerden we nog een paar rondjes door. Hij mocht dus niet stoppen als hij dat wilde maar alleen als ik het wilde. Het heeft even geduurd maar toen kreeg hij wel door dat hij alleen maar moeier werd als hij het kunstje flikte en toen deed hij het bijna nooit meer.
Misschien heb je hier wat aan (als je tempo niet zodanig hoog is dat het eng wordt).

Anders kan je misschien proberen om als je aanspringt eerst alleen maar een paar passen galop te doen en dan meteen terug naar draf voordat hij op snelheid kan komen (behalve als hij meteen vanuit start op vol tempo gaat want dan helpt het niet)

Pablo06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 14:50

Samantha_01 schreef:
Ik vroeg me af wat hij doet als je hem in de bak longeert en dan de galop vraagt, gaat hij dan ook uit zijn dak of loopt hij dan wel in een redelijk normaal galoptempo?

En verder heb ik ooit een paard gereden (hij > 1.80 en ikke maar 1.65) die het ook een leuk plan vond om lekker in galop rond te gaan racen. Alleen deed hij het als je gewoon wilde draven. Dan sprong hij weg en ging lekker rennen. Dat hebben we toen opgelost door inderdaad gewoon te laten galopperen (alleen wel proberen om het tempo niet al te hoog te laten worden anders werd het laagvliegen) totdat hij wilde stoppen. En juist dan op dat moment moest hij in galop blijven van mij en galoppeerden we nog een paar rondjes door. Hij mocht dus niet stoppen als hij dat wilde maar alleen als ik het wilde. Het heeft even geduurd maar toen kreeg hij wel door dat hij alleen maar moeier werd als hij het kunstje flikte en toen deed hij het bijna nooit meer.
Misschien heb je hier wat aan (als je tempo niet zodanig hoog is dat het eng wordt).

Anders kan je misschien proberen om als je aanspringt eerst alleen maar een paar passen galop te doen en dan meteen terug naar draf voordat hij op snelheid kan komen (behalve als hij meteen vanuit start op vol tempo gaat want dan helpt het niet)

Als ik hem ga longeren gaat hij aan het touw trekken en dan trekt hij mij mee en als hij het longeren wel weer genoeg vind dan gaat met zijn achter poten draaien waardoor hij mij longeert :') .

Maar het is zo als ik aan gallopeer of als de andere mensen in de bak gaan galloperen dan gaat hij gelijk vandaar, heel ongecontroleerd. Ik probeer nu toch nog met het dressuur bit, op het begin heel laag en als hij alles goed doet dat ik het bitje op een gewone stang zet, nu gaat hij er als nog van door maar naar 2 meter is hij alweer terug.

Ik heb ook de dierenarts en naar laten kijken en die zei dat alles in orde was en dat het waarschijnlijk gewoon klierderigheid is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:46

Ik geloof niet zo in 'klierderigheid', wel in opvoeding. Het komt op mij over dat je paard weinig respect toont, dat komt terug in het longeren. Als het lichamelijk niet iets is, dan zou ik denken dat ook dit galoperen een stukje opvoeding is die mist. Probeer eerst in stap om hem op elke hulp te laten reageren zoals het hoort, gaat hij er galoperend vandoor en reageert hij niet meer? Dan fijn in de verlichte zit gaan zitten en gaan. Wanneer hij terug wil, doorgaloperen. Pas als jij zegt terug, mag hij terug.
Wat zegt jou instructeur hierover?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:49

quarterH schreef:

Alles wat jij doet om dat tegen te houden gaat tegen zijn natuur is en geeft het eerder het signal ' ik moet nog banger zijn' .

Wat wij doen (bv ook bij het aanrijden van jonge paarden) is laat ze maar lopen. Blijf er relaxed op, ga niet trekken ofzo maar geef juist de vrije teugel. Zorg wel dat de bak verder leeg is om ongelukken te voorkomen.
En laat maar lopen. Op een moment gaat hij merken dat rennen totaal geen zin heeft want er gebeurd niks en er is geen gevaar. Dan wordt ie vanzelf langzamer en gaat na tijdje stil. Dat is het moment waarop jij uitbundig beloont.
Het gaat erom dat hij er zelf achter komt dat rennen geen zin heeft en niks oplost.

