rijden met andersmans trailer, auto en paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetdreams

rijden met andersmans trailer, auto en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:38

Hallo,

Ik vraag me af als ik ga rijden met de auto, trailer en een paard van iemand anders. Wie is er dan aansprakelijk als er wat gebeurd?
Ik dacht zelf degene van wie de auto is, tenzij ik roekeloos heb gereden o.i.d. Maar ik vraag me af of dat hetzelfde blijft als er ook nog een trailer en een paard van iemand anders bij komt.(alles is van dezelfde eigenaar) Het is namelijk wel een hele grote verantwoordelijkheid en ik weet niet of ik die wel wil dragen.

Ik hoor graag jullie reacties!

Urielle

Re: rijden met andersmans trailer, auto en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:46

Ligt aan de verzekeringsvoorwaarden denk ik. Mijn trailer is op de nummerplaat van de auto verzekerd en er staat in de bepalingen dat de vaste chauffeurs er mee moeten rijden (zijnde ik en mijn vriend), dus als ik iemand anders laat rijden, rijden we uberhaupt al onverzekerd rond en ik kan er ook niet zomaar even een andere auto voor slingeren. Maar goed, dat is mijn polis, dat kan bij jou anders zijn.

Schade aan het paard blijft bij de eigenaar van het paard, levende have op de trailer is nauwelijks te verzekeren (duuur!!!)

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:01

Ok dus als jij iemand anders dan jij en je vriend in jouw auto laat rijden, ben jij wel aansprakelijk voor de schade toegebracht, maar dus niet verzekerd?
Dit ga ik dus nog maar even goed nakijken bij de verzekering! Moet je dit uitzoeken bij de WA verzekering van de eigenaar?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:16

volgens mij is het zo: (maar ik ben geen schade expert)
de schade aan derden valt onder de WA van je auto (mits combi auto/trailer/bestuurder qua rijbewijs en gewichten klopt), de schade aan de eigen auto/trailer/paard is je eigen risico als je iemand anders in je auto laat rijden.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 13:36

Dus als ik bv bij inparkeren het achterlicht van de trailer kapot rij, is het voor het risico van de eigenaar en zou zijn verzekering het kunnen vergoeden? Je hebt natuurlijk wel eigen risico ik weet niet of een lampje zo duur is? (Als het binnen het eigen risico valt is het natuurlijk erg vervelend voor hem en zal ik denk ik het lampje vergoeden. Ik wil graag voorbereid zijn op dit soort dingen.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:45

ik denk eigenlijk dat de schade van de auto voor de eigenaar is en dat die de gebruiker aansprakelijk moet stellen om het uit diens verzekering terug te krijgen?

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:02

oja, dat gaat leuk worden, ik kwam erachter dat mijn AVP erg beperkt is (het is een studentenverzekering) en ik niet verzekerd ben als ik in een motorrijtuig rij (ongeacht of die van mezelf is of van een ander) en schade aan de auto heb. Dus ik ga eerst kijken hoe dit geregeld is bij de polis van de eigenaar en dan moet ik mezelf misschien beter laten verzekeren. Maar we hadden het hier over een achterlicht, dat zou denk ik in je eigen risico vallen. Weet jij hoe duur dat ongeveer kan zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:06

Als hij het zelf kan plaatsen en het is alleen lampje/kapje, dan valt dat wel mee, als de bedrading mee losgetrokken is en hij moet het in een garage laten doen is het minder leuk.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:11

Sweetdreams schreef:
oja, dat gaat leuk worden, ik kwam erachter dat mijn AVP erg beperkt is (het is een studentenverzekering) en ik niet verzekerd ben als ik in een motorrijtuig rij (ongeacht of die van mezelf is of van een ander) en schade aan de auto heb. Dus ik ga eerst kijken hoe dit geregeld is bij de polis van de eigenaar en dan moet ik mezelf misschien beter laten verzekeren. Maar we hadden het hier over een achterlicht, dat zou denk ik in je eigen risico vallen. Weet jij hoe duur dat ongeveer kan zijn?

Elke AVP verzekering sluit schade aan/of met motorrijtuigen uit als jij deze onder je hebt. Deze schade is alleen te verzekeren op een autoverzekering. Als jij bijv. de trailer afkoppelt en deze op de plaats duwt en je duwt hem dan tegen een schuur aan dan valt het wel onder je AVP maar niet als hij nog gekoppeld zit aan de auto.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:22

Kijk zo wordt het steeds duidelijker! het blijft nou eenmaal een grote verantwoordelijkheid om met een trailer +auto+paard van iemand anders te rijden. Bedankt voor de reacties alvast. Wat nu belangrijk is is dat ik even uitzoek of de eigenaar verzekerd blijft als iemand anders in zijn auto en trailer rijdt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:29

Normaal is toch altijd de bestuurder verantwoordelijk??

