Niet meer mogen starten omdat ik maar 1 proef rijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

Niet meer mogen starten omdat ik maar 1 proef rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:41

Hallo,

Ik had me in december al ingeschreven voor een dressuurwedstrijd met mijn pony, voor twee proeven. Nu wilde ik er graag maar een rijden dus mailde ik naar de vereniging dat ik de tweede proef af wilde zeggen. Ik kreeg een mailtje terug dat als ik maar een proef wilde rijden ik niet meer mee mocht doen omdat er nog twee reserve combinaties zijn die wel twee proeven willen rijden.
Mijn vraag is dus, kunnen ze zomaar zeggen dat ik niet meer mee mag doen omdat ik nog maar een proef wil rijden?!

Sim

Re: Niet meer mogen starten omdat ik maar 1 proef rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:52

Raar, lijkt me niet dat ze je daarom mogen weigeren. Of dat officieel ook zo is durf ik niet te zeggen.
Je kunt het probleem oplossen door wel je 2e proef te starten maar na het eerste onderdeel af te groeten? Ben je wel je inschrijfgeld kwijt.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:00

_Sim_ schreef:
Raar, lijkt me niet dat ze je daarom mogen weigeren. Of dat officieel ook zo is durf ik niet te zeggen.
Je kunt het probleem oplossen door wel je 2e proef te starten maar na het eerste onderdeel af te groeten? Ben je wel je inschrijfgeld kwijt.

Dan kan ik net zo goed zeggen hier heb je je 6,- en ik start gewoon die 2e proef niet. Vind het alleen echt zo bizar.. Als ik in eerste instantie maar 1 proef had ingeschreven dan zou het toch ook geen probleem geweest zijn? Hoop dat het hier iemand weet anders bel ik de KNHS wel even op.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:24

Hier is een lokatis ine de buurt en daar staat ook altijd van 2 proeven hebben voorrang op 1 proef. Ik rijd altijd 2 proeven dus weet niet precies wat ze doen als je je aanmeld met 1 proef. Er starten overigens wel soms mensen maar 1 proef.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:28

Amytj schreef:
Hallo,

Ik had me in december al ingeschreven voor een dressuurwedstrijd met mijn pony, voor twee proeven. Nu wilde ik er graag maar een rijden dus mailde ik naar de vereniging dat ik de tweede proef af wilde zeggen. Ik kreeg een mailtje terug dat als ik maar een proef wilde rijden ik niet meer mee mocht doen omdat er nog twee reserve combinaties zijn die wel twee proeven willen rijden.
Mijn vraag is dus, kunnen ze zomaar zeggen dat ik niet meer mee mag doen omdat ik nog maar een proef wil rijden?!

Wat belachelijk! Ik kreeg juist een dank je wel, omdat als je maar één proef rijdt, je dan makkelijk nog een combi kan laten starten en voor 3x geld beurt. Die manege moet juist blij zijn. En zo'n ruiter pakt ook een bakske friet na het rijden of een colaatje... Zijn allemaal inkomsten! En persoonlijk zou het voor mij een reden zijn om er helemaal niet meer te willen starten. Mensen die één proef willen rijden, kun je namelijk veel makkelijker ergens inpassen dan de mensen die 2 proeven rijden. En een jury mag maar een beperkt aantal proeven jureren.

Dit soort geneuzel was mijn reden om mijn startkaart op te zeggen en ik moet zeggen, ik heb het concoursen rijden nog niet gemist.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:33

Hier zie ik het ook weleens voorbij komen: 2 proeven hebben voorang op 1 proef.
Ben er zelf ook een keer op gewezen door een vereniging dat ik niet op de startlijst zou komen als er voldoende aanmeldingen waren met 2 proeven.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:36

Het 'probleem' met mensen die maar 1 proef rijden is dat dat dus wel een startplek kost. Als je maar 1 proef rijdt, moet je de verplichte proef van die maand rijden. Dat geldt dus ook voor de ander die maar 1 proef rijdt. Die kan dus niet zomaar in jouw plaats haar eerste proef rijden (terwijl wat jouw tweede proef zou zijn...)
Maar ik vind het wel vreemd, dat je niet meer mag starten. Er zijn ook mensen die vanwege medische redenen (van paard of ruiter) maar 1 proef kunnen starten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:39

Meld je deze wijziging voor de sluitingsdatum? Want voor de sluitingsdatum mogen ze je niet weigeren om 1 proef te starten. Na de sluitingsdatum mogen ze je wel de kosten van de 2de proef in rekening brengen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:05

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:15

In dat vraagprogramma staat ook dat je wijzigingen door kan geven tot 19 januari. En de sluitingsdatum was 14 januari.
Heb je het voor 14 januari vermeld?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:23

Ik neem aan dat ze het voor de sluitingsdatum heeft aangegeven. Anders had ze een mailtje terug gekregen dat ze de 2e proef toch moet betalen.

Gebeurd wel vaker hier dat mensen maar 1 proef rijden, om toch wedstrijdritme te houden en niet teveel winstpunten te hebben voor een kampioenschap....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:24

Loetie84 schreef:
Het 'probleem' met mensen die maar 1 proef rijden is dat dat dus wel een startplek kost. Als je maar 1 proef rijdt, moet je de verplichte proef van die maand rijden. Dat geldt dus ook voor de ander die maar 1 proef rijdt. Die kan dus niet zomaar in jouw plaats haar eerste proef rijden (terwijl wat jouw tweede proef zou zijn...)
Maar ik vind het wel vreemd, dat je niet meer mag starten. Er zijn ook mensen die vanwege medische redenen (van paard of ruiter) maar 1 proef kunnen starten.