Exact. Ik heb er nog nooit één gehad die niet vanzelf is gestopt met lopen hoor...Daar hoef je echt niet bang voor te zijn.

En verder zie ik in je 'oplossingenlijst 'vanallerlei hulp- en bestrijdingsmiddelen, maar gewoon gaan rijden kom ik niet tegen...Aan het werk met dat paard. Veel mensen gaan een snel paard juist langzaam rijden, daar worden ze echt alleen maar lastiger van. Leg het tempo net een fractie hoger dan je normaal zou doen en blijf vooral bezig. Niet doelloos rondjes rijden, maar trainen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:04

Een probleem moet je nooit al remmend gaan oplossen, maar al werkend, geef het paard een doel.
Maar let op jij beslist wat - hoe - waar en wanneer.

Pablo06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 15:49

Jotoma schreef:
Ik geloof niet zo in 'klierderigheid', wel in opvoeding. Het komt op mij over dat je paard weinig respect toont, dat komt terug in het longeren. Als het lichamelijk niet iets is, dan zou ik denken dat ook dit galoperen een stukje opvoeding is die mist. Probeer eerst in stap om hem op elke hulp te laten reageren zoals het hoort, gaat hij er galoperend vandoor en reageert hij niet meer? Dan fijn in de verlichte zit gaan zitten en gaan. Wanneer hij terug wil, doorgaloperen. Pas als jij zegt terug, mag hij terug.
Wat zegt jou instructeur hierover?

Die zegt alleen dat als hij moelijk doet dat ik hem dan op een volte moet draaien, maar helaas doet hij dat niet. Tegenwoordig kijken ze er al niet meer van op als hij wegrent ze zeggen alleen maar: op de volte draaien en dat is alles...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:54

De tip van quarterhorse is een hele goede. Maar dan moet je wel volhouden. Maw al duurt het een kwartier of een half uur, jij moet rustig blijven en de rit uitzitten! Dus niet alsnog in paniek raken en gaan trekken dan heeft het namelijk totaal geen zin gehad. Het is alles of niets!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:44

quarterH schreef:

Ik wil hier toch even op reageren...
Mijn paard vertoont ook vluchtgedrag, was zeer ernstig inmiddels minder.
Die kan ik echt niet loslaten als hij gaat rennen.
Hij gaat zo hard (blinde paniek) dat hij ongetwijfeld valt als ik hem aan de voorkant niet onsteun.
Daarbij ging hij gerust met 60km per uur recht een hoek in, vol in de ankers en de andere kant op.

Ik zeg niet dat je moet remmen maar wel dat je in ieder geval je handen aan het stuur moet houden.

Laat je pony eerst onderzoeken.
Bij mij paard is het waarschijnlijk ook begonnen met lichamelijk ongemak (bij vorige eigenaar).
Echter is hij zo bang geworden dat dit wel een blijvend probleem is geworden, al is het stukken minder dan voorheen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:04

Een paard valt echt niet zomaar op zijn neus hoor. Al zijn idd soms de bochten in een piste soms net iets te krap, hangt er van af hoe hij bij die bocht aankomt, het beste is zoiets in een redelijke round-penn, een ronde piste een longeerbak, noem het zoals je het zelf graag hoort maar das het veiligste.
Maar ik zou ook zeggen loslaten dus ook jouw paard, die zal wel 2x nadenken als hij zo die piste een tijdje heeft rondgecrost.
Het zwakke punt is niet het paard , je moet idd als ruiter net wel lef genoeg hebben om dit aan te durven, en er dan ook nog op kunnnen blijven zitten.

Kelly_Taco schreef:
quarterH schreef:

Ik wil hier toch even op reageren...
Mijn paard vertoont ook vluchtgedrag, was zeer ernstig inmiddels minder.
Die kan ik echt niet loslaten als hij gaat rennen.
Hij gaat zo hard (blinde paniek) dat hij ongetwijfeld valt als ik hem aan de voorkant niet onsteun.
Daarbij ging hij gerust met 60km per uur recht een hoek in, vol in de ankers en de andere kant op.

