Wel of niet officieel springen starten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lousje22

Wel of niet officieel springen starten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:29

Sinds juni 2011 ben ik springlessen gaan volgen met Zoë. Ze heeft het echt vanaf het begin moeten leren en het gaat nu goed. Verbeterpuntje is het tempocontrole nog (ze kan soms wat enthousiast worden).Ook hebben we twee crosslessen gevolgd en gaan we dit jaar de regiotrainingen volgen. We hebben al aardig wat oefenparcourtjes achter de rug. Deze gaan niet hoger dan 80 cm en BB springen is er bijna niet in de buurt. In de les heb ik een oxer van 1.20m gesprongen en bekijk ik per week hoe het gaat en daar hangt ook de hoogte vanaf die we springen.
Nu twijfel ik of ik een keer B moet gaan starten. Qua hoogte moet ze het aankunnen en ik ook. Ze is alleen soms gewoon een muts en daardoor ben ik bang dat het niet lukt. Ergens moet ik er gewoon doorheen van mezelf en als het niet lukt ben ik zo de bak weer uit :)
Zouden jullie het gewoon proberen?

Apple

Re: Wel of niet officieel springen starten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:33

Gezien wat je plannen zijn zou ik gewoon B-springen gaan starten. Ik neem aan dat langzaam maar zeker het niveau in je lessen omhoog zal gaan waardoor je ook in je lessen zo rond de meter aan het springen bent.

In de zomer zijn er ook meer dan genoeg concoursen waar je eerst een BB-parcours kunt springen en daarna een B-parcours. Op die manier kun je zo eerst de BB doen en kijken hoe het gaat, dan is de B vaak makkelijker.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:34

Als het verantwoord is en ze blijft aan je hulpen in het parcours, dus dat het geen racepartij wordt; waarom niet?
Zeker als jullie er allebei plezier in hebben, het een erg leule afwisseling.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 17:48

@Apple, het niveau in de les word ook beetje aangepast aan degene die lessen. Ik mocht bijv. de oxer van 1.20m wel springen samen met nog iemand en de anderen in de les waren al bij 80cm gestopt. Dit is dus wel fijn. Als ze in de les heel drammerig is of niet aan de hulpen hou ik het ook gewoon voor gezien als ze de 80cm normaal springt. Dat kan ze makkelijk dus dat moet ze van mij gewoon normaal springen.

Ok dat is wel een optie. Mocht de BB dan om wat voor reden dan ook niet zo lekker gaan weet ik gewoon dat ik de B even niet hoef te starten.

@Aieshja, de tijd van racepartijen zijn wel aardig voorbij. Heel soms als het laag is en ze heel enthousiast s wil ze nog weleens een kop erop zetten en in een te hoog tempo eroverheen gaan.
Ook zou ik nooit starten als ik het idee heb dat ik haar niet kan controleren. Ze is een dressuurpaard, maar vind daar juist niks aan. Springen vind ze geweldig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:49

Spijkenisse, dan zou je nog in de zomer in Wassenaar kunnen starten :-) Daar kun je altijd eerst 80 doen en daarna B.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:51

Ik ken dat ja.
Vaak letten paarden wel meer op wanneer het hoger staat.

Maar idd, pak gewoon een paar keer een BB parcours aan. Als dat bevalt kan je altijd nog B gaan starten.