hellup waarom moet dit zo??? Wat kunnen we hier tegen doen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmeke105

hellup waarom moet dit zo??? Wat kunnen we hier tegen doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 03:45

Hallo allemaal,
Ik weet niet of 1 van jullie al eens heeft meegemaakt wanneer er een koe of een paard komt te overlijden dat je deze langs de weg moet leggen dat rendac er goed bij kan komen. Ik vind dit zo verschrikkelijk. Mijn lieve paardje moest 2 jan een spuitje krijgen en we hebben haar gewoon langs de weg moeten laten inslapen dit was hartverscheurend. Mijn meisje heeft hier gelegen van 15.30 tot de volgende dag 9 uur. Het was afgrijselijk we moesten haar afdekken met een zeil en daar lag ze dan te wachten tot ze na haar laatste rustplek werd gebracht. Terwijl een kleine tractor ofiets achter na de wei kon rijden een vrachtwagen is was te groot maar toch!

Nou is er laatst een paard omgekiept en was op slag dood in de manege en geloof het of niet ze hebben het paard met 8 man uit de bak moeten slepen anders kon ze niet worden opgehaald. Tijdens het slepen hoorde je de botten kraken ze was dan wel dood maar hoe onmenselijk is dit. Waarom bestaat er niks dat een paard op een diervriendelijke manier vervoerd wordt bijvoorbeeld uit een weide of een manege bak waar toegang kan zijn met een auto. Waarom moet dit op deze manier???

Waarom heb ik afscheid moeten nemen van mijn paard midden in een woonwijk langs de weg waarom!!! Kom op zeg we leven in 2012 en we kunnen van alles waarom kan een paard of wat dan ook wat groot is niet worden opgehaald op een plek waar geen vrachtwagen kan komen. Er moet toch wel iets bestaan waarmee een paard kan worden opgehaald iets kleins. Je wilt me toch niet vertellen dat dit niet bestaat of geregeld kan worden.

Kan iemand me verder helpen ik wil hier wat tegen gaan doen want hier kan ik niet mee leven. Ik werk in de zorg en mensen worden op een menselijke manier opgehaald waarom gaat het met een dier anders. Ik kan niet snappen dat er geen lijken wagen is. En dat als je dood bent toch niks merkt maar weet je hoe pijn het doet als je dier zo wordt opgehaald/ of dat een dier waar je zoveel van houd langs de weg ligt te wachten. Als ik dit met iemand zou doen uit de zorg kom ik in de krant te staan dat kan niet maar waarom een dier wel.
Wat is een mens meer dan een dier!!!

Graag jullie reactie's wie weet kunnen we hier samen wat aan doen!

Groetjes Kim

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 03:49

Heel erg triest voor je, maar je had haar ook op een kliniek kunnen laten inslapen, of in haar wei of stal. Dan had je haar daar na het overlijden weg moeten laten slepen. Bij inslapen in een kliniek zit je thuis niet met een kadaver.
Ander alternatief is de slacht.
Apart op laten halen door de Sonac kan ook nog tegen extra betaling. Dat kost 500 euro en kan voor het inslapen worden besproken zodat het dier direct na overlijden kan worden opgehaald in een aparte trailer.
(individuele ophaalservice heet dat)

Cremeren was ook nog een optie geweest, als je de kosten voor lief neemt. Ook dan wordt een dier eerder opgehaald en hoeft niet aan de weg te liggen. Kost wel rond de 1500 euro.
Het is dus niet zo zwart wit dan jij hier neer zet. Het is altijd naar als je zo van je paard af moet maar er waren dus meerdere opties geweest.

Gelukkig merken de dieren er zelf niks meer van.

Verder wens ik je sterkte met je geleden verlies.
Laatst bijgewerkt door In_Black op 17-01-12 04:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmeke105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 04:03

In_Black schreef:
Heel erg triest voor je, maar je had haar ook op een kliniek kunnen laten inslapen, of in haar wei of stal. Dan had je haar daar na het overlijden weg moeten laten slepen. Bij inslapen in een kliniek zit je thuis niet met een kadaver.
Ander alternatief is de slacht.
Apart op laten halen door de Sonac kan ook nog tegen extra betaling.
De dieren merken er zelf niks meer van.
En zet nooit een paard in een weide met prikkeldraad. Ik weet dat dat achteraf praten is, maar dat had je al deze ellende kunnen besparen.
Verder wens ik je sterkte met je geleden verlies.

