help!!? wat moet ik meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie_tara

help!!? wat moet ik meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:34

hallo ik ga op ruitervakantie met me verzorgpaardjee midden in de veluwe, echt super leuk! maar.....wat moet ik meenemen voor me verzorg paardjee ik ben eens benieuwd wat julie bokkers meenemen of mee zouden nemen.. en je zal maar net zien dat ik je wat zal vergeten vandaar.. alvast bedankt :)

Mieke_Xena

Re: help!!? wat moet ik meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:36

Slaap je gewoon op een vaste plek of ga je trekken? Want als je op een vaste plek zit dan zou ik maar lekker veel mee nemen;) al je rij-spullen natuurlijk, zadel, hoofdstel, etc etc, en ligt aan seizoen, maar in de zomer ook zeker vliegenspray!

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:47

Ik heb geen ervaring met rondtrekken wel met op 1 plaats slapen. Dan neem je gewoon alle spullen voor je paard mee (zadel, hoofdstel, meerdere dekjes, poetsspullen etc. Voor jezelf genoeg kleding en slaapspullen. Afhankelijk van het weer neem je voor je paard een regen of vliegendeken mee, vliegenspray etc.
Een klein zadeltasje voor onderweg met wat te eten en te drinken voor jezelf is ook handig. En een halster wat je onder het hoofdstel laat zitten, dan kun je onderweg een korte pauze maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:16

Voor het paard gewoon de spullen die je dagelijks nodig hebt, zoals halster, borstels, spons, emmer, zadel, hoofdstel, dekje(s), evt. beenbescherming, vliegenspul/vliegendeken, evt. eigen voer afhankelijk van wat er wordt aangeboden op je stallingsadres. Vergeet vooral ook het paspoort van het paard niet.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:36

Alles wat je thuis ook gebruikt. Misschien wel handig om een extra halster en dekje mee te nemen. Stel je halster gaat kapot oid, heb je altijd nog eentje extra. Dekjes worden naar mijn ervaring ook altijd ongelofelijk vies met buitenritten, dus dan is het wel lekker dat je nog een schoon dekje hebt liggen voor als je in de bak gaat rijden ofzo. Ik weet niet of je paard normaal een deken om heeft, als dat wel zo is, zou ik die ook zeker meenemen.
Voor de rest ligt het er ook een beetje aan wat je allemaal gaat doen, maar je moet gewoon de dingen meenemen die je normaal ook gebruikt. Niet twijfelen of je iets wel of niet nodig hebt, gewoon meenemen, beter te veel dan te weinig. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:51

Ik neem altijd het standaard lijstje mee van vaste spullen die we thuis ook gebruiken.
De eerste keer had ik veel andere dingen bij en dat bleek echt onnodig te zijn.
Je gebruikt er niet meer dan thuis.
Enige wat ik wel altijd ruim voldoende meeneem zijn dekjes en een extra singel voor het geval deze niet droog is de dag erna.

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 00:28

Dank julie wel voor de reacties. Ga die dingen zeker meenemen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:37

Op mijn tochten zorg ik altijd voor verblijf bij anderen, dus een tent en slaapgedoe hoef ