Verlatings Angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxxbiancaxxX

Verlatings Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:31

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Bianca en ik ben de troste eigenaar van Macho sinds augustus 2011.

Macho is op dit moment een 3,5 jarige rood bonte ruin, en nog niet onder het zadel, Begin augustus is Macho vanuit Nieuw-Scheemda verhuist naar zijn nieuwe stal in Rucphen, hier heeft hij op de wei met heeel veeel vriendjes gestaan.
Hier ben ik ook begonnen met het aanleren van longeren (dit kon hij niet dus totaal onbeleerd gekocht).
Dit vond hij erg leuk en het vorderde snel, een maand later lag er al een zadel op en stond hij trots met zijn hoofdstel aan.

Het vorderde zelfs zo goed dat ik er naar een aantal weken zelfs al op heb gezeten met iemand ernaast en zelfs naar het longeren een kleine 15 minuten links om en 15 minuten rechts om hem deed stappen terwijl ik erop zat.

Begin November is Macho verhuist naar Bergen Op Zoom naar een kleinschalige stal en 5 minuutjes van mijn huis vandaan, hier staat hij op de weiden met 15 andere paarden waar hij ook weer snel nieuwe vriendjes heeft gemaakt, echter begin in nu tegen een aantal problemen aan te lopen.

De eerste week dat hij op zn nieuwe stal stond was er nog niets aan de hand hij staat gemiddeld van 8 uur smorgens tot 4 uur in de na-middag buiten, de eerste week heb ik heb even wat rust gegunt en ben ik heb lekker gaan poetsen en kroelen om hem aan ze nieuwe stal/omgeving/weide vriendjes te laten wennen.

Echter naar een week wilde ik hem gaan poetsen en ging ik hem uit de weide halen en maakte hem vast om te poetsen, hij begon zenuwachtig rond te kijken en te draaien zn hoofd omhoog steken hinniken binnen 10 minuten lagen er 4 hopen ontlasting van stress/angst.

Dit verweet ik in het begin aan dat hij nog moest wennen, inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder en als alle paarden buiten staan en ik hem ga pakken gebeurt er niets, waarneer ik hem bij zn stal zet om te poetsen word hij dus ontzettend zenuwachtig begint zn ontlasting los te laten en af en toe urineert hij er ook bij, gaat hinniken en rond draaien wilt niet blijven staan slaat met zijn voorpoten en ga aan het halster touw hangen en begint met bijten en trappen(ondanks hij zn vriendjes gewoon kan zien).

Waarneer alle paarden op stal staan en ik hem dan wil poetsen blijft hij lief staan en kroelt hij graag en likt graag aan je handen en geniet volle teugen van de aandacht.

Echter vandaag gebeurde er iets wat nog nooit gebeurt is, alle paarden stonden op stal en ik ging Macho poetsen nou natuurlijk niets aan de hand want ze vriendjes waren dicht bij, toen ik hem mee naar de buitenbak nam begon hij al te zenuwpezen, echter bleef die opmerkelijk rustig, tot hij een van zn vriendjes vanuit de stal hoorde hinniken, toen gingen de stoppen totaal door hij begon te stijgeren en te bokken en sleurde mij de halve bak door.

Ik heb hem gecorigeert al bleef hij door hinniken, ieder daarop volgend rondje wat hij moest lopen werd die steeds agressiever naar mij, hij begon continu op me af te stormen of draaide ineens ze billen en haalde dan flink uit met zijn achterbenen, een aantal keer rakelings langs me heen.

Echter wilde ik de strijd niet opgeven en heb ik heb bij me gehaald, ben tegen hem gaan praten om hem gerust te stellen, ik wilde aan de hand een rondje in de bak naast hem mee gaan lopen om te proberen hem rustig te krijgen en te kalmeren wat normaal gesproken perfect werkt bij hem echter was hij zo boos en zenuwachtig dat zelfs aan de hand naast hem lopend gevaarlijk werd.

Hij nog probeerde zn billen naar me toe te draaien om te slaan, ook probeerde hij me opzij te duwen of om me omver te lopen, dit hielp geen van alles en ik dacht laat me hem nog een rondje proberen te longeren, toen ik dit deed kreeg ik het zelfde effect, bokken stijgeren op me af stormen buiten stijgeren als een dolle razende woeste ruin me de hele bak door slepen.