Nou als je paardje al van veulen af aan als omheiding prikkeldraad heeft en er nooit wat gebeurd is zou je er nooit van je leven aan denken dat het zo zou aflopen dit was me grootste nachtmerrie. En vind het wel echt hard dat je zegt dan had je die ellende kunnen besparen meen je nou dat als ik dat allemaal geweten had dat dit gebeurd zou zijn ik heb geen moment in die 16 jaar er over nagedacht wat er met prikkeldraad kon gebeuren nog nooit is hier wat mee gebeurd!
Nou vertelde de vee arts mij dat wat je ook voor een omheiding hebt het kan altijd mis gaan. Bij hout heb je splinters wat het lichaam in kunnen schieten. Bij schrikdraad kunnen ze blijven hangen en dat snijd ook in de benen en komen ze ook niet uit los niks is veilig. Wanneer je een draadje spant wat kapot kan gaan of lint dan kan ze uitbreken en onder een auto lopen. Staat ze in de stal kan ze door de deur heen schoppen alles is gevaarlijk. Op het moment dat ik mijn lieve paardje moest laten inslapen ging het allemaal zo snel dat ik niet eens kon nadenken hoe het allemaal verder zou gaan. Dat mijn paardje voor consumptie gebruikt zou gaan worden moest ik al helemaal niet aan denken. Ik ben een vegatarier en dan ga ik echt geen biefstuk van mijn paard laten maken!
Maar even terug te komen dan nog wat als je paard opslag dood is door dat ze omkiept en een hart in farct heeft ofzo dan kom je dus aant slepen dat is toch ziek daar moet toch een oplossing voor zijn.

In_Black

Re: hellup waarom moet dit zo??? Wat kunnen we hier tegen doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 04:13

Post inmiddels aangepast Kimmeke, ik had dat inderdaad beter niet kunnen zeggen en ik vind het erg voor je wat er is gebeurd. Maar elke paardenhouder weet de gevaren van prikkeldraad. Zelfs op rundveebedrijven is prikkeldraad afgeschaft alleen daar heb jij nu niks meer aan.
Ik heb verder nog meer mogelijkheden voor de afvoer van paardenkadavers in mijnn post neergezet.
Aan slepen ontkom je helaas niet wanneer een paard omkiept op een onhandige plaats maar het zal toch weg moeten worden gehaald. Er is niks zieks aan slepen. Paard voelt er niks meer van en bovendien is het een kleine moeite om een dood paard even op een platliggend landhek te doen en zo achter een tractor of auto weg te slepen.
Er is maar één goeie remedie tegen het voorkomen van ongevallen, gebruik schriklint of draad wat kan breken als een paard er doorheen stuift en zet er verder een flinke klap stroom op, dan blijven ze er wel bij uit de buurt. En vermijd prikkeldraad want dat geeft gewoon teveel ellende en is niet meer van deze tijd, de Sectorraad voor paarden is vanaf 2009 al aan het lobbien voor een algeheel verbod op het gebruik van prikkeldraad ter omheining van paardenweides en ik hoop dat het eindelijk eens wettelijk geregeld gaat worden dat dat verbod er ook daadwerkelijk komt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:03

Het kadaver moet ook zoveel meter van het erf zijn, omdat anders ziektes van de andere dode dieren het erf mee op kunnen komen. Weet niet zeker of dat nog zo is, maar dit heb ik altijd geleerd. Dus zo'n vrachtwagen mag jouw erf niet oprijden.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:15

Het is al genoemd: er bestaat een individuele ophaalservice (tegen een fors bedrag...)

Jouw pony lag een hele dag aan de weg begrijp ik. Mijn eerste pony overleed in het weekend en werd pas op een dinsdag opgehaald... die lag 3 dagen onder een zeiltje aan de weg....

Maar het is nu eenmaal zo. Kan het anders? Ik denk het niet..... Een paard weegt toch al gauw 500 kilo en dat moet je dan wel slepen. Om nu te spreken van ''onmenselijk''... vind ik persoonlijk wat overdreven.

