Ik heb mijn paard vanaf september 2011. Het is een ontzettend lief dier en -meestal- braaf. Nu rij ik vanaf januari wedstrijden met hem, en dat gaat toch niet helemaal zoals gewenst

Het begint in de trailer al. Hij loopt er zo in, maar eenmaal erin is 'ie ontzettend gespannen. Vandaag zat z'n diarree van angst tot aan de zijwanden van de trailer.. Hij wil er dan ook zo snel mogelijk uit als we eenmaal gestopt zijn.
Tijdens het opzadelen is hij meestal wat drukker, maar niet vervelend. Als er paarden de poetsplaats verlaten om naar de bak te gaan, begint hij wel te dribbelen en te brullen.
In de inrijbak gaat het vaak redelijk tot goed, hij kijkt dan eerst eventjes rond en dan is het goed; hij kan dan mooi ontspannen en laat zijn nek en rug los. De troubles beginnen meestal op het moment dat ik de ring inga. Hij moet dan al zijn nieuwe paardenvriendjes in de inrijbak achter laten, en als echte net -niet friese hengst moet je jezelf dan laten horen natuurlijk! Veder ziet hij vaak allerlei spoken als hij dan in zijn eentje de grote boze bak ingaat, wat vaak resulteert in buitenstelling op de hoefslag en niet netjes door de hoeken gaan omdat ik het zo goed en zo kwaad als het kan op de hoefslag probeer te houden, maar hij daar eigenlijk niets van wil weten. Daarnaast is zijn nek dan ontzettend gespannen en is 'ie zo enorm sterk (de friezen mensen zullen wel weten wat ik bedoel
) dat ik weinig te vertellen heb.Dit kost me gewoon íedere keer punten en daar baal ik van!
Nu hoor ik jullie denken: ga lekker een paar maand thuis oefenen en neem hem dan weer mee op wedstrijd. Het vervelende is juist dat hij thuis wel kan ontspannen, hij kan dan halsstrekken met zijn neus over de grond bij wijze van spreken.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn met dit probleem en hoe jullie dit hebben opgelost. Ik zat zelf al te denken aan een homeopatische rustgever oid, daar heb ik goede verhalen over gehoord.
Tips en ervaringen zijn meer dan welkom!
Hij heeft al eerder één wedstrijd gelopen met zijn vorige eigenaresse in de L1 (zij is meerdere keren Z geweest), daar had 'ie 188 punten.