Eczeem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danielle8027

Eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:57

Hallo mensen,

Ik heb een shetlander( net een half jaar mijn eigendom), die sinds een paar weken hevig begint te schuren.
Hij heeft een stuk van zijn nek helemaal kaal geschuurd, en begint nu ook zn hoofd te schuren.
Heeft iemand enig idee of ik hierbij aan zomereczeem kan denken?
aangezien dat pas rond de maanden maart/april zichtbaar word bij de pony's die ik ken.

Heeft iemand tips?

zorro

Re: Eczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:05

Mijn shet heeft dit ook, bij haar kwam het door de dichte wintervacht, die niet goed ademde zeg maar.. Klinkt stom, maar de dame is al wat ouder en haar vacht is daardoor ook van een wat andere.. kwaliteit, om het zo even te noemen.

Ze is nu geschoren, en nu gaat het goed, ondanks dat ze nu natuurlijk een deken op heeft. Bij de manen heeft ze nog wel wat jeuk en problemen. Ik heb hier nu goudsbloemolie voor gekocht, waar ze al snel goed op reageerde. Ook hier was de huid gewoon erg droog, schilferig en jeukerig.

Zomereczeem.. Tja wat wel niet kan.. Gewoon een schimmel is ook goed mogelijk en kan dezelfde problemen geven, net als een slecht ademende vacht dus.

Heeft jou pony ook een droge schilferige huid? De kortste klap is denk ik even de DA vragen, die kan kijken en uitzoeken wat er precies aan de hand is en daar een behandeling voor voorstellen.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:13

zorro schreef:
Mijn shet heeft dit ook, bij haar kwam het door de dichte wintervacht, die niet goed ademde zeg maar.. Klinkt stom, maar de dame is al wat ouder en haar vacht is daardoor ook van een wat andere.. kwaliteit, om het zo even te noemen.

Ze is nu geschoren, en nu gaat het goed, ondanks dat ze nu natuurlijk een deken op heeft. Bij de manen heeft ze nog wel wat jeuk en problemen. Ik heb hier nu goudsbloemolie voor gekocht, waar ze al snel goed op reageerde. Ook hier was de huid gewoon erg droog, schilferig en jeukerig.

Zomereczeem.. Tja wat wel niet kan.. Gewoon een schimmel is ook goed mogelijk en kan dezelfde problemen geven, net als een slecht ademende vacht dus.

Heeft jou pony ook een droge schilferige huid? De kortste klap is denk ik even de DA vragen, die kan kijken en uitzoeken wat er precies aan de hand is en daar een behandeling voor voorstellen.

Bedankt voor deze snelle reactie!
Het is wel een hele droge schilferige huid ja.
Hij heeft ook een hele dikke vacht, dus het kan ook hetzelfde probleem zijn als bij jouw pony.

Dus ik denk dat het inderdaad handiger is als ik even de veearts vraag om een duidelijk, aangezien het van alles kan zijn.

eye_dian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:06

Er zitten geen luizen of mijten in? meestal begint het seizoen daarmee;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:08

veearts laten kijken,kan mijt,luis of schimmel zijn
maar ook een andere aandoening en een veearts kan dat het beste bekijken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:24