Sterkte met het verlies van je pony! Sta stil bij de mooie herinneringen, niet bij de manier waarop ze is afgevoerd door de rendac.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:24

Ook hier al eens een paardje apart op laten halen. Woon aan doorgaande weg en een vrachtwagen kan niet achterom. Heb vele buurkinderen en ik wilde het paardje dus niet aan de weg leggen. Heb van de Rendac de aparte trailer laten komen en zij slepen dan het paard in een trailer. Ik vond dat de man die mijn paard kwam ophalen hier zo respectvol als mogelijk mee omging. Het kost wel 500 euro, maar je moet iets. En je kunt ze 24 uur per dag laten komen. Als je dus vantevoren weet dat je je paard moet laten inslapen, dan kun je hen ook meteen laten komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:25

Ik denk dat je daar gewoon zelf voor verantwoordelijk bent, dus niet kan zeggen "daar moeten we wat tegen doen". Dat ze aan de weg moeten liggen, logisch. Maar ik zou echt never nooit mijn paard aan de weg in laten slapen! Je kan toch gewoon zelf zorgen dat er een auto/trekker dáár kan komen, waar je paard ingeslapen wordt? Dan is er niets aan de hand. Paard op een zeil of sleephek, auto ervoor en trekken maar. Vind ik ook niets "onmenselijks" aan, dat is nu eenmaal niet anders met dieren van over de 500 kilo. Misschien geen prettig gezicht, maar het beest voelt er niets meer van, dat is dood.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:26

Bij andere dieren is het net zo. Wij hadden een koe die is ingeslapen op de roosters in stal omdat ze niet meer kon lopen. Dan moet je dus met de trekker met voorlader en een lange trekband die koe over de roosters slepen naar een uitgang van de stal.
Gelukkig heb je je pony mogen laten inslapen aan de weg, dat heeft je nog meer ellende bespaart dan het nu al is.
Hier ook op vrijdag avond een dood schaap, ophalen op dinsdag. En dat wil wel stinken in de zomer.

Sterkte met het verlies van je pony, het is nooit leuk op welke manier dan ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:29

Tsja, gelukkig krijgt het paard er niets meer van mee en is het slecht het omhulsel van je dier. ;)
Je hebt nou eenmaal te maken met een aantal honderd kilo en die stop je niet in een kist.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:30

er bestaan vervoerders die haar op een plank leggen en haar daarna in een trailer slepen om haar zo weg te brengen.
zelf had je dit ook kunnen doen, gewoon op een plank laten staan met inslapen en dan had ze niet aan de weg hoeven liggen.
maar ik snap zeker wel dat er vaak in korte tijd gehandeld moet worden als het paard ingeslapen word en dan pas achteraf de opties tevoorschijn komen.

heel veel sterkte iig met het verlies en herrinner alleen de mooie momenten.
dat ze onder het zeil heeft gelegen en met de rendac is meegegaan heeft ze niet meegekregen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:30

Tsja, dat vind ik dus ook zoiets verschrikkelijks... Paard voelt er inderdaad niks meer van maar het is wél je beessie!

Vorige maand een oud-verzorgpaard in laten slapen, dat was dan wel niet mijn paard maar had wel iets met haar (was er natuurlijk niet voor niets bij). Zij moest ook met een kleine heftruck naar de ingang van het land verplaatst worden, niet grappig. Al moet ik zeggen; ging héél netjes. Hebben met zn 3en ervoor kunnen zorgen dat er niets over de grond sleepte en de chauffeur deed heeel voorzichtig. Dat viel me dus nog mee...

Desalniettemin is het vreemd dat er geen alternatieve oplossingen zijn. Ja, individueel ophalen, maar niet iedereen heeft daar geld voor. En niet ieder paard kan nog naar een kliniek worden vervoerd. Eigenlijk zou een heldere geest eens moeten nadenken over een alternatief... Een soort zeil oid wat achter een auto/truck kan zodat een paard een béétje fatsoenlijk kan worden verplaatst. Of een soort plaat oid... In elk geval iets wat je onder een paard kunt krijgen en waarmee je een paard op redelijk nette wijze die paar honderd meter waar het vaak om gaat kunt verplaatsen. Natuurlijk ontkom je er niet aan dat een paard zwaar en groot is en helemaal perfect kan het volgens mij ook niet, maar het kan toch volgens mij in elk geval beter....

