Fototoestel vermoord door shet, wie betaald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Fototoestel vermoord door shet, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:01

Hoi,

zaterdag is het ongelukkige gebeurd...

Ik was met mijn paard in de piste aan het rijden.
Toen ik terugkwam zag ik dat de shetlander die normaal naast
mijn paarden staat, uit zijn stal was gebroken.

Omschrijving:

mijn paarden staan op een weide en staan in een grote inloopstal.
Naast mijn inloopstal heb je nog een inloopstal waar een shet en een welsh in staan.
Overal op mijn stuk weiland is het voorzien van draad zodat mijn paarden nergens kunnen komen waar ze niet moeten zijn!

Ik vond het beest terug in mijn paardenvrije zone,
dit is een zone met hooi en stro opslag en de opslag van de dekens.
Deze is goed voorzien van stroom en draad,
maar de superdikke shet met wintervacht van hier tot in tokio,
is hier in verzeild geraakt.

Hij heeft mijn fototas met spiegelreflex van €800 in
van de vriezer getrokken en is er met zijn voet op gaan staan ;(

Ik heb de eigenaresse gebeld maar die doet lastig om te betalen!
De verzekering is er nu op gegooid en nu is het wachten op antwoord...

Ik heb die shet al 2x van de baan moeten plukken,
ik heb haar al 4x vriendelijk verzocht er iets aan te doen
en ik krijg geen dank u en ze doet niks aan haar stal om hem binnen te houden.

Nu hebben wij op eigen kost kippengaas gekocht
en haar stal shetproof gemaakt.

Triestig hoor zo'n mensen!

Ze heeft op die 4 weken tijd dat ze er staan al een paar keer gelogen tegen ons,
nu was het hek helemaal van de dam!

Stel dat de verzekering de schade (slag op lens en kapot achterscherm)
niet wilt vergoeden, hoe kan ik haar dan dwingen om te betalen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:04

Ik vind sowieso dat je je camera moet opbergen in de auto of in een zadelkast waar niemand bij kan..

Nooit van zijn lang zal ze leven dat ik een camera van 800 euro in een "openbaar" opslaghok ga leggen :n
ook niet als het mijn eigen terrein zou zijn.

Goed dat je bezig bent met de verzekering.. maar ik zou niet weten hoe je haar kan "dwingen" te betalen..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 16-01-12 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:06

als je weet dat de shet vaker ontsnapt, waarom laat je hem er dan alsnog opliggen? je weet dat dit dan kan gebeuren.
volgende keer dus maar in de zadelkamer oid.
Ik zou niet weten hoe je haar kan dwingen. misschien kunnen jullie 50% doen allebei?
Laatst bijgewerkt door unika op 16-01-12 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:06

Ik denk niet dat je er iets aan zal kunnen doen, ook niet dat je die verzekeringskwestie zal winnen (ben geen prof, maar in vergelijking welke verzekeringsgevallen ik al heb meegemaakt).
Je kan volgens mij alleen maar vriendelijk wezen tegen die mevrouw en vragen of ze haar familiale wil inschakelen, als ze het zelf doet door een goede verstandhouding met elkaar maak je volgens mij veel meer kans dan zoals je nu doet.

(Ik snap wel dat het écht niet fijn is, maar moet zo'n dure camera wel op de vriezer staan?)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:07

Als haar verzekering moeilijk doet dan zou ik het via je eigen verzekering doen,hebben wij destijds mrt mijn telefoon ook gedsan was wel mneigen schuld maar toch,ook toen mijn moeder hier in huis iets kapot gemaakt had en zij zelf niets wou vergoeden ehbben we hetverhaalt op onze verzekering.maar idd ikzou nooit een camera in het openbaar neer leggen,de kansdat paarden uitbreken is er altijd.

