zomer ecxeem kan dat met verplaasting te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cindyst

zomer ecxeem kan dat met verplaasting te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:32

oke ik wil graag wat weten over zomer ecxeem
stel je koopt een paard wat vlak bij de kust staat en daar geen exceem want zover ik weet komt het daar niet voor.
ik woon in noord-brabant richting limburg zou zo paard het dan wel kunnen krijgen of heeft die het dan gewoon niet?
ik wil graag een fries die toch zo ver ik weet er eigenlijk wel gevoelig voor zijn?

cindyst

Re: zomer ecxeem kan dat met verplaasting te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:08

is er niemand die daar ervaring mee heeft?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:57

Een paard kan op elke leeftijd zomereczeem krijgen, ook als hij al jaren geen eczeem heeft gehad. Bij de kust komt het minder voor (ws door de zeelucht), maar er zijn ook paarden die het aan de kust ook hebben.
Elk paard is anders en er zijn veschillende middelen om het te verlichten, maar dat is uit proberen en je verdiepen in het eczeem gebeuren.
Er is hier ook een topic over in "medisch"

Ik denk dat eczeem bij elk ras voor komt, maar vaak zie je het meer bij sobere rassen, omdat die naar mijn idee te rijk gevoerd worden. Heb een haf gehad die het heel erg had (van staart tot oren flink schuren tot bloedens toe), heb toen de eczeem terug gebracht tot er mee te leven is. (met deken nergens geen last van)
Ik heb nu een shet en een gekruiste fries (staat te koop) en beide hebben ze niets, maar worden ook sober gehouden, kan zomaar zijn als ik ze rijk bij ga voeren dat ze eczeem gaan ontwikkelen.

Ik woon in de buurt van Eindhoven, dus veel bos waar de knutjes het prettig vinden
Laatst bijgewerkt door maringe op 20-01-12 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:58

ik denk wel dat hij het dan wel kan krijgen ja, de omstandigheden zijn er naar en als je paard daar gevoelig voor is!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:01

Nij de zee zijn er minder van de vliegjes waar een paard met zomereczeem op reageert.
Dus het kan heel goed dat je een paard koopt in Zeeland wat niks heeft en bij jou wel zomerczeem krijgt.
En inderdaad, een paard kan dit ook op oudere leeftijd krijgen en dan weet je het ook niet van te voren. Mijn fjord kreeg dit op zijn 15e.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:07

Mijn haflinger heeft ook exceem.
De stond eerst aan de kust en had daar bijna geen last. De mensen van wie ik haar toen gekocht heb wisten ook niet dat ze het had.
Eenmaal bij mij heeft ze er erg last van exceem in de zomermaanden.
afgelopen zomer was het echt extreem doordat ze o.a. op vers gras stond.
Je kunt best kiezen voor een exceem paard maar je hebt wel extra kosten en het kost je ook meer tijd kwa verzorging enz.

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:33

Zomereczeem kan inderdaad met de ligging te maken hebben, doordat de vliegjes aan de kust minder de kans krijgen (door de zeewind) zijn ze daar vaak minder massaal aanwezig. Het is overigens niet bepalend voor één ras.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 01:10

ja dat kan zeker.
mijn fjord met zomerexzeem had bij zijn oude baasje bijna nergens last van.
en toen bij mij een beetje en nu is ze weer naar een nieuwe stal verhuist en daar
is het nog erger dus dat heeft er denk ik wel mee t maken.

ik hoop voor je dan je en fries vind zonder zomerexzeem

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:30

Mijn fries heeft geen zomereczeem en de fries van m'n tante wel en we wonen in zeeland. Toen m'n tante die fries ging kopen had ze geen eczeem maar ze heeft het juist gekregen toen ze bij mn tante stond (in zeeland dus terwijl ze eerst in het noorden van Nederland stond), dus dat hoeft niks te zeggen ;)