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:31

Homerun schreef:
Ook hier al eens een paardje apart op laten halen. Woon aan doorgaande weg en een vrachtwagen kan niet achterom. Heb vele buurkinderen en ik wilde het paardje dus niet aan de weg leggen. Heb van de Rendac de aparte trailer laten komen en zij slepen dan het paard in een trailer. Ik vond dat de man die mijn paard kwam ophalen hier zo respectvol als mogelijk mee omging. Het kost wel 500 euro, maar je moet iets. En je kunt ze 24 uur per dag laten komen. Als je dus vantevoren weet dat je je paard moet laten inslapen, dan kun je hen ook meteen laten komen.

Op mijn oude stal heeft iemand dit ook zo gedaan. :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:33

Tja, het is nu eenmaal zo een gigantisch gewicht dat daar duur materieel voor gebruikt moet worden en dat moet toch door iemand betaald worden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik de 500 euro niet had dat het 1 van de redenen voor mij zou zijn om het niet bij huis/stal te laten doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:36

Soms moet je een pony accuut laten inslapen [b.v. bij een knoop in de darm] omdat het dier anders nóg meer moet lijden als je het eerst ergens anders heen moet brengen.De rendac komt ook niet vlakbij mijn weiland.Ik moest een pony achter de auto aan slepen om haar op de verharde weg te krijgen.Je zag een heel spoor,maar het kán gewoon niet anders.Je tilt een pony niet zomaar even op,je hebt weinig keus.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:48

In_Black schreef:
je had haar ook op een kliniek kunnen laten inslapen, of in haar wei of stal.

Maar pas wel op met inslapen in een stal. Met een beetje pech blijft het dan niet bij een paard er 'even uitslepen'. Het dier moet namelijk nog wel even door een smalle opening heen... Als je een stal hebt uit verschillende delen kun je de voorkant nog wel weghalen, maar als je een gemetselde stal hebt, kun je zelf wel bedenken hoe het paard er dan uit gehaald wordt...

En ja, dat slepen van een paard. Ik hoef het niet te zien. En ook ik denk dan "ach, dat heeft ie nou ook weer niet verdiend." Maar als ik er logisch over nadenk, zie ik geen andere oplossing. Je neemt een paard niet even in je armen om hem aan de weg te leggen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:58

Ik heb mijn paard ook op de weg in laten slapen met de reden dat de vrachtwagen niet het erf op kon. We konden het van tevoren nog regelen dat er apart een vrachtwagen kwam. Wel een beetje luguber dat hij stond te wachten terwijl het paard nog geeneens dood was. en het had inderdaad een behoorlijk kostenplaatje
Grootse nadeel vond ik nog wel dat ik wel 3 dagen moest wachten voordat het paard ingeslapen kon worden nadat ik de knoop had doorgehakt en het paard in die tijd ondanks medicijnen pijn heeft geleden.
Naar de kliniek kon ook niet aangezien ik haar ook niet nog eens een trailer rit van een uur en alle stress wou aandoen.

Tja, het blijft eenmaal een groot zwaar dier wat je niet zomaar kan verplaatsen. met een groot bord met vele gaten rondom waar je touwen aan vast kan kan maken zou kunnen? maar dan blijft het probleem dat je niet door bepaalde ingangen/ruimtes kan komen ivm uitstekende benen etc. die misschien aan het lichaam vastbinden?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:13

T is vindt ik ook een gruwelijk gezicht als je je paard wat net overleden is moet wegslepen naar de weg.Maar ik bedenk mezelf ook,dat t niet anders kan.Ik heb t nu 2 keer meegemaakt dat mijn paard stierf,en dus ook 2 keer naar de weg moest worden gebracht.T is wel met veel zorg gebeurd(geen gesleep maar met een loader.Gelukkig heb ik t niet gezien(maar weet dat het zo moest),maar ja de rendac kan niet met een grote wagen je erf op.Zou ik als eigenaar van het erf ook niet prettig vinden.
in beide gevallen van ophalen is ook aan de chaufeur gevraagd het dier rustig in de wagen te takelen en niet ineens de grijper los te laten.Dat werd ook gedaan.
ts veel sterkte met het verlies van je geliefde diertje.straks denk je er misschien wat anders over,misschien dat het nu nog te rauw valt voor je gevoel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:24