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:31

Ja dat blijft altijd een risico ook al zijn de auto en trailer goed verzekerd mocht er wat gebeuren dan zit je altijd met een eigen risico en eventueel terugvallen in korting van de autoverzekering. Normaal gesproken mag iedereen die een rijbewijs heeft in elke auto rijden verzekeraars hier in NL kennen daar geen uitsluitingen op soms bestaat er een hoger eigen risico bij een jeugdige bestuurster dus onder 24 jaar.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:33

branka16 schreef:
Normaal is toch altijd de bestuurder verantwoordelijk??

Indien de auto niet verzekerd is kan de claim bij de bestuurder worden neergelegd maar dit gebeurt zelden. Elke auto in NL is verplicht WA verzekerd te zijn dus schade aan derden zal via de verzekering worden afgewikkeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:37

TS, goed dat je dit uitzoekt!

Ik kwam er van de week achter dat mijn vriendin waar ik altijd met mee ga naar les geen inzittende verzekering heeft voor haar auto. Dat betekend dat ik niet onder haar verzekering val als zij brokken maak en zij dus moet betalen voor mijn kosten bij bv blijvende invaliditeit. Dat zijn geen geintjes natuurlijk.

Als ik in haar auto rijdt (met paard en trailer) is wel de hele boel weer verzekerd. Zowel ik, de auto, de trailer, het paard en zij. Vreemde materie maar helaas wel een duidelijk voorbeeld dat het heel goed is om van te voren uit te zoeken hoe het zit.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:41

vroeger moest ik alles nog lenen. Reed ik een paard van een ander. Wilde ik op concours, leende ik een auto, weer van iemand anders en een trailer weer van iemand anders.
Heb me destijds nooit zo verdiept hierin. Niet slim....

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:17

haha als alles goed is gegaan is t toch allemaal prima?
Het is alleen zo dat als je de spullen van jezelf hebt, je veel beter weet waar je aan toe bent. Ik rij nu dan met de spullen en paard van iemand anders. dat is nog al een verantwoordelijkheid en ik weet nog niet of ik dat wil.
Ook komt het er dus bij kijken hoe de eigenaar verzekerd is. en daarbij, stel ik rij schade en t paard heeft iets, in dat soort situaties zijn mensen niet zo makkelijk en vriendelijk meer zoals ze nu doen.
Volgens de wegenverkeerswet (art. 185) is de eigenaar van een auto verantwoordelijk voor wie hij erin laat rijden en dus voor de geleden schade. Behalve als die persoon bv dronken was of als sprake is van overmacht (dat wordt zelden toegekend en dat gaat dan zo ver dat kinderen bv een spelletje op de snelweg zouden spelen) Dit is de hoofdregel zoals ik m heb geleerd, maar het blijkt dus dat de specifieke dingen heel erg verzekeringstechnisch in elkaar zitten. Wel jammer dat het allemaal makkelijker lijkt en wordt voorgesteld (door de eigenaren) dan het is.
Ergens vraag ik me dan ook af of ze zelf niet te weinig verantwoording nemen door mij zoveel vrijheid te geven...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:33

MarliesV schreef:
TS, goed dat je dit uitzoekt!

Ik kwam er van de week achter dat mijn vriendin waar ik altijd met mee ga naar les geen inzittende verzekering heeft voor haar auto. Dat betekend dat ik niet onder haar verzekering val als zij brokken maak en zij dus moet betalen voor mijn kosten bij bv blijvende invaliditeit. Dat zijn geen geintjes natuurlijk.

Als ik in haar auto rijdt (met paard en trailer) is wel de hele boel weer verzekerd. Zowel ik, de auto, de trailer, het paard en zij. Vreemde materie maar helaas wel een duidelijk voorbeeld dat het heel goed is om van te voren uit te zoeken hoe het zit.

Dit is niet waar.

Onder haar WA verzekering valt schade aan 3de.
Jij bent in dit geval een 3de.

Alleen als zij geen inzittenden heeft is zij zelf niet verzekerd als zij bestuurder is en alleen WA dekking heeft.

Zie ook:
Vaak zijn de inzittenden van uw auto wel verzekerd bij een WA autoverzekering. Kijk dit wel eerst na in de algemene voorwaarden of vraag dit aan de verzekeringsmaatschappij. Als de inzittenden wel zijn verzekerd dan hoeft u dus niet een aparte inzittenden verzekering af te sluiten.

Bron: http://www.welkeautoverzekering.nl/wa-a ... ingen.html

Bij ons is dit iig zo en vermoed bij elke goede Nederlandse maatschappij wel.