verkeersmak maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:51

hey, ik hep ff een vraagje. hoe weet je of een pony verkeersmak is? want ik wil heel graag kleine buitenritjes door het bos maken. mijn pony's staan langs een weg, er komt niet extreem veel verkeer langs, maar best veel trekkers en vrachtwagens. daar kijken ze dus niet van op. ik hoef er niet op te rijden, want daar ben ik te groot voor.
Van mijn verzorgpony weet ik ook niet of ze verkeersmak is. ik kom er al 4 jaar, en ze vertrouwt me wel. we lopen altijd met haar aan een halstertouw, en ze is echt super betrouwbaar. ze kan ook in de trailer. maar ik weet egt niet of ze verkeersmak zijn. en hoe kan ik ze anders verkeersmak maken???
HELP!!!

Tammy_

Re: verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:00

Vraag het aan je ouders, misschien weten zij of de vorige eigenaren bij de verkoop gezegd of ze wel of niet verkeersmak waren? Voor je verzorgpony kan je het misschien vragen aan de eigenaar? :)

Verkeersmak maken zou je op je eigen terrein mee moeten beginnen, onder toezicht van een volwassene die bekend is met paarden. laat diegene met je pony aan het halster lopen en dan ga jij er bijvoorbeeld (ruim) omheen fietsen, eens bellen met je fietsbel, en laat je iemand met beschikking over een auto (misschien je ouders?) zachtjes langs je pony rijden, als je volwassen helper vindt dat je het op de weg kan proberen nemen jullie de pony samen mee naar buiten voor een klein stukje langs de weg, als het mogelijk is samen met een andere pony die al wel verkeersmak is.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:06

Hoe is de pony gewoonlijk in de omgang? Rustig en nuchter of juist alert en schrikkerig? In het eerste geval zou ik het gewoon proberen, maar in het tweede geval eerst aan de gang met schrik training. En als je de weg op gaat neem iemand mee, die je kan helpen mocht dat nodig zijn.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:09

Ik had met mijn paard precies hetzelfde, hij is enorm schrikkerig maar ook een ongelofelijke aansteller. Gisteren ben ik voor het eerst met hem het erf af geweest, we zijn alleen maar de straat opgelopen, omgedraaid en weer terug naar huis. Hij was heel alert, hoofd omhoog, neusgaten wijd open, maar niet angstig. Begin dus eens om samen met iemand alleen even op de oprit te gaan staan zodat hij in een veilige omgeving naar de voorbijkomende auto's etc kan kijken. Zet hem ook met zijn hoofd naar de weg toe zodat hij kan zien wat er voorbij komt en daarvan kan leren. Neem een koekje mee voor als hij braaf is. Gaat het goed? Dan kan je de volgende keer een paar meter verder weg en zo bouw je het langzaam uit.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:14

Wat vind de eigenaar? Ik zou een 11 jarige nog niet alleen laten wandelen, maar samen met een ouder iemand wel.
In principe maakt het ook niet zo veel uit of ze aan de hand verkeersmak zijn, zolang jij maar zorgt dat ze genoeg uit de buurt zijn van gevaarlijke objecten mochten ze een rondje gaan rennen.
Én nooit loslaten natuurlijk.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 12:43

alvast bedankt voor alle tips. vooral mijn verzorgpony is heel betrouwbaar en volgt me heel gauw. ze is zo betrouwbaar dat zelfs mijn kleine buurmeisje van 1 erbij kan staan, en mijn gehandicapte buurmeisjes ook. dan is ze zo lief. en ik weet het, ik ben nog niet zo oud, maar ik ben groot voor mijn leeftijd en ik ben best goed met paarden. en tog nog heel erg bedankt alvast hé???

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:44

Pentax schreef:
In principe maakt het ook niet zo veel uit of ze aan de hand verkeersmak zijn, zolang jij maar zorgt dat ze genoeg uit de buurt zijn van gevaarlijke objecten mochten ze een rondje gaan rennen.

Uh, dan kan je beter helemaal niet de weg opgaan, omdat gevaarlijke objecten (auto's, fietser e.d. juist wel langs je kunnen gaan)... en als een paard gaat, dan gaat hij echt wel hoor... en dan houd je hem ook echt niet. Dus het is naar mijn idee belangrijker dat je elkaar kunt vertrouwen en het paard respect voor je heeft, zodat het bij je blijft.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:41

it_is_me schreef:
Pentax schreef:

Uh, dan kan je beter helemaal niet de weg opgaan, omdat gevaarlijke objecten (auto's, fietser e.d. juist wel langs je kunnen gaan)... en als een paard gaat, dan gaat hij echt wel hoor... en dan houd je hem ook echt niet. Dus het is naar mijn idee belangrijker dat je elkaar kunt vertrouwen en het paard respect voor je heeft, zodat het bij je blijft.

je hebt pb :)