0 op prolotol na schrikreactie paard, terecht of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Een 0 op het protocol is terecht

Poll eindigt op

ja, 0 is terecht
28 (60%)
nee, ik had een 1 gegeven
2 (4%)
nee, ik had een 2 gegeven
3 (6%)
nee, ik had een 3 gegeven
7 (15%)
nee, ik had een 4 gegeven
3 (6%)
nee, ik had een 5 gegeven
2 (4%)
weet niet
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 46

Pien63

0 op prolotol na schrikreactie paard, terecht of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 14:47

Afgelopen weekend ben ik voor de eerste maal M1 gestart met mijn paard. Proef ging best netjes maar zeker teveel fouten voor een winstpunt. Waar ik wel van baalde was dat ik een 0 op mijn protocol had staan bij een overgang vanuit galop naar arbeidsdraf. Die overgang ging wat hectisch en 10 meter te vroeg omdat mijn paard bij het onderdeel hiervoor (middengalop lange zijde) zich een hoedje schrok bij de voorlezer er even vandoor ging om enkele sprongen later weer op de hoefslag te komen maar was ondertussen wel omgesprongen waarna we uit galop vielen vlak voor de A. Voor dat middengalop kreeg ik een 3, nou ja, dat ging natuurlijk ook flink fout maar de overgang naar draf werd 'beloond' met een 0.
Ik ben zelf actief schrijftster bij dressuurwedstrijden en heb dit nog nooit megemaakt. Zelf bij stakende/steigerende paarden etc etc gaan de meeste jury's niet onder de 2 of 3 zitten.

Alles is opgenomen op video en ik heb het nog diverse malen bekeken. We passeren de A (waar de overgang getoond had moeten worden) in een actieve draf in juiste aanleuning. De overgang was zeker niet netjes en veel te vroeg maar een 0 vind ik niet terecht.

Wat vinden jullie ? Ook graag mening van juryleden als die dit lezen.

Mindfields

Re: 0 op prolotol na schrikreactie paard, terecht of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:48

0 is niet getoond, en ik denk dat zoals jij het beschrijft, dat er ook echt geen cijfer meer voor te geven was omdat het al 10 meter te vroeg gebeurde en ook nog heel hectisch, je hebt dan het gevraagde niet getoond, dus krijg je een 0.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:49

Je hebt geen overgang getoond waar die getoond had moeten worden, dus ik denk dat deze 0 best rechtvaardig is. Er zullen genoeg jury's zijn die bijv. een 2 of 3 hadden gegeven, maar het feit blijft dat je iets niet getoond hebt waar dat wel had gemoeten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:52

Het is hard, maar ja, het mag zo gegeven worden ja. Er zijn in de praktijk niet heel veel jury's die ook echt een 0 geven, maar dan nog een 2 of 1, omdat er wel een overgang geweest is, zij het erg vroeg en vanuit de verkeerde galop. Maar een 0 is te rechtvaardigen.
Misschien wil je het filmpje hier plaatsen?

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:52

ik denk als je opnieuw aan was gesprongen en bij A de overgang naar draf had gemaakt (dus wel netjes) je misschien nog een 4 had. Nu is het niet getoond in de buurt van de letter, en dan hangt het ook een beetje van de jury zelf af. Als je geluk had kreeg je nog een 2/3 nu een 0 tsja.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:53

Ik wist niet eens dat jury's 0-en mogen geven :)*
Eigenlijk is de overgang wel getoond alleen veul te vroeg. Dan zou je toch geen 0 mogen krijgen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:54

kijk dan maar eens in het proevenboekje anais96, daar staat een verklaring van alle cijfers.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:55

Kan je misschien het filmpje plaatsen?
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, maar ik denk ook niet dat je er nu nog iets aan kan veranderen dus...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:55

Ik vind een 0 te laag aangezien dat betekend dat je niets vh gevraagde hebt laten zien.
Je bent echter wel langs A geweest,een 1 had hier in mijn ogen terechter geweest en een 2 misschien ook nog wel.
Het is immers ook maar een M proef.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:00

Ik ging er ook vanuit dat er vanuit de perfecte 10 uit gegaan werd, er ging genoeg mis maar dan een 0 geven terwijl het vorige punt ook fiks bestaft werd met een 3. Moet je bij zo'n jury nog oppassen voor een verliespunt ook.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:03

