Steekproef -dressuurproef en beoordelen door official jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Steekproef -dressuurproef en beoordelen door official jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:08

Veel gehoorde klachten bij de dressuur zijn: dat of de punten te laag zijn (soms ook te hoog). Of 'ik wil niet meer bij jury X rijden, want daar haal ik toch nooit punten'.

Ik dacht hoe kunnen we dat nu eens aanpakken. Er zijn al bijscholingscursussen, maar dan...? In de praktijk wordt er nog niet gecontroleerd (dacht ik).

Plan:
- Official Jury gaat onaangekondigd naar een dressuurwedstrijd
- Neemt daar steekproeven (filmt de proef en beoordeelt globaal de proef)
- Checkt na de gereden klasse de uitslagenlijst op grote verschillen met zijn/haar beoordeling
- Dan kom je op het punt: gaat de official direct in gesprek met het jurylid, eventueel met het filmpje erbij. Het is natuurlijk een lastig punt, omdat je dan niet meer de punten kunt aanpassen mijnsinziens. Maar op deze manier kun je wel een dossier aanleggen van het betreffende jurylid. En mogelijk in de toekomst zou de KNHS maatregelen kunnen nemen.

Volgens mij is het vraagstuk, hoe bepaal je de kwaliteit van jureren en welke middelen gebruik je daarvoor?

Wat vinden jullie hiervan?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:49

Ik snap je punt en de frustratie, maar ben bang dat dit ook niet gaat werken.
Ben van mening dat de KNHS met de nieuwe manier van jury's selecteren en opleiden een goede slag gaat maken en daarnaast is het zaak dat jury's vooral kritisch op zichzelf blijven. Ook ben ik van mening dat veel ruiters vinden dat ze niet correct gejureerd worden, maar eerst de hand eens in eigen boezem moeten steken ;)

Misschien dat nu met de nieuwe manier van uitslagenverwerking ook bepaalde afwijkingen van juryleden aan het licht komen. Ik weet niet hoever ze daarmee zullen gaan, maar de KNHS heeft nu wel meer informatie beschikbaar om juryleden te toetsen. Als een jury bijvoorbeeld altijd flink afwijkt van het standaard gemiddelde (zeg >5%) zou je daar actie op kunnen ondernemen. Welke en hoe blijft dan de 2e vraag. Daarnaast blijft jureren mensenwerk en is een lichte afwijking onderling altijd geoorloofd en afhankelijk van bijv. de positie langs de baan. Zoals wij het geleerd hebben is 10pnt verschil acceptabel en het gevolg van 'afrondingsverschillen'. Het veel kwalijker als het commentaar en de bevinding afwijkt en als er meer dan een punt verschil op hetzelfde onderdeel zit.

Al met al denk ik dat deze discussie altijd zal blijven, zijn er ruiters die altijd zullen klagen, juryleden die altijd wat strenger zijn dan anderen en door de bank genomen krijgt iedereen uiteindelijk wat hij/zij verdiend :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:58

Ik vind het wel een goed idee.
Bij proeven (kampioenschappen) die door twee juryleden beoordeeld worden zie je soms ook grote verschillen. Soms wel 20 punten verschil!!! Op zo'n moment vind ik dat de jury ook de hand in eigen boezem moet steken. 20 punten verschil is onacceptabel! Zo wil je als jurylid toch ook niet verder lijkt me, dan ga je toch meteen aan tafel met de andere jury, bespreek je hoe de verschillen hebben kunnen ontstaan, en neem je contact op met de KNHS voor een plan hoe dit in de toekomst te voorkomen is en men de beoordeling meer gelijk kan trekken?