Schrikachtig en wantrouwend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Clien_

Schrikachtig en wantrouwend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:54

Beste bokkers,

Sinds mei 2011 ben ik in het bezit van een new forest pony.
Een ontzettende schat, maar met een gebruiksaanwijzing.
Het is absoluut geen allemansvriend en komt heel onzeker over.

Dit uit zich in het feit dat hij heel angstig wordt als hij aangeraakt wordt. Nu is dat bij mij al iets minder, maar als het gaat over het behandelen van evt wondjes, gaat dit niet.
Zo heeft hij een wondje op zijn schoft, maar zodra ik er naar kijk spant hij zich helemaal aan en schiet hij in de stress. Dit zorgt er dus voor dat het behandelen hiervan erg moeilijk wordt.
De da heeft hem bekeken voordat ik hem kocht (keuring en foto's) en dit ging ook lastig omdat hij gewoon heel erg angstig is.
De da kon hier niet mee omgaan en vond dat ik hem absoluut niet moest kopen. Heb dit toch gedaan omdat hij voor de rest in de omgang gewoon een schat is en absoluut niet vals is. Ik vind het persoonlijk nogal wat om een dier af te schrijven omdat hij zo onzeker is.
Ik heb gewoon het idee dat hij in de knoop zit met zichzelf en iets heeft meegemaakt waardoor hij mensen niet meer vertrouwd. In september heeft hij nog een leverprobleem gehad wat nu gelukkig goed behandelt is en de bloedwaarden zijn weer op en top. Het kan dus eigenlijk niets lichamelijk meer zijn.
Wat nog meer opvalt is dat hij op zijn dood is dat er iets achter hem zit. Dit merk je tijdens longeren en rijden ook, doordat hij op sommige momenten heel schichtig reageert op bijna niets.

De reden dat ik dit topic open is omdat het mij toch wel dwars zit. Ik wil gewoon het beste voor mijn pony en heb er dan ook veel voor over om hem te kunnen helpen. Ik wil gewoon dat hij weer plezier krijgt in de aandacht die ik hem geef, zonder dat hij angstig is dat er iets onverwachts gebeurt. Onze band gaat er ook niet op vooruit omdat ik onzeker wordt van hem.. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven hoe ik met zijn gedrag om kan gaan of evt andere tips om hem te kunnen helpen.

In ieder geval al bedankt voor het lezen van het hele verhaal ;) Als je nog meer wilt weten mag je dat uiteraard vragen

lcranch

Re: Schrikachtig en wantrouwend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:29

Hai,

Dapper dat je hem toch een kans wil geven.
Qua angst en dat hij schichtig reageert, weet je zeker dat zijn ogen in orde zijn?
Zo ja dan kun je een email sturen naar Annemarie v.d.Toorn van de Monty Roberts school nederland.
Zij weet als geen ander hoe je zo'n paard weer zekerder laat worden.
Een paar weken daar en ik weet bijna zeker dat hij hier van opknapt.
Ook kun je zelf en cursus volgen om te leren hoe je met hem om kunt gaan.
Een schriktraining zou hem bv. erg goed helpen hem zelf te leren hoe hij met angst om kunt gaan.
Dit moet wel door een zeer ervaren persoon gedaan worden hoor, niet zelf gaan "klooien".
Met rust, regelmaat en jouw duidelijke leiding komt hij er vast wel!

Ik heb zelf quarter merrie gehad en zij is ook heel erg opgeknapt.
Ben nu zelf met nieuw opknap projectje bezig en hij zit ook behoorlijk met zichzelf in de knoop.
Hij moet echt leren dat mensen ook te vertrouwen zijn.
Met de join up gaat het wegsturen prima, alleen daarna komt hij nog steeds niet naar me toe zoals het zou horen, zucht.

Succes!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:16

Ts moet met dit paard niet zomaar een join up uitvoeren. Nu ben ik sowieso al niet echt een voorstander van de join up, zeker in handen van een onervaren persoon.

