Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

CrazyKitty schreef:Ik neem aan dat als het probleem met de nieren dusdanig was dat er niet op het paard gereden kon worden, de DA dit wel had aangegeven. Tieneke, jij hebt het over koliek/pijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het kan gewoon zo simpel zijn als dat het paard door de beweging moet plassen of alleen een plasgevoel krijgt. Hij wil duidelijk niet plassen in de bak, zet hem dan gewoon even in een omgeving waar hij wel wil/kan plassen, en kijk hoe het daarna is. Plast hij dan nog niet, of moet hij na een paar minuten weer, ja, dan kun je er beter even niet meer opstappen.
TS geeft wel aan dat de oorzaak van de nierproblemen bekend is, maar dat het plasprobleem er voor die tijd al was. Dan zou het net zo goed niets met de nieren te maken kunnen hebben. Paard is hoe dan ook volledig onderzocht en er is niets gevonden dat specifiek is voor dit probleem. Het hoeft niet altijd iets ernstigs te zijn.
@TS: Je zegt dat hij dit eerder ook al deed, deed hij het toen net zo vaak als nu, of was het toen iets dat sporadisch eens voorkwam?
Tieneke schreef:Maar het kàn dus zeker wel. Wil je dat risico nemen? Zou je dan echt willen rijden op een paard dat mogelijk veel pijn heeft? Ben ik dan zo raar dat ik eerst alles zou uitsluiten alvorens nog maar één keer op dat paard te kruipen? Is dat rijden dan belangrijker dan de gezondheid van dat paard? Wie weet hoe lang die nierproblemen al gespeeld hebben voor het werd opgemerkt, en dan samen met die schimmel... En dat hij er voor behandeld wordt, wil dus zeggen dat het nog steeds aan de gang is. Hij volledig onderzocht en toen is de darmschimmel ontdekt. Daarna zijn de nierproblemen pas gekomen, dus het kan perfect dat in al die tussentijd weer iets in die darmen is gebeurd.
Tja, ik zou er gewoon een heel onderzoek op zetten, want voor mij is zoiets heel zorgwekkend: nieren + buikschimmel in het verleden + koliekhouding. Ik vind niet dat daar een tekeningetje bij gemaakt moet worden.
om naar stal te gaan. op de wei met genoeg gras dus wel buiten...