Ik heb een mooi systeem om het paard of de pony netjes naar de plek te slepen waar hij word opgehaald door rendac.
Een groot stuk hard plasic met daaraan touwen die zijn vastgemaakt door middel van planken.
Als het paard is ingeslapen doe ik die achter de tractor en rij dan het zeil vlak naast het overleden paard.
We kiepen hem dan met behulp van wat mensen op het zeil en doen er dekens overheen.
Dan trek ik het paard heel voorzichtig naar de achterkant van de stal, waar hij onder een zeil word gedaan.
Goed vast gelegt door middel van banden zodat het niet kan op waaien.
Hier echt aan de weg neer leggen kan niet, ik zit aan een hele drukke weg n.l.
De hekken blijven open staan zodat rendac in een keer door kan rijden, maar ik heb wel een systeem waardoor de stal van de paarden zo is af gesloten dat als er een zou uitbreken ze niet de weg op kunnen.
Ik zelf heb er niet zo veel moeite mee als het paard eenmaal dood is voelt die er niets meer van, maar een beetje respect op zijn laatste reis is wel zo netjes vind ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:55

VVDD ---> TAO

kimmeke105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 04:59

amyz schreef:
Tsja, dat vind ik dus ook zoiets verschrikkelijks... Paard voelt er inderdaad niks meer van maar het is wél je beessie!

Vorige maand een oud-verzorgpaard in laten slapen, dat was dan wel niet mijn paard maar had wel iets met haar (was er natuurlijk niet voor niets bij). Zij moest ook met een kleine heftruck naar de ingang van het land verplaatst worden, niet grappig. Al moet ik zeggen; ging héél netjes. Hebben met zn 3en ervoor kunnen zorgen dat er niets over de grond sleepte en de chauffeur deed heeel voorzichtig. Dat viel me dus nog mee...

Desalniettemin is het vreemd dat er geen alternatieve oplossingen zijn. Ja, individueel ophalen, maar niet iedereen heeft daar geld voor. En niet ieder paard kan nog naar een kliniek worden vervoerd. Eigenlijk zou een heldere geest eens moeten nadenken over een alternatief... Een soort zeil oid wat achter een auto/truck kan zodat een paard een béétje fatsoenlijk kan worden verplaatst. Of een soort plaat oid... In elk geval iets wat je onder een paard kunt krijgen en waarmee je een paard op redelijk nette wijze die paar honderd meter waar het vaak om gaat kunt verplaatsen. Natuurlijk ontkom je er niet aan dat een paard zwaar en groot is en helemaal perfect kan het volgens mij ook niet, maar het kan toch volgens mij in elk geval beter....

He he iemand wat mij snapt. En mee denkt. Ik vind het maar allemaal hard dood is dood. En die opties worden je niet allemaal aangeboden als ze besuiten binnen 20 min je paard te laten inslapen. Kijk als het een langdurig proces is en je weet dat je paard niet meer te helpen is oke dan kan je kijken na opties. Maar dat gaat niet in 20 min dan kan je nog niet eens bevatten dat het einde is voor je meisje!

kimmeke105

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 05:07

GamblersCup schreef:
Ik denk dat je daar gewoon zelf voor verantwoordelijk bent, dus niet kan zeggen "daar moeten we wat tegen doen". Dat ze aan de weg moeten liggen, logisch. Maar ik zou echt never nooit mijn paard aan de weg in laten slapen! Je kan toch gewoon zelf zorgen dat er een auto/trekker dáár kan komen, waar je paard ingeslapen wordt? Dan is er niets aan de hand. Paard op een zeil of sleephek, auto ervoor en trekken maar. Vind ik ook niets "onmenselijks" aan, dat is nu eenmaal niet anders met dieren van over de 500 kilo. Misschien geen prettig gezicht, maar het beest voelt er niets meer van, dat is dood.