Een 0 vind ik wel heel straf berekend ik had dan eerder een 3 verwacht omdat de oefening niet correct is uitgevoerd. Een 0 heb ik nog nooit meegemaakt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:07

Je zegt dat je paard in draf viel vlak voor de A. Dus je hebt zelf geen overgang gereden, je paard heeft het initiatief hiervoor genomen. In mijn ogen is de 0 dus terecht.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:52

Pien63 schreef:
Die overgang ging wat hectisch en 10 meter te vroeg
In die 10 meter had je best weer kunnen aangalopperen en alsnog een juiste overgang kunnen laten zien.
Een 0 vind ik erg zwaar, die geef ik zelf nooit, maar een 1 of 2 was hier zeker op z'n plaats.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:56

ik heb ook wel een 0 gehad, ik moest ook de overgang terug naar draf maken, ook door schrikreactie van mijn paard eerder terug gegaan in draf, niet getoond is een 0, en let op dit was een L1 proef.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:25

Ik vind een 0 niet terecht. Zo'n geval hebben wij ooit op de jury bijscholing besproken. Er is toen gezegd dat je wel een 1 of 2 kunt geven, aangezien er wel IETS van het gevraagde getoond is. Je bent namelijk wel langs de A gegaan over de hoefslag.
Ik had dus ook een 1 of een 2 gegeven.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 10:27

KarinvdM schreef:
Pien63 schreef:
Die overgang ging wat hectisch en 10 meter te vroeg
In die 10 meter had je best weer kunnen aangalopperen en alsnog een juiste overgang kunnen laten zien.

Weet je hoe snel je bij A bent nadat je je paard teruggenomen hebt uit een rengalop ? Zoiets bedenk ik echt niet om weer aan te galopperen in die 10 meter. Dan ben je al lang blij dat je weer normaal verder kan. ;)

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:30

In mijn ogen id de 0 ook terecht, maar heb je de video nog? :o Dan kan je makkelijker beoordelen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:34

Het is nu opeens een rengalop?
Pien63 schreef:
Die overgang ging wat hectisch en 10 meter te vroeg omdat mijn paard bij het onderdeel hiervoor (middengalop lange zijde) zich een hoedje schrok bij de voorlezer er even vandoor ging om enkele sprongen later weer op de hoefslag te komen maar was ondertussen wel omgesprongen waarna we uit galop vielen vlak voor de A.
Dit schrijf je in je OP.
Daar lees ik niks over rengalop en ik lees dat je paard zelf uit de galop viel. Daarop baseer ik mijn reactie.
Maar ik zou zeggen, laat het me eens zien? :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:40

Je hebt het echt over uit de galop vallen en je hebt het niet hersteld dan kan er idd een 0 gegeven worden.
Gebeurd hier in de buurt vaker en het is ook iets waarvoor ik nieuwe M combinaties waarschuw, herstellen en de overgang dus nog op de gewenste plaats nog een keer tonen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:46

Ja dat zeg ik ook altijd, probeer het altijd te herstellen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:13

Allereerst een vraag, in welke M1 proef moet je deze maand bij de A een overgang maken naar de draf? Want dat hoeft in de proeven van januari sowieso al niet, dus denk dat ook al ergens iets fout is gegaan!?

Proef waarbij je middengalop hebt op de lange zijde is proef 15, dan moet je in de hoek terug naar arbeidsgalop en pas de letter NA de hoek terug naar draf, dus als je dan al voor A eruit ben gevallen, ben je er minstens (even grof berekend) 16 meter te vroeg uitgevallen. In de hoek had je sowieso ruimte genoeg opnieuw aan kunnen springen in de goede galop om bij de letter wel de overgang naar de draf te kunnen tonen. Dat dat gezien de reactie van je paard niet lukte, mag de jury van mij best afstraffen, het is immers M1, geen B, dus enige controle en aanspringen in een hoek, zou moeten lukken.

Verder vind ik een 0 wel erg streng, maar als je niet hebt geprobeerd het nog enigzins te herstellen, kan ik me wel voorstellen dat een jury het zo ziet.

cantaloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:20

Ik denk terecht, we hebben het over een M proef. Als het een B proef was geweest had ik mijn vraagtekens erbij gezet, maar in de M heb je gewoon pech als hij schrikt, er mag worden verwacht dat je hem onder controle hebt in de M.