Dus gewoon even afwachten en anders je eigen verzekering aansprakelijk stellen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:11

Waarom zou een camera niet op een vriezer liggen als je even wat anders aan het doen bent? Ik kom dagelijks vanuit m'n werk door naar stal en gooi daar ook m'n tas met spullen neer op een plek waar geen paarden horen te komen. Ik heb er tot ik dit topic las zelfs nooit over nagedacht dat er eventueel een paard mee aan de haal zou kunnen gaan :+

Hoe kun je je eigen verzekering hiervoor aansprakelijk stellen? Is dat dan je eigen AVP? Ik kan me niet voorstellen dat als ik m'n eigen tv/camera/laptop sloop, een standaard verzekering dat gaat vergoeden?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:11

Yessy schreef:
Waarom zou een camera niet op een vriezer liggen als je even wat anders aan het doen bent? Ik kom dagelijks vanuit m'n werk door naar stal en gooi daar ook m'n tas met spullen neer op een plek waar geen paarden horen te komen.

Ik veronderstel dat er in jouw tas geen camera van 800€ zit?!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:13

als ik het goed begrijp is de shet op jou terrein terecht gekomen en heeft vervolgens jou camera gesloopt
eigenaresse van de shet is dus verantwoordelijk

je neemt contact op met jou verzekering(hopelijk heb je rechtsbijstand) en geeft de naam door van de mevrouw met shet
dan neemt jou verzekering contact met haar op en kan ze haar verzekering opgeven

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:15

inesje15 schreef:
Yessy schreef:
Waarom zou een camera niet op een vriezer liggen als je even wat anders aan het doen bent? Ik kom dagelijks vanuit m'n werk door naar stal en gooi daar ook m'n tas met spullen neer op een plek waar geen paarden horen te komen.

Ik veronderstel dat er in jouw tas geen camera van 800€ zit?!

Klopt, maar wel andere (voor mij) waardevolle spullen :)
Laatst bijgewerkt door Yessy op 16-01-12 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:15

Heb je de Camera zelf niet verzekerd dan? Ik heb mijn laptop & telefoon ook gewoon verzekerd voor 4 euro per maand ofzo, als ik die te pletter laat vallen op wat voor manier dan ook, krijg ik gewoon een nieuwe.

Het lijkt me sowieso raar als haar WA verzekering dit niet gaat vergoeden. Als zei het had gesloopt word het ook vergoed.. Als haar hond het had gedaan ook, dus waarom een paard niet.
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 16-01-12 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:17

Yessy schreef:
Waarom zou een camera niet op een vriezer liggen als je even wat anders aan het doen bent? Ik kom dagelijks vanuit m'n werk door naar stal en gooi daar ook m'n tas met spullen neer op een plek waar geen paarden horen te komen. Ik heb er tot ik dit topic las zelfs nooit over nagedacht dat er eventueel een paard mee aan de haal zou kunnen gaan :+

Hoe kun je je eigen verzekering hiervoor aansprakelijk stellen? Is dat dan je eigen AVP? Ik kan me niet voorstellen dat als ik m'n eigen tv/camera/laptop sloop, een standaard verzekering dat gaat vergoeden?

Ligt er mischien aan hoeje verzekerd ben,wij hebben een kopwoning e zijn erg goed verzekerd,wij hebben alles wat hier in huis kapot gaat verzekerd voorbeeld: dochterlief laat mn tablrt vallrn dan bel ik onze adviseur en die regelt hrt verder en een week (2) verder hebben ee het geld,wijbetalen daar 100euro p.m voor inclusief autoverzekering en ee zitten eij asr.
Dus hrt kan wel degeleijk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:17

Dit gaat gewoon via de WA van de eigenaar van de Shet. Als zij moeilijk doet even je eigen verzekering inlichten, die speelt het dan via haar verzekering. Dan heb je wel haar gegevens nodig, dus bij welke verzekeringsmaatschhapij zij verzekerd is. Weet je dat?

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:18

ik ben het niet met jullie een dat de ts zorgvuldiger zou moeten zijn met haar camera.

ze heeft de camera in een paardvrij gedeelte gelegd (in haar eigen gedeelte) op een vriezer (neem aan tafel model) dus van de grond.

zij heeft dus haar best gedaan om hem buiten bereik van de paarden te houden.
als paarden eigenaar ben jij verantwoordelijk voor wat je paard doet.
en dus ook verantwoordelijk dat je paard binnen de omheining blijft.

eigenaar van de dader is daar in gebrek gebleven.

ik zou dit via de verzekering spelen dan heb je nog de meeste kans dat het goed komt.