Ik zou beginnen met veel grondwerk met dit paard, behoud een rustige houding en overvraag het paard niet.
Kijk anders eens naar parelli, daar zijn leuke games die je met het paard kunt doen, om de band op te bouwen met je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:07

zoek eens wat informatie op over bach-remedie.
dit zijn druppels die je aan je paard geeft welke inwerken op allerlei emoties.
ik heb er in het verleden wel goede resultaten mee behaald mket een onzeker paard wat een trauma had opgelopen in het verleden
via de zoekfucntie hier op bokt of google vind je vast wel wat info.

wel heel typisch dat dit dier een leverprobleem gehad heeft.
is namelijk wel zo dat veel paarden met gedragsproblemen vaak een wat moeilijke lever hebben.
zou dat dus zeker goed in de gaten houden :j

mijn eigen pony heeft ook heel erg gehad dat hij bang was van zaken die achter zich gebeuren.
hij heeft dat nu nog wel eens,maar ik heb hem wel geleerd dat als er iets gebeurd hij dus niet klakkeloos weg moet rennen
maar zoch moet omdraaien om te kijken wat er is.
ga daar dus mee bezig,als er iets is,laat hem er naar kijken net zo lang tot hij zich ontspant. en door heeft dat er eigenlijk niks is
scheelt ook om zelf niet al te veel mee te gaan in zijn zielig zijn
want hij is niet zielig meer,wat gebeurd is was vroeger en bij jou heeft hij het hartstikke goed toch?
negeren werkt vaak nog het beste.

eventueel een gedragsdeskundige inschakelen is wel een heel goed idee,die zien vaak toch heel wat meer dan je zelf kunt

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 00:30

Heel erg bedankt allemaal voor de adviezen!
Wat zijn lever betreft hou ik hem goed in de gaten. Hij zal er waarschijnlijk toch altijd wat gevoelig voor blijven.
Het is erg vervelend dat ik niet weet waar dit gedrag vandaan komt.
Ik probeer hem alle liefde mogelijk te geven en alle goede zorgen en dan is het erg vervelend voor hem dat hij er alsnog niet van kan genieten.
Maar probeer wel zo normaal mogelijk met hem te doen en hem inderdaad niet te betuttelen.
Ondanks dat dit soms best moeilijk is ;)

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:50

Wat een herkenbaar verhaal.
Wij hebben sinds 8 maanden een nieuw paardje, ook zij is heel onzeker op aanrakingen en alles wat je rondom haar doet. Tijdens werken en longeren is zij heel schrikkerig. Hebben haar na laten kijken door de dierenarts, ze is behandeld door een osteopaat en de tandarts is langs geweest. Door veel grondwerk met haar te doen is naar mij en mijn dochter wel vertrouwder geworden,maar een vreemde zal ze nog steeds niet vertrouwen. Nu komt er bij ons iemand langs die readings doet bij paarden, ben benieuwd of daar iets uit komt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:18

Een paard heeft verschillende vases van omgaan met spanning, waar hij in kan zitten. Vecht, vlucht, verstijf vase. Jouw pony zit zo te lezen in de vlucht vase. Deze paarden zijn erg gevoelig op bewegingen vooral in de ooghoeken. Hier ziet het paard enkel bewegingen en is bij een vlucht ingesteld paard versterk. Aanrakingen met focus als je b.v. een wondje wil behandelen, geeft een zelfde soort reactie. Het paard wijkt voor de druk van jouw blik. Elke beweging die je daarbij maakt, maakt het erger. Waarschijnlijk word hij al agstig als je op afstand, je focust legt op een punt van zijn lichaam.
Je moet hem dus van spaningsvase vlucht naar ontspanning en meer zelfvertrouwen. Het licht er aan of dit ontstaan is door problemen in zijn verleden en dus een trauma of dat het in zijn karakter zit. Ik heb heel veel paarden geholpen met dit probleem en een paard dat door een trauma dit gedrag vetoont heb ik na 2 trainingen vaak al opgelost. Zit het in het karakter wat ik kan inschatten als je een goede hoofd foto van hem heb, dan duurt het langer.

Hier een filmpje van z'n paard. Dit paard is al 14 en gedrag werd steeds erger.