Paard vervoeren voor iemand anders.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lies_Beuker

Paard vervoeren voor iemand anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:44

Misschien is deze vraag al eerder gesteld, dan hoor ik het wel.
Mij is verteld dat de eigenaar van een auto met trailer niet zomaar elk paard van een kennis of vriend of stalgenoot mag vervoeren. Dit zou alleen voor officiële vervoerders toegestaan zijn. Ik vraag me af als dit wel toegestaan is, hoe gaat het dan met de verzekering in geval van schade aan het paard?

Ibbel

Re: Paard vervoeren voor iemand anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:35

Heel kort door de bocht: als je er geen geld voor vraagt dan mag het wel. Zodra je er een vergoeding voor krijgt, moet je voldoen aan de officiele regels voor transport. Dan kan je het dus nog steeds wel doen, mits je binnen die regels blijft.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:37

ik weet dat je met een vrachtwachen een veetransport moet hebben. maar met de trailer weet ik het niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:56

nicky_rilana schreef:
ik weet dat je met een vrachtwachen een veetransport moet hebben. maar met de trailer weet ik het niet

Gel*l, zie reactie van Ibbel.
Zolang jij een paard van een ander vervoert als vriendendienst, is er niks aan de hand. Bij vrachtwagens met een goede verzekering is dat zelfs expliciet in de polis opgenomen!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:00

bij vrachtwachen wel dan moet er iemand in de vrachtwachen zitten met veetransport

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:04

Nicky, wat is een vrachtwachen? De dikke van Dale kent dat woord niet.
En wat bedoel je met 'iemand met veetransport'? Want ik begrijp je van geen kanten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:07

nicky_rilana schreef:
bij vrachtwachen wel dan moet er iemand in de vrachtwachen zitten met veetransport

Wellicht in Belgie, maar in NL heb je voor particulier vervoer geen papieren nodig, al rijdt je met een 40-tonner. Ook vervoer als vriendendienst mag zonder papieren!

Ik rijdt pas 25 jaar prive met een vrachtwagen en ik heb nog nooit van de RDW te horen gekregen dat ik die papieren opeens wel moet hebben en geloof me, de RDW houdt bezitters van een vrachtwagen goed op de hoogte van toepasselijke regelgeving!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:08

sorry heb dislexy en als ik dan ook nog snel ga typen word het helemaal niks. opging 2
bij een vrachtwagen moet iemand veetransport hebben voor dat je vee ( dus ook een paard ) mag vervoeren. veetransport is iets wat je moet halen en dan mag je vee vervoeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:09

Ah, nu snap ik je beter. Dat geldt dus alléén als je professioneel vervoert.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:13

nee, volgensmij niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:14

Is niet helemaal waar, wat hierboven geschetst wordt.
Als je bedrijfsmatig paarden houdt en je rijdt met die paarden rond, moet je eigenlijk al voldoen aan de eisen van verordening 1/2005 van de eu. Officieel ook als je met een trailer rijdt en niet alleen bij vrachtwagens.

Ook als je hobbymatig met paarden van derden rijdt, zonder geldelijk gewin, gelden die regels. Alleen als je met eigen paarden rijdt dan niet.
Zit nu niet achter m'n computer dus kan de juiste artikelen niet quoten, dat zal ik morgen proberen.

Echter: binnen NL is er een uitspraak geweest van toenmalig minister van LNV mevr Verburg, dat vervoer van max 2 paarden in principe als hobbymatig wordt aangezien en de vereiste vervoersvergunning en chauffeursdiploma niet noodzakelijk zijn. Bij vervoer van meer dan 2 paarden (bijv 4span shetjes naar het bos) zul je moeten kunnen aantonen dat je de eigenaar van de dieren bent en het hobbymatig transport betreft.

Nogmaals, zal morgen even zoeken naar de juiste quotes, dat lukt niet vanaf mijn foon.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:36

Als je voor anderen vervoert, idd gratis, ook ivm verzekering. Levende have is nl. nauwelijks te verzekeren bij je trailer (erg duur). Dat blijft dan dus op de verzekering van de eigenaar van het paard maar als die jou betaald heeft voor het vervoer en er gebeurt wat met dat paard, kan de verzekering van de eigenaar van het paard moeilijk gaan doen en het weer bij jou leggen (en dan zit jij dus met een claim waarvoor je niet verzekerd bent, hij is fijn ;) ) Dat is wat ik begreep van de mensen van de paardentaxi waar ik wel eens mee ging.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:08

Ik vraag het me af omdat ik regelmatig mensen tref, die paarden vervoeren voor anderen EN er duidelijk een vergoeding voor vragen. En ik ben benieuwd wat Marije vertellen. Tot nu toe: dank voor de reacties!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:47

Ivm migraine nog niet echt achter de pc beland, zodra dat wel lukt, ga ik even zoeken.
Heb me inmiddels nog wel bedacht dat als je binnen een straal van 65 km blijft vanaf vertrekpunt paard, zowel vergunning voor de vervoerder als het getuigschrift van vakbekwaamheid voor de verzorge(=doorgaans de chauffeur) niet verplicht zijn. Maar dan mag je ook echt geen 66 km vanaf het vertrekadres op pad zijn, want dan vervalt die vrijstelling. Aangezien ik doorgaans met langere reizen te maken heb in mijn werk, was dit artikel mij in mijn eerste post even ontschoten. Overigens gelden de overige bepalingen uit de transportverordening bij reizen met niet-eigen dieren wel!
Ik weet de juiste citaten zi te staan, alleen mijn hoofd vind even naar een telefoonbeeldscherm staren al lang genoeg. Wordt dus nog vervolgd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:30

Lies_Beuker schreef:
Ik vraag het me af omdat ik regelmatig mensen tref, die paarden vervoeren voor anderen EN er duidelijk een vergoeding voor vragen. En ik ben benieuwd wat Marije vertellen. Tot nu toe: dank voor de reacties!

interessant! aangezien ik het niet meer dan normaal vind dat iemand een vergoeding krijgt voor het vervoeren van andermans paard!
je auto rijd immers ook niet voor niks.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:08

Ik ben er inmiddels mee bezig, zie nu dat ik in mijn geheugen toch nog iets te kort door de bocht geantwoord heb in mijn eerste reactie.
Ik kan echter 1 stuk tekst niet direct online vinden, dat ben ik nog aan het zoeken, wil mijn reactie graag volledig en correct plaatsen en niet in delen.
Als het me niet lukt om het citaat online te vinden, moet ik het even op een andere manier digitaal zien te krijgen, wordt dus nog aan gewerkt.
Maar een en ander is iets genuanceerder dan mijn eerste reactie.
Wordt nog vervolgd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:21

Ik rij al járen paarden voor anderen naar klinieken, wedstrijden, vakantieadressen etc etc....
Dit is altijd een "vriendendienst" of we zijn samen op een ritje....
En of er al dan niet afgerekend wordt , benzinegeld gerekend of op een andere wijze dat wordt onderling geregeld. Ik verhuur mezelf officieel niet, juist om gezeur te voorkomen...
Ik rij wel met een 2-paardstrailer en niet met een veewagen.