als die niet wil betalen word het lastiger om je geld bij haar vandaan te halen.
maar haar wa verzekering lijkt mij dit wel te betalen...

succes

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:19

Gewoon afwachten op wat de verzekering zegt. Verder niet nadenken over 50-50 of waar ie stond.
Laat de verzekering maar gewoon zn werk doen, daar zijn ze voor. :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:20

Zelfs al had ze hem op de grond gelegd, dan nog is de eigenaresse van de shet aansprakelijk. Shet hoort daar niet te komen namelijk en eigenaar blijft (bijna) altijd verantwoordelijk voor het gedrag van het dier. Anders word het als ze hem bij de shet in de stal legt.
Gewoon een afwachten wat de verzekering zegt, anders inderdaad je eigen verzekering inschakelen. Als zij vinden dat de andere verzekering wel had horen betalen, heb je kans dat zij het eerst vergoeden en dan zelf het getouwtrek met de tegenpartij aangaan.
En anders is het tijd voor je rechtsbijstand.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:21

Ik vind dat degene in kwestie haar spullen neer moet kunnen leggen waar zij wil, zonder dat ze zich druk moet hoeven maken over andermans aso gedrag.

Inderdaad gewoon even de verzekering inschakelen en kijken wat zij zeggen. Volgens mij zijn er ook geen andere opties.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:22

De eigenaar van het dier is aansprakelijk voor de schade die het dier toebrengt aan andersman (s eigendommen). Wel kan er een bepaalde mate van eigen schuld zijn bij de tegenpartij.

Het heeft echt 0 zin om hier om Bokt te bediscussiëren in hoeverre de mate van eigen schuld is.
Dit zal bepaald worden door de verzekeringsmaatschappij.

Wat mensen 'vinden' van de situatie of 'zouden doen' is daarbij irrelevant.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:28

Wie neemt er eens geen fototoestel mee naar zijn paarden?
Ik verkies een spiegelreflex en een goede kost dan uiteraard al snel €800...

Ik heb hem inderdaad op een diepvriezer tafelmodel gezet, buiten bereik van paarden.
Dat toestel zit in een stevige tas die schokbestendig is, dure tas dus, dus je ziet, ik draag er wel zorg voor!

De shet is al 2x ontsnapt, maar aan de andere kant van de stal, richting piste en openbare weg.
Zaterdag kwamen er dan stalgenoten zeggen van 'ja, het is niet de eerste keer dat die pony bij jou paarden in de stal staat!' wat ik dus niet wist...

Ik ben héél zuinig op mijn toestel, deze is ook extra verzekerd, maar uiteraard niet tegen paardenvoeten...

Ik ga mijn verzekering ook maar al op de hoogte brengen, je weet het nooit...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:28

Het is haar shet die hem kapot heeft gemaakt, dus lijkt me gewoon dat jouw verzekering dat met haar verzekering moet regelen. Dat er een minieme kans is op uitbraak van een paard hoeft niet te betekenen dat jíj ineens onvoorzichtig geweest zou zijn... Zou mooi zijn := .

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:28

Mijn hond heeft vorig jaar een hoorapparaat wat even op tafel lag bij mijn oma in een onbewaakt moment van tafel af gesleurd en gesloopt. Mijn verzekering heeft let wel... de DAG waarde vergoed. Dat was best nog een redelijk groot bedrag. Dat apparaat was niet meer te repareren. Wij moesten foto's er van maken en er is iemand van de verzekering langs geweest om de schade te bekijken.

Mijn paard was eens los gebroken en had bij de buurman de hele omheining in zijn paniek gesloopt. Opzich koste dat niet veel, maar die man moest een loonwerker laten langskomen om het gerepareerd te krijgen. En dat kost wel. De verzekering is toen gaan kijken naar de schade en die hebben het toen voor 3/4 vergoed.

Als mijn dier iets van iemand anders kapot maakt dan moet mijn verzekering (daar ben je immers voor verzekerd) het vergoeden.

Als je het via de verzekering doet heb je echt een grote kans dat er geld jou kant op komt, duurt alleen soms even :D (verzekeringen he :P) je hebt echter wel kans dat je alleen de Dagwaarde krijgt. Dus is jouw camera al 6 jaar oud dan krijg je minder dan als hij net 3mnd oud is.