Ik zeg niet dat je moet remmen maar wel dat je in ieder geval je handen aan het stuur moet houden.

Laat je pony eerst onderzoeken.
Bij mij paard is het waarschijnlijk ook begonnen met lichamelijk ongemak (bij vorige eigenaar).
Echter is hij zo bang geworden dat dit wel een blijvend probleem is geworden, al is het stukken minder dan voorheen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:35

Hoiii

Laten nakijken je paard kan nooit kwaad laat alles eens goed onderzoeken.
Weet jij misschien je paard zijn of haar verleden? Is er ooit iets gebeurd bij jou of bij iemand anders in de bak met het paard?
En inderdaad nadenken waarom bij jou wel bij een ander niet ook erg belangrijk....maar 1x iemand anders erop is ook maar moment opname.

Verder..... heel verhaal denk ik.
Ik heb prive les op een paard die springt uit het niets aan de kant. Als je het paard op zijn donder geeft maak je het echt alleen maar erger hij word boos, dwars en is gekrenkt vertrouwen kwaad enz enz.
(paard heeft ook verleden)
Jij hebt dit denk ik ook gedaan met al die hulpmiddelen!

Ik negeer dit gedrag. Gewoon verder rijden waarmee je bezig was alsof er niks gebeurd was....
Het kan maanden duren maar als er niks lichaamlijks is word het steeds minder.
Gewoon echt verder gaan waar je gebleven was niet op reageren hup aan het werk.

Je moet het vertrouwen van je paard weer terug winnen. Ik denk hij is het kwijt.
Paarden zijn kudde dieren lopen niet alleen. Hij heeft je hulp nodig. En niet met allerlei hulpmiddelen die hem bang maken of hem pijn doen.... Vertrouwen moet opnieuw opgebouwd worden.

een paard weet dat als hij met meer is dat het veiliger is.
De oplossiong kan zijn als jou paard je zo weer gaat zien dat jij diegene bent als hij hulp nodig heeft dat hij bij jou terecht kan!

Pablo06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:56

linnie050 schreef:
Hoiii

Laten nakijken je paard kan nooit kwaad laat alles eens goed onderzoeken.
Weet jij misschien je paard zijn of haar verleden? Is er ooit iets gebeurd bij jou of bij iemand anders in de bak met het paard?
En inderdaad nadenken waarom bij jou wel bij een ander niet ook erg belangrijk....maar 1x iemand anders erop is ook maar moment opname.

Verder..... heel verhaal denk ik.
Ik heb prive les op een paard die springt uit het niets aan de kant. Als je het paard op zijn donder geeft maak je het echt alleen maar erger hij word boos, dwars en is gekrenkt vertrouwen kwaad enz enz.
(paard heeft ook verleden)
Jij hebt dit denk ik ook gedaan met al die hulpmiddelen!

Ik negeer dit gedrag. Gewoon verder rijden waarmee je bezig was alsof er niks gebeurd was....
Het kan maanden duren maar als er niks lichaamlijks is word het steeds minder.
Gewoon echt verder gaan waar je gebleven was niet op reageren hup aan het werk.

Je moet het vertrouwen van je paard weer terug winnen. Ik denk hij is het kwijt.
Paarden zijn kudde dieren lopen niet alleen. Hij heeft je hulp nodig. En niet met allerlei hulpmiddelen die hem bang maken of hem pijn doen.... Vertrouwen moet opnieuw opgebouwd worden.

een paard weet dat als hij met meer is dat het veiliger is.
De oplossiong kan zijn als jou paard je zo weer gaat zien dat jij diegene bent als hij hulp nodig heeft dat hij bij jou terecht kan!

Ik weet helaas niks van zijn verleden, ik weet alleen dat hij uit duitsland komt. Ik heb hem samen met mijn tante hem beleerd, ik kon wel gelijk op hem zitten, zonder dat hij iets kende. Zal het helpen om een join-up te doen om zijn vertrouwen terug te winnen? En dat dan elke dag of lukt dat al naar 1 keer??