Merrie plast spontaan zodra ik op de wei kom ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Merrie plast spontaan zodra ik op de wei kom ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 15:47

Mijn Welsh A merrie heeft sinds een aantal maanden een rare gewoonte;
iedere keer als ik op de wei kom (en dat is vaak meerdere malen per dag, aangezien ik op nog geen 200 m. afstand woon)
dan begroet ze me door spontaan te gaan plassen........ echt iedere keer. Soms dan denk je 'ach kijk, nou doet ze het niet', maar dan begint ze 2 tellen later alsnog.

Ik snap er niets van, eerder deed ze dit nooit (of het is me niet opgevallen). Soms begroet ze me ook uitbundig met een nogal hysterische hinnik, soms ook niet.
En meestal komt ze altijd op een echte 'merrie-manier' naar me toe; dus oortjes half in de nek maar eigenlijk helemaal niet boos bedoeld, want haal je haar aan dan gaan de oren weer naar voren, ze doet dan gewoon wel normaal en niet dreigend of iets.

Soms doet mijn shetmerrie met haar mee qua plassen; meestal niet maar soms dus wel. En het komt ook wel eens voor dat dat plassen blijkbaar érrug aanstekelijk werkt, want dan staan ze met z'n 3en ineens spontaan te plassen (welsh a merrie, shetmerrie en shetruintje).

Volgens mij heeft dit niets met hengstigheid te maken, aangezien ze dit al maanden doet en vrijwel altijd. In de omgang is ze verder ook niet 'hengstig' in haar gedrag.
Wel heb ik in m'n achterhoofd zitten dat mijn shetmerrie enkele jaren geleden ook erg raar gedrag vertoonde en maandenlang hengstig leek met alles; vooral als je haar streng toesprak of een tik gaf, begon ze spontaan te piesen, maar dan ook echt hengstig. Die bleek later iets met haar eierstokken te hebben, volgens mij een cyste of iets.

Al lijkt dat laatste mij niet echt van toepassing op mijn welsh merrie, gezien die verder in de omgang gewoon 'normaal' doet.

Een vriendin van mij zei dat dit best normaal kon zijn, dat plassen als ik op de wei kom. Puur uit blijdschap/opwinding. Geen idee; ik heb er nog nooit van gehoord.

Iemand die dit rare gedrag herkend????

bokker88

Re: Merrie plast spontaan zodra ik op de wei kom ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:49

Ik lees even mee, mijn merrie doet dit ook! Zij doet het ook op stal, nog voor ik haar deur open heb staat ze weer te plassen.
Het lijkt bij mijn merrie ook niets met hengstigheid te maken te hebben, ik ben erg benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:51

Hier doet een ruin het, is voor hem echt een teken van ontspanning; baas is er dus dat is goed, en dan laat ie zich gaan :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 15:55

Oké, 2 'lotgenoten' dus al, haha.
Of het ontspanning is, weet ik niet in mijn geval....

Ik kom vaak op onregelmatige tijdstippen, soms zelfs midden in de nacht heel erg laat. Soms wordt er wel gevoerd als ik kom, soms ook niet en kom ik even 'andere' dingen doen.
Ik wil voor mijn pony's geen vast voerritme hebben, omdat ik zelf niet altijd die tijden dan kan aanhouden ivm. studie, werk en andere dingen. Dus kan best zijn dat ze de éne keer 's middags gevoerd worden, en de andere keer pas 's avonds. Zijn ze aan gewend, maken ze geen probleem van.

Maar ze zijn wel altijd erg blij als ik op de wei kom.

Mijn welsh merrie lijkt wel altijd een beetje 'gespannen'; zo van 'hej daar komt vrouwtje, wat gaan we doen?? gaan we rijden, krijg ik voer, mag ik op de wei? etc. etc.
Zij doet het ook echt op de plaats waar ze op dat moment staat, soms dus zelfs in de (schuil)stal en ook op plaatsen waar ze normaal gesproken niet zomaar plast.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:00

Wij voeren ook zeer onregelmatig :j
Al moet ik wel zeggen dat die ruin het niet doet als ie buiten staat,krijgt hij de kans niet voor aangezien mijn pony achter hem aan jaagt dan. (die uit zijn 'hoera mens voor het voer is er' blijdschap in rondjes rennen en achter de ruin aan zitten)
Maar anders heb ik 1 onrustig paard en 1 die gaat direct plassen :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:02

Hier nog een lotgenoot, mijn merrie doet het ook heel vaak als ik aan kom. Al zo lang ik haar heb.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:05

Mijn ruin doet het ook, en mijn 3 verzorgpony's ook. Ooit heeft iemand eens tegen mij gezegd dat het is omdat ze weten dat ze dan aan het werk moeten/de wei uit moeten dus ze nog even snel een plasje doen, maar ik denk niet dat dat klopt aangezien 2 van mijn verzorgpony's nooit de wei uit hoefden/geen werk hoefden te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:05

Die van mij doet het ook :j

geen flauw idee waarom, maar echt een serieuze plas ook :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:06

Mijn merrie doet het altijd wanneer ze de voerschep hoort gaan in de brokken of muesli,bij iedere voerbeurt dus en maakt niet uit wie voert!
En altijd na het rijden wanneer het zadel eraf gaat!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:11

Het zou ook uit angst kunnen zijn, net als poepen nog even alles eruit gooien dat het vluchten makkelijker gaat, maar als ik je stukje zo lees klinkt dat niet zo..

Ben eigenlijk ook wel benieuwd er naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:12

Da's dan bij mij niet, want ze komt gelijk naar me toe, en wil zoenen <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 16:13

Nog een stuk meer mensen dus......... maar niemand met een echt logische verklaring tot nu toe.....

@ Laraax: ik weet wel 100% zeker dat het geen angst kan zijn. Als zij angstig is, dan is ze ook écht angstig en kan je dat werkelijk overal aan merken, dan stuift ze gewoon voor je weg. Ze is wel heel gevoelig; als ik iets te hard of te streng corrigeer kan ik er meteen niets meer mee beginnen.

En ze komt idd meteen dan naar mij toe, als ze bang zou zijn zou ze toch wel vluchten lijkt me.

VERAx schreef:
Mijn ruin doet het ook, en mijn 3 verzorgpony's ook. Ooit heeft iemand eens tegen mij gezegd dat het is omdat ze weten dat ze dan aan het werk moeten/de wei uit moeten dus ze nog even snel een plasje doen, maar ik denk niet dat dat klopt aangezien 2 van mijn verzorgpony's nooit de wei uit hoefden/geen werk hoefden te doen.

M'n welsh merrie wordt wel zeer regelmatig voor de wagen gereden, maar soms ook dagen achtereen, of zelfs een week, helemaal niet.
Daarnaast kom ik zó vaak op de wei zonder dat ze ook maar iets hoeft te doen, dus echt voor het dagelijkse voeren en klusjes, dat ik niet denk dat dat het is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:23

Wij hebben 2 merries en 2 ruinen en 1 van de merries doet het ook altijd. Maar alleen als ze in de wei staan.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:28

Mijn haflinger doet het ook, in de wei en op stal.
Is inderdaad ook opwinding/blijdschap. Ze doet het namelijk maar bij 2 mensen. :)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:02

Haha meer lotgenoten blijkbaar :P
mijn merrie doet het sinds vorig jaar in het land :p
ze heeft een veulen gekregen vorig jaar en sinds dien doet ze dit :P