Poosje81

Re: Fototoestel vermoord door shet, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:48

LZP >> TOA

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:59

Mijn ervaring met WA verzekeringen is dat de persoon waarvan het object is (fotocamera) gewoon de eigen WA moet aanspreken. Mijn hond heeft zo eens de klok van mn ouders aangevreten. Mijn WA deed er niets op uit, ze moesten hun eigen WA aanspreken....en daar kregen ze niets van vergoed.

Fijne WA verzekeringen, de kleine lettertjes, en zeker als iets wordt vernield door een dier, kun je bijna de vergoeding wel op je buik schrijven. En...als de verzekeringen afkappen, vind ik dat eea door deze verzekeringen is uitgezocht. Dan moet je de eigenaar van het dier niet meer verwijten. Het is dan afhankelijk van een stukje goodwill.

Een andere vraag rees mij door mijn eigen zaak, als mijn paarden nu de weg op lopen en een ongeval veroorzaken....vergoed de WA dan wel? Mijn WA verzekering is er van overtuigd dat zij dit dan niet gaan vergoeden....... Heb toen andere WA verzekeringen gebeld. De 1 vergoed wel, de ander niet. Raadzaam dus om eens eea goed na te kijken en te vragen. :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:07

Ik ben verzekerd voor vernieling op eender welke wijze, uitgevoerd door mijn eigen paarden.
Dus als de tegenpartij haar verzekering niet betaald,
spreek ik die van mezelf wel aan.

Het intereseert me niet wie er betaald, als er maar betaald wordt!

Mijn verzekering betaald dus wél als de paarden uitbreken en spullen vernietigen of een ongeval veroorzaken,
ik heb mijn paarden uitgebreid verzekerd, snap niet dat de eigenaar van de shet dat niet gedaan heeft...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:43

Bravura schreef:
Mijn ervaring met WA verzekeringen is dat de persoon waarvan het object is (fotocamera) gewoon de eigen WA moet aanspreken. Mijn hond heeft zo eens de klok van mn ouders aangevreten. Mijn WA deed er niets op uit, ze moesten hun eigen WA aanspreken....en daar kregen ze niets van vergoed.

Fijne WA verzekeringen, de kleine lettertjes, en zeker als iets wordt vernield door een dier, kun je bijna de vergoeding wel op je buik schrijven. En...als de verzekeringen afkappen, vind ik dat eea door deze verzekeringen is uitgezocht. Dan moet je de eigenaar van het dier niet meer verwijten. Het is dan afhankelijk van een stukje goodwill.

Een andere vraag rees mij door mijn eigen zaak, als mijn paarden nu de weg op lopen en een ongeval veroorzaken....vergoed de WA dan wel? Mijn WA verzekering is er van overtuigd dat zij dit dan niet gaan vergoeden....... Heb toen andere WA verzekeringen gebeld. De 1 vergoed wel, de ander niet. Raadzaam dus om eens eea goed na te kijken en te vragen. :j

Verzekering zijn echt hel soms. Bij mijn huidige verzekering zijn huisdieren mee verzekerd. Heb specifiek na gevraagd of paarden apart moesten, maar mijn verzekering ziet paarden ook als huisdier :P Als zij een ongeluk veroorzaken keert mijn verzekering uit. Wat heb je anders aan een WA. Vorige verzekering moesten de paarden apart. Dus idd niet zomaar vanuit gaan dat alle dieren zomaar mee verzekerd zijn.

@ TS ik hoop dat het snel allemaal opgelost is en dat je of via de ene weg of via de andere weg je geld krijgt. Kan je body nog gerepareerd worden of is hij helemaal plat?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:26

Hij kan nog hersteld worden volgens mij :j

Het scherm achteraan is gebarsten, het scherm geeft nog beeld maar met groene vlekken.
De lens zelf doet het ook nog, geen schade aan te zien, maar zal waarschijnlijk wel een tik hebben gekregen.
Dus hoe lang die het nog gaat houden is ook een vraagteken.

Ik ga alvast stilletjes aan wat centjes opzij zetten voor een nieuw toestel...
Als ik dan niks krijg van de verzekering moet ik in elk geval niet te lang zonder toestel zitten.