Bij clublessen wie moet er verzekerd zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Bij clublessen wie moet er verzekerd zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:37

De Club of de Instructeur?

Reden van mijn vraag is dat er bij onze club vorig jaar een instructeur zonder diploma's was.
Uiteindelijk heeft ze haar diploma gehaald, dus dat zal het probleem niet zijn.
Maar nu komt er weer een nieuwe instructeur.
We hadden het thuis over het hoe en wat met de verzekering. Is het de instructeur of de club die de verzekering moet regelen en betalen?

Ik kan hier niets van vinden weet ook niet of het via het KNHS geregeld zal zijn.

Iemand hier ervaring mee?

PS Betreft niet mijzelf, ik ben keurig gediplomeerd en verzekerd :D

_Marinke_

Re: Bij clublessen wie moet er verzekerd zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 03:25

Instructie v.d. club moet verzekerd zijn, is dit niet het geval en er valt iemand in die les eraf met toch wel echt serieuze letsel dan moet instructie zelf die kosten gaan betalen. Het is als ruiter zijnde gewoon goed om even na te vragen bij je verzekering hoe jij nou verzekerd bent en hoe het zit als je er dus in een les van de club afvalt en instructie blijkt geen diploma's te hebben / niet verzekerd te zijn. Zorgen dat je zelf in elk geval gewoon keurig verzekerd bent, zit jij in elk geval goed! :)

Maar genoeg mensen die dit niet na zoeken / vragen, geen rekening mee houden en dus voor 'leuke' verrassingen kunnen komen te staan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:40

Ik dacht dat het anders zat..de club is aansprakelijk, maar de verzekering keert niet uit als er geen gediplomeerde instructie staat.
Het is natuurlijk wel raadzaam om als instructrice een goede wa verzekering te hebben.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:11

Inderdaad zoals Tilmar zegt. De club moet zelf een verzekering afsluiten, maar die keert alleen uit als instructie juiste papieren heeft. Als je tijdens les valt keert je eigen verzekering niks uit, maar klopt aan bij verzekering van de club. (paar jaar geleden zelf mee gemaakt...)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:18

zover wij het hebben uitgezocht gelden de volgende regels:

Het lid die in de les rijdt moet lid zijn vd knhs.
instructie moet gecertificeerd zijn.
de accomodatie moet in bezit zijn van het veiligheidscertificaat.

zonder dit alles is de/onze club niet verzekerd....

x_Milou

Re: Bij clublessen wie moet er verzekerd zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:26

Ik dacht dat het zo was dat als er een gediplomeerd instructeur op het terrein is dat je verzekerd bent. Of die nu in een andere groep les staat te geven of aan de kant kijkt. Weet niet zeker of dit waar is.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:03

Klopt ja, daar is ook wat mee. Dat als iemand 'onder begeleiding' lesgeeft dat het dan wel mag. Waarbij die begeleiding dus wat ruim genomen kan worden :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:20

Dat zal misschien met 'gewone' lessen zo zijn, maar voor een rijvereniging is een gecertificeerde instructeur en het veiligheidscertificaat verplicht.