Ik snap je punt en de frustratie, maar ben bang dat dit ook niet gaat werken.
Ben van mening dat de KNHS met de nieuwe manier van jury's selecteren en opleiden een goede slag gaat maken en daarnaast is het zaak dat jury's vooral kritisch op zichzelf blijven. Ook ben ik van mening dat veel ruiters vinden dat ze niet correct gejureerd worden, maar eerst de hand eens in eigen boezem moeten steken
Misschien dat nu met de nieuwe manier van uitslagenverwerking ook bepaalde afwijkingen van juryleden aan het licht komen. Ik weet niet hoever ze daarmee zullen gaan, maar de KNHS heeft nu wel meer informatie beschikbaar om juryleden te toetsen. Als een jury bijvoorbeeld altijd flink afwijkt van het standaard gemiddelde (zeg >5%) zou je daar actie op kunnen ondernemen. Welke en hoe blijft dan de 2e vraag. Daarnaast blijft jureren mensenwerk en is een lichte afwijking onderling altijd geoorloofd en afhankelijk van bijv. de positie langs de baan. Zoals wij het geleerd hebben is 10pnt verschil acceptabel en het gevolg van 'afrondingsverschillen'. Het veel kwalijker als het commentaar en de bevinding afwijkt en als er meer dan een punt verschil op hetzelfde onderdeel zit.
Al met al denk ik dat deze discussie altijd zal blijven, zijn er ruiters die altijd zullen klagen, juryleden die altijd wat strenger zijn dan anderen en door de bank genomen krijgt iedereen uiteindelijk wat hij/zij verdiend