Wie weet hoe ik hier mee om kan of moet gaan of hoe ik hem hier over heen kan helpen ik wil hem deze zomer gaan door rijden maar op deze manier heeft opstappen weinig zin want dan lig ik er even snel naast als dat ik erop zit, ook kan ik normaal gesproken zijn gezicht borstelen en aaien alleen op de momenten dat hij zo zenuwachtig is of boos is mag ik niet eens in de buurt van zijn gezicht komen want dan schrik hij zo erg of reageert hij zo heftig dat hij denk dat hij geslagen gaat worden terwijl dit nooit is gebeurt of is geweest en dit vertoont hij sinds een kleine 2 weken.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil een zo compleet mogelijk antwoord en vandaar even de voorgeschiedenis tot het heden alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties.

Groetjes Bianca

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:21

Hij is nog volop in ontwikkeling, hij is nog erg jong. Daarnaast is er in een halfjaar flink wat veranderd, zoals ik lees 2x van stal veranderd.
En beginnen met training. Dat & zijn karakter kan allemaal oorzaak zijn dat hij zich onzeker gaat voelen zonder de kudde, want dat is zijn veiligheid, zijn zekerheid.
Daarnaast begint hij te puberen en daarom ook te kijken wat hij kan bepalen. Blijkbaar ziet hij nog niet in dat jij ook zijn leiding kan zijn en daarmee veiligheid en zekerheid kan bieden.

Doormiddel van grondwerk oefeningen kun je hem laten zien dat jij ook leiding kan geven en daarmee veiligheid.
Bouw dit rustig op. Ik zou eerst de oefeningen doen met zijn vriendjes in de buurt, zodat hij zich wel kan concentreren.
Wanneer je merkt dat je dan meer leiding hebt, dan is langzaam op gaan bouwen zonder vriendjes in de buurt. Eerst maar kort, dan steeds iets langer.

En tja persoonlijk zou ik als het mijn paard was hem ook homeopathisch begeleiden. Met homeopathische middelen kun je hem erg goed begeleiden naar stabiel volwassenheid ;) Dat kan enorm helpen om het trainen makkelijker te maken...

Aurora3

Re: Verlatings Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:47

Ik ben het wel met Leetje eens dat er veel veranderd is in zijn leven de afgelopen tijd, maar als ik je verhaal zo hoor dan vraag ik me af of het wel echt angst is.
Is het mogelijk om een soort tussenoplossing te regelen zodat het voor hem wat makkelijker is? Kun je hem bijvoorbeeld ergens in de buurt van de wei poetsen en dan elke dag een stukje verder van de wei vandaan gaan staan?
Of kun je 1 ander paard even mee naar binnen nemen zodat hij niet helemaal alleen is?

Wat ook goed zou kunnen helpen is hem allerlei oefeningen aanleren. Bijvoorbeeld vrijheidsdressuur of grondwerk. Als je hem weg haalt bij de kudde, geef hem dan steeds iets te doen. Laat hem allerlei oefeningen doen zodat hij bezig blijft en op jou gericht blijft, dan kan hij niet aan de kudde denken. Als hij hinnikt of met zijn voorbenen slaat, corrigeer hem dan, want dat mag niet. Hij moet met jou bezig zijn.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:00

tip, kijk veel naar de dog wisperer op TV. Veel problemen komen voort uit het feit dat wij ons niet duidelijk als de leider opstellen. een hond en ook een paard wil weten wie de leider is, ben jij dat niet dan neemt hij / zij het noodgedwongen over en veel van dit soort problemen kunnen daar uit voort komen. Door te kijken naar Cesar Millan wordt je veel duidelijk en kan je wellicht jezelf verder helpen.

XxxbiancaxxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:04

hey hey,

bedankt voor de reactie's ik heb 3 jaar een dieren opleiding gedaan en ik kijk altijd animal planet :-)
en ik ben het er idd mee eens veel problemen komen voort uit ons eigen onduidelijke gedrag naar dieren toe.

maar hij doet dit pas sinds 2 a 3 weken daarvoor heeft hij nooit niks gedaan, want zodra hij bij de groep in de buurt is is hij heel lief en aanhankelijk maar zodra hij denk van ow ik moet weg en de rest staat binnen slaat de wilde paniek en agressie toe.

ik corigeer hem op zn gedrag maar hier word hij alleen maar baldadig van ik verhef me stem en drijf hem voorwaarts zodat hij mij niet raak kan schoppen maar dit heeft totaal geen zin.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:35

het kan best zijn dat hij zijn maatjes mist.
het is er één met een sterk karakter.
en veel gebeurt.

lijkt me niet dat jij ineens onduildelijk voor hem bent wand je was voor dit gebeurde net als nu tegen hem (ja ik ken XxxbiancaxxX )
ik denk wel dat het is dat hij vijligheid zoek bij zijn maatjes.

ik hoop echt voor je dat het snel beter gaat.