Dat hoeft niet perse zo te zijn als er bijvoorbeeld maar 1 jury zit en er in groepjes van 2, 3 of 4 gereden wordt. In dat geval kun je best meer mensen aannemen die ook 1 proef rijden.
Maar ik snap je punt wel. Iemand die eerst 2 proeven wilde, en er daarna eentje afmeldt, die houdt gewoon een plek leeg. En iemand anders op de wachtlijst die wel 2 proeven wilde rijden kan evengoed niet op de lijst komen omdat er maar 1 proef vrij is gekomen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:27

Maar volgens het vraagprogramma is het niet verplicht om 2 proeven te rijden.
Dan is dat toch ook niet eerlijk?? Dan moet je het er in vermelden.
Bovendien gaat het om 6E. Op een ponywedstrijd....

Ik vind dat ze het in het vraagprogramma hadden moeten melden. (ik blijf het flauwekul vinden om verplicht te stellen 2 proeven te rijden, maar goed, dat is een andere discussie)

Je mag volgens mij ook niet zomaar het vraagprogramma op eigen houtje weer veranderen, want dit is wat de KNHS heeft goedgekeurd...
Ben wel benieuwd wat de KNHS er over te zeggen heeft,

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:29

Volgens mij is het zo, dat als in het vraagprogramma staat dat er 2 proeven gereden moeten worden ze dat wel kunnen maken, maar als het niet staat aangegeven dan mag hetniet.misschien een telefoontje richting knhs?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:30

Dat ben ik met je eens. De vereniging heeft inderdaad niet aangegeven dat 2 proeven voorrang hebben.

Alleen in dit geval heeft iemand zich al voor 2 proeven aangemeld, diegene staat waarschijnlijk op de startlijst. En daarna wordt pas de 2e proef afgemeld. Waarmee je een plek bezet houdt voor iemand anders die wel die 2e proef had willen doen. Dus ik kan me voorstellen dat ze dat zonde vinden.

Ik denk overigens niet dat je iemand kunt verplichten om 2 proeven te rijden. Dat zal toch altijd eigen keuze blijven.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:34

Ik snap wel dat ze het jammer vinden, maar er staat ook dat wijzigingen tot 19 januari kunnen worden doorgegeven. ALs iemand dan dus aangeeft ipv B L te willen starten, dan verschuift ook je prijzenschaal als je pech hebt.
Op papier ogen ze heel klantvriendelijk, alleen in de praktijk is het dus anders.

En natuurlijk vinden hun het jammer om 6E mis te lopen, maar ts houdt zich aan het vraagprogramma, waarom zijzelf dan niet?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:36

Denk dat het secretariaat zich zelf het gewoon moeilijk maakt. Als ze mensen op de startlijst hebben kunnen ze ook vragen of er iemand wel 1 proef wil starten. En anders gewoon 1 combinatie extra laten starten. En dan dus 7-8 minuten langer draaien.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:54

Scum schreef:
Dat hoeft niet perse zo te zijn als er bijvoorbeeld maar 1 jury zit en er in groepjes van 2, 3 of 4 gereden wordt. In dat geval kun je best meer mensen aannemen die ook 1 proef rijden.

Ja, jij bedoelt wel gewoon de verplichte proef laten rijden, maar in het 'groepje' van de niet verplichte groep, zeg maar... Niet over nagedacht, maar zo 'kost' het inderdaad geen startplekken als je twee mensen hebt die maar 1 proef willen starten. ;)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:18

Volgens mij mogen ze niet zomaar zeggen dat je niet meer mag starten. Vaak staat er 2 proeven mogelijk dus dan mag je er ook 1 rijden.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:38

Ik ga zo een telefoontje naar de KNHS doen. Maar blijf het raar vinden, tuurlijk snap ik dat hun ook liever hebben dat ik 2 proeven zou rijden, maar er stond gelijk bij dat er zich maar 4 combinaties in konden schrijven. Als ik nu gelijk maar een proef had ingeschreven, dan zou het toch het zelfde zijn? Dan zouden ze toch ook niet kunnen zeggen dat ik niet mee mag doen.. De eerste 4 die ingeschreven hebben mogen dus mee doen en de rest heeft pech dus ik zie het verschil niet zo of ik nou 1 of 2 proeven rijdt in het opzicht dat je dan een plek voor andere bezet houd het is niet eens toegestaan om alleen de 2e proef te rijden.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:28

De KNHS heeft mij in mijn gelijk gesteld, omdat het niet aangegeven stond in het vraagprogamma. De organisatie reageerde erg boos en ik heb me daarom afgemeld. Had niet zo'n behoefte meer aan dit geneuzel heb ze op hun fouten gewezen en ze zien verder maar wat ze ermee doen. Mij zien ze er in ieder geval niet meer!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:33

Dan zou ik ook niet meer gaan. Ik zou ook mooi niet betalen, tenslotte wilde hun dat je niet meer komt.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:36

Ben ook echt niet van plan om te betalen, ze hebben toch reservecombinaties genoeg?!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:59

Nee, dan zou ik ook niet meer betalen. Jammer dat ze zo reageerden.