Ik heb mijn paard altijd geschoren, begin het najaar zodat hij nog zijn kleur behoud.
Dit jaar dacht ik, ik ga het een keer niet doen.. maar het is echt geen doen. Hij heeft het altijd al warm bij het idee dat hij het warm gaat krijgen... na 10 minuten rijden is hij al bijna wit van het zweet, en dan heb ik hem alleen nog maar losgereden... Het zweet loopt zelfs in straaltjes langs zn hoofd zo erorm warm heeft hij het. Naar mijn idee niet zo goed voor hem. Hij zweet altijd heel erg snel, heeft nergens te kort aan etc. Is het zelfde als bij mensen, de 1 zweet sneller dan de ander. Hij zweet dus snel.
Nu komt de vorst eraan... Nu mijn vraag, is het verstandig hem toch te laten scheren? Omdat hij het toch wel erg warm heeft..
met die vorst die er aan komt weet ik niet of dat een heel goed idee is... hoe wil je hem gaan scheren, helemaal kaal, of alleen hals, borst en evt flanken om de warmte kwijt te kunnen? hoe is de huisvesting van je paard?
Het is een fries dus wil alleen zijn lichaam doen, en benen dus niet..
Hij staat aan huis bij iemand, met een buitenluik, dus wel wat fris, maar met de vorst doet ze deze dicht! En is het best wel warm in stal. Deuren staan wel open, maar zo word het niet te koud en bevriezen de leidingen niet.
Belangrijkste is dat hij zn warmte kwijt kan!
simongek
Geplaatst: 28-01-12 20:52
dan had je beter een ander tijdstip kunnen kiezen. lijkt mij dat hij een maand geleden ook onwijs zweette.
Ik scheer ze ook nu nog gerust hoor.Gewoon goed inpakken en nu niet te lang meer wachten ivm aanmaak winterhaar. Als het straks nog warmer wordt gaat hij nog meer last krijgen en gaat het ook broeien.
Gewoon scheren, extra deken als het kouder wordt, geen probleem. Eventueel een wollen deken erbij onder voor de komende dagen. Heb je al iemand om te scheren of doe je dit zelf? www.horsetail.nl