Paard loopt weg door maatje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Paard loopt weg door maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:06

Hallo allemaal :),

Ik heb een vraagje voor jullie!

Ik heb 2 verzorgpaardjes, 1 pony van 5 jaar oud en een twenter. Als ik de wei binnen kom en ik de twenter even aandacht geef en dan naar de pony ga komt meteen de twenter achter me aan. En komt ook weer de aandacht opeisen ( ik stuur hem natuurlijk wel weg), hij is een stuk groter als de pony en best lomp, de pony doet dan vaak zijn oren in de nek (hij is de baas) , maar loopt dan vaak weg en gaat een stukje verderop alleen staan , hoezo doet hij dit?
Zou de pony het niet fijn vinden dat de twenter er zo opdringerig bij komt staan? Vind hij dit te druk of iets dergelijks? Hoezo laat hij zich ''wegjagen'' ( alleen doordat de twenter er bij komt staan want hij jaagt hem niet weg) ondanks dat hij ook graag aandacht van aandacht houd?

Ook als ik de pony wil poetsen gewoon in de wei, wil de twenter vaak de aandacht opeisen, de pony doet dan ook weer de oren in de nek, loopt dan ook vaak weg ondanks dat hij het wel lekker vind? Want als te twenter er niet bij is kan hij uren bij me staan tuttelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:08

Gebeurt bij ons ook, die van mij jaagt altijd achter de andere aan als er mensen komen. Is logisch, rangorde; mens komt, dus eten, hij is de leider en zal en moet als eerste de lekkerste dingen eten.
Dus dan maar even donderjagen. De rust is volledig terug als ze even eten of als wij gewoon het land verlaten.

Voor mij makkelijk, ik kan rustig borstelen tussen de paarden; ze houden gepaste afstand of krijgen toestemming om dichterbij te komen. Maar wegjagen doet alleen die van mij :)
(en als de anderen het paard wil pakken, geven ze die van mij eten en verlaten dan het land met de andere :) )

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:12

vuurneon schreef:
Gebeurt bij ons ook, die van mij jaagt altijd achter de andere aan als er mensen komen. Is logisch, rangorde; mens komt, dus eten, hij is de leider en zal en moet als eerste de lekkerste dingen eten.
Dus dan maar even donderjagen. De rust is volledig terug als ze even eten of als wij gewoon het land verlaten.

Dat snapt ik haha. Maar hier is het zo dat de leider uiteindelijk weg loopt doordat de twenter (onderdanig) er bij komt staan, ondanks de leider wel de oren in de nek doet, maar uiteindelijk is hij toch degene die wegloopt.

vuurneon

Re: Paard loopt weg door maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:14

Ah, dan kan het de leider het goed vind en zelf rustig wegloopt als er toch niets te halen valt :P
Geen idee haha, jammer dat je het niet kunt vragen

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 23:16

vuurneon schreef:
Ah, dan kan het de leider het goed vind en zelf rustig wegloopt als er toch niets te halen valt :P
Geen idee haha, jammer dat je het niet kunt vragen

Aha oke, maar een paard kent dus niet van dat hij het niet fijn vind dat hij er bij komt staan? Die drukte ze maar?
Aangezien hij het ook bij het poetsen doet, dan is er sowieso niets te halen.
Ja heel erg jammer haha!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:58

Niemand die me met mijn laatste vraag nog verder kan helpen :)?

beautytje37

Re: Paard loopt weg door maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:02

volgens mij is de pony niet echt de baas, maar twenter. als ik bij mij op de wei ga om een paard te borstelen ( niet de leider) blijft hij ook mooi staan tot "de leider" komt. dan legt hij natuurlijk ook de oren plan en loopt hij toch weg (ondanks hij het borstelen leuk vindt). Maar als ik de "leider" ga borstelen gaan en er komt een ander paard bij gaat hij zeker niet weglopen. hij zou eerder het andere paard wegjagen. gewoon het paard dat je niet wilt borstelen wegsturen, desnoods neem je een zweepje mee waar je eens mee zwaait als hij te dicht komt.