ruinen en papieren....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

ruinen en papieren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 08:17

ik vraag me af wat bokt vind van ruinen zonder papieren :+

te eerste wat is het nut? waarom zou een ruin ineens meer waard zijn omdat hij papieren heeft. (gaat hierbij om een fries)
als je een merrie heb oke, is handig om te weten als je er mee wil fokken.

Net als : ja maar mijn ruin is ster.... ja dus? ik snap niet dat mensen daar waarde aan hechten... of ligt dat aan mij?

dus bokt: wat vinden jullie zelf??

friesiszwart

Re: ruinen en papieren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:36

een "sterruin" is qua uiterlijk en beweging een bovengemiddeld fries paard.
Er zit heel veel verschil tussen een zwart paard en een friese sterruin.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:51

Als je fries een ster toebedeeld krijgt kan hij wel wat meer dan eentje wie niets heeft. Voor een ruin is de fok natuurlijk niet interessant, maar het kan wel weer belangrijk zijn voor de moeder. Ook voor de verkoop is het handiger als er een papier bij zit. Iemand die een fries zoekt zal eerder neigen naar een dier met papieren dan eentje zonder.

Ik moet zelf eerlijk bekennen dat het mij niet uitmaakt, echter ik doel daarmee op het niet friese ras.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:59

Inderdaad een sterruin is voor de moeder interessant ivm met predikaten, ook wil het wat zeggen over de functionaliteit van het paard een sterruin voldoet qua type, bouw en beweging aan de strengen eisen van het stamboek!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:01

Overigens is het niet zo dat een sterruin per definitie mee kan als een ruin zonder papieren, dat heeft uiteindelijk met degene te maken die met het diertje aan het werk gaat!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:04

Ik vind de bloedlijnen wel interessant.. Vriendin van me heeft een tuintje en ALLES op het papier is of ster, pref, keur of sport. De fokfamilie scoort dus bovengemiddeld. Tenzij het een enorme minkukel op vier benen is is het dan dus wel een interessant dier voor de sport.

Ook kun je bij kwpn paarden vaak ook een beetje aflezen wat voor karakter een paard heeft. Hoeft niet altijd te kloppen maar vaak weet je dat bijv. Paarden van Jazz geen dooie pummels zijn. Zijn vaak paarden met toch wel een uitgesproken karakter.

Ik koop niet snel een paard zonder papier, straks koop je een inteelt product.. Wat toch al vaak bij Friezen is want die kampen al met veel problemen omdat ze doorgefokt zijn..

Alleen daarom al zou ik niet voor een fries kiezen.. Met of zonder papier.... Wat niet weg neemt dat ik het wel prachtige paarden vind hoor

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:54

Het is feitelijk niets meer waard, maar als in het papier "goed" is, zegt dat vaak ook wel iets over wat er van het paard te verwachten is. Als veel friezen met die afstamming hoog in de sport lopen, dan heeft dat natuurlijk wel een waarde bij een jong paard dat er lichamelijk goed uit ziet :j

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:51

ik bied mijn paard niet als top sporter aan dus erg intressant voor hem lijkt het mij niet.

hoe dat nu zit met t ster enz dat snap ik nu wel :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:06

Bij sommige rassen is het bekend dat er binnen bepaalde afstammingen / lijnen genetische problemen zitten. Die lijnen wil ik graag vermijden dus daarom zou voor mij ook bij een ruin een papiertje wel belangrijk zijn.