Jij zult vast heel slim zijn en alwetend dat wanneer je nog nooit zoiets hebt meegemaakt hebt. Je paardje acuut moet laten inslapen en binnen 20 min een oplossing vind. Wijsneus! Ik heb niet gevraagd na stom commentaar maar na reacties met mensen die het met mij eens zijn en mee denken! Dat een paard niet gesleept wordt!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:46

Waarom is een afwijkende mening nou weer stom commentaar? Zo afwijkend is de reactie van GamblesCup niet imo ten opzichte van amyz. Slepen of een zeil of op een andere manier slepen is voor mij vrijwel hetzelfde. Het gaat om de manier waarop je het doet: met respect voor het dier!
Beide manieren is geen fijn gezicht. De enige oplossing is er niet naar kijken als je niet wilt dat dat beeld je bij blijft. Ik wil het van andermans paard best zien en/of helpen (het hoort er nou eenmaal bij) Maar van mij eigen paard wil ik dat niet als laatste herinnering...
Dat je niet altijd keuze hebt waar je je paard laat inslapen (thuis of kliniek) ben ik het met je eens, maar even stilstaan bij het feit of er een auto bij kan komen is niet zo vreemd. Wellicht heb je er nu niet aan gedacht (dat is bij ons op stal ook de eerste keer niet gebeurd, dat paard is ingeslapen in de stal) maar de laatste keer is het paard bewust ingeslapen in de paddock, zodat de handelingen daarna was makkelijker waren. Das helaas dus ook een kwestie van 'ervaring'.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:53

kimmeke105 schreef:
GamblersCup schreef:

Jij zult vast heel slim zijn en alwetend dat wanneer je nog nooit zoiets hebt meegemaakt hebt. Je paardje acuut moet laten inslapen en binnen 20 min een oplossing vind. Wijsneus! Ik heb niet gevraagd na stom commentaar maar na reacties met mensen die het met mij eens zijn en mee denken! Dat een paard niet gesleept wordt!

Ik niet niet dat het zo bedoeld is Kimmeke, maar ik begrijp wel jou reactie. Tuurlijk is het heel vervelend dat je ineens zo'n zware beslissing moet nemen en je vervolgens deze ervaring krijgt met het Rendac. Echter wat Gamblers Cup probeert aan te geven is dat er andere mogelijkheden zijn/waren. Heel Begrijpelijk dat je er op zo'n moment niet aan denkt, maar bijvoorbeeld de DA had daar meer informatie over kunnen verschaffen. Bij ons in de buurt zit een crematorium die zich bezig houd met afvoeren en cremeren van dieren maar ook van paarden. Je kan je paard dan in laten slapen op een plek die je zelf prettig vind zolang er maar een auto met trailer bijkan. Het paard wordt dan netjes in de trailer geladen d.m.v. een soort "lopende band". Maar inderdaad hier zit een prijskaartje aan.. Wel kan je je dier ervoor laten verzekeren.
Helaas is de andere optie inderdaad het Rendac. Tuurlijk zou het prettig zijn als er een andere oplossing is, maar ik denk dat deze in alle gevallen duur zal zijn. Het netjes verslepen na het inslapen zijn al verschillen opties voor genoemd hier (zeil, plank etc.. iets eronder).
Wat een andere optie is, maar daar meot ook de mogelijkheid voor zijn, is afspreken met bijv de stalhouder dat iemand anders je dier versleept na inslapen. Dan kan jij de laatste momenten erbij zijn, op de juiste manier afscheid nemen, en pas na het ophalen door het rendac weer op stal komen. Zo zie je niet wat er verder met je dier gebeurd en hoef je dat niet mee te krijgen. Zo heb ik destijds (wellicht vreemd voorbeeld, maar ik was wel gek op hem) gedaan met mijn geit. Hij moest ingeslapen worden, ik heb erna afscheid genomen en de boer bij wie hij stond heeft het verder voor mij geregeld.. Heel fijn want zo hoefde ik het aan de weg liggen en ophalen neit mee te maken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:11

Informeer eens bij de Rendac, wij hebben nog een oud klantnummer (of zoiets) waarbij ze wel t erf op komen om t kadaver op te halen.