2e keer scheren, 24/7 buiten, volgende week vorst? Wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

2e keer scheren, 24/7 buiten, volgende week vorst? Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:39

Ik wist even niet hoe ik dit in een titel kon samenvatten :+

Mijn haflinger is eind september geschoren omdat hij zwetend op de wei stond met een teddyvacht.
Hij heeft sindsdien met dekens op gestaan.
Momenteel staat hij met een 150gr, maar heeft inmiddels wel weer een berenvel ontwikkeld.
Een paar weken geleden vroor het en toen was hij na 20 minuten rijden al aardig bezweet. Laat staan met de temperaturen van nu...

Nu was ik van plan om hem deze week opnieuw te laten scheren.
Maar nu zeggen ze dat het volgende week weer gaat vriezen...
Hij staat 24/7 buiten. En nu ga ik dus twijfelen of hij het niet te koud gaat krijgen.
Uiteraard heb ik voldoende dekens (gevoerde fleece, 150gr, 350gr en een 200gr onderdeken die overal onder past).

Qua scheren gaat hij helemaal behalve benen, zadelplek en hoofd. Model is geen optie (en nee, niet omdat ik het niet mooi vind :) ).

Marije_jiplover

Re: 2e keer scheren, 24/7 buiten, volgende week vorst? Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:12

TJa, of het echt gaat vriezen, weten we volgende week pas.
Als hij het nu echt duidelijk te warm heeft, zou ik wel gewoon scheren en zorgen voor voldoende extra dekens ten opzichte van de 150 gram van nu, zeker als het volgende week wel nog mocht gaan vriezen.
Anders zou je kunnen overwegen om nog een week te wachten, maar wie weet voorspellen ze de week erna weer vorst (die al dan niet komt).

Ik heb vorige winter ook een keer geschoren toen het de week erna ineens begon te sneeuwen en het begin van de echte winter inviel. Niet helemaal handig, maar ik kende die voorspelling toen niet.
Zorgen voor voldoende dekens (evt. volgende week tijdens koude rijden/longeren met uitrijdeken).
Jim is niet van suiker en ik het het idee dat die koudbloedjes slechter presteren als ze het te warm hebben, dan als ze het wat fris hebben.
Zorg voor voldoende ruwvoer en dan zal het vast loslopen, denk ik!

sliertje

Re: 2e keer scheren, 24/7 buiten, volgende week vorst? Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:45

Inderdaad, je kunt gewoon scheren, zorg voor voldoende ruwvoer en lekkere dekens. Eventueel een extra wollen deken erbij voor de eerste nachten als het koud is. De natuur regelt zichzelf, als je scheert in koudere periode, zal de vacht sneller weer aangroeien.