Achterbenen optrekken bij poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mihbol

Achterbenen optrekken bij poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:39

Mijn haflinger merrie trekt sinds ongeveer een half jaar tot een jaar haar achterbenen op als ik haar wil poetsen bij de achterbenen. Het begint als ik bij de achterkant van haar buik poets, en ook langs de schenkel en bij haar bil/achterbeen. Ze kijkt boos en trekt haar achterbeen op alsof ze dreigt te trappen. Ze heeft wel altijd jeuk bij de uiers en als ik daar kriebel of schoonmaak trekt ze ook weleens haar been op omdat ze het lekker vind. Maar dat is meer zijwaarts en ziet er veel minder dreigend uit. Dus ik dacht dat ze dan wilde aangeven dat ik bij de uiers/binnenkant achterbenen moest kriebelen, maar het wordt steeds erger en ik begin me nu toch af te vragen of het wel alleen maar jeuk is. Ik vind het er steeds agressiever uit zien en sluit niet uit dat ze een keer uit zou kunnen halen. Dat heeft ze nog nooit gedaan trouwens. Weten jullie wat dit kan betekenen?

zodiacje

Re: Achterbenen optrekken bij poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:53

Ik zou het mij niet eens afvragen...
als ik het idee heb dat mijn paard dreigend haar been op trekt dan heeft ze m van mij al te pakken hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:42

maak er eens een filmpje van?
want ik kan m er niks bij voorstellen.

mijn pony trekt 1 achterbeen altijd op als ik die wil uitkrabben,die trekt hij op en strekt hem dan soms naar achter toe uit en dan is het klaar.
heeft niks met valsheid te maken als wel met wat kramperigheid.

dus denk dat een filmpje wel duidelijkheid geeft.
ik kan me namelijk ook voorstellen dat je nu elke keer aan het kriebelen bent geweest en je paard misschien op die manier wel een commando hebt geleerd.
kriebelen=been omhoog..snap je?
:D

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:10

Ze trekt haar been gewoon helemaal op zoals bij een buigproef zegmaar.

Ik snap je wel, zou best kunnen dat het een gewoonte is geworden van haar. Ik heb t vandaag gestraft met "uhuh" en een tik. Toen zette ze haar been wel weer gauw neer. Dus ik probeer het maar even zo aan te pakken. Ik was alleen bang dat het een reden had zoals pijn ofzo.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:14

Pijn is ZEKER een optie. Is ze wel eens nagekeken hiervoor door een DA, fysio of holist oid? Als die van mij zo iets doet kan dat 2 dingen betekenen; de fysio moet weer komen want zijn spier zit vast, of ik let niet op en ben te hardhandig met poetsen... :o Als je haar langzaam en voorzichtig poetst, doet ze het dan nog steeds? En als je er gewoon aan zit met je handen? Doet ze anders tijdens de arbeid sinds die tijd? Ik zou zeker uitzoeken of mijn paard niets mankeerde als hij zo zou doen, dit doen ze nooit zomaar is mijn ervaring...

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 23:18

Ik heb er nog nooit naar laten kijken omdat ik dacht dat ze dan wilde dwingen om te kriebelen zegmaar. Ze doet het met allebei de achterbenen en ook als ik zachtjes poets. Met m'n handen reageert ze er minder op. En als ik dat gebied met m'n handen aftast en hard druk of stomp reageert ze niet. Dus lijkt me dan niet echt op pijn duiden, maar ik weet het niet. Verder is ze niet veranderd, hooguit wat nukkiger geworden de laatste tijd.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:57

Hmmm het blijft ook lastig te beoordelen vanachter een computer. Misschien als je tijd en zin hebt kan je eens een filmpje plaatsen van wat ze doet, zoals boven al geopperd werd? Het liefst natuurlijk dat je goed ziet wanneer ze het doet, dat we een beetje een beeld kunnen vormen. Maar ik zou ook eens een goeie ostheopaat laten komen, dikke kans dat er gewoon een verbinding ergens in de rug bijv. bekneld zit. Een checkup met behandeling kost mij altijd ong. 75 euro, maar dan heb ik wel weer een fijn los paard!

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 00:23

Ik zal even proberen een filmpje te maken. Alvast bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:30

Als ze verder niet gevoelig reageert op die plaatsen, zoals je aangeeft, zou ik gewoon rustig verder poetsen. Bij mijn eigen paarden is het al genoeg als ik eens een keer welgemeend "Heey!!" zeg. Dan staan alle vier de pootjes weer netjes aan de grond! :D

Wat voor een indruk maakt ze verder? Is het echt dreigend? Kijk ook naar haar uitdrukking, orenspel, etc.?

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:34

Die van mij heeft het ook, hij vind het gewoon niet fijn als ik zijn achterbenen poets. Ik begin heel voorzichtig bovenaan, en ook heel zachtjes. Dan doet hij het niet

Mihbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:38

Jessix schreef:
Wat voor een indruk maakt ze verder? Is het echt dreigend? Kijk ook naar haar uitdrukking, orenspel, etc.?

Ze kijkt er wel heel boos bij, oren in de nek. Anderen die het zien denken gelijk dat ze wil schoppen. Ik denk daar wel een beetje anders over. Het is niks voor haar om te willen schoppen naar mensen (paarden ander verhaal). Ze heeft ook nog nooit echt geschopt.

Bart_Max schreef:
Die van mij heeft het ook, hij vind het gewoon niet fijn als ik zijn achterbenen poets. Ik begin heel voorzichtig bovenaan, en ook heel zachtjes. Dan doet hij het niet

Is dit bij jouw paard ook ineens begonnen? Ze heeft het daarvoor al die jaren nooit gedaan.

Bart_Max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:15

Ik weet het niet, hij deed het al toen ik hem net had.. hij kijkt boos als ik daar ineens borstel, trekt been omhoog en trapt opzij of vooruit, soms tilt hij alleen zijn been op. Hij vind het gewoon echt niet fijn... maar als ik heel rustig begin met borstelen dan vind hij het niet erg en kan ik hem gewoon poetsen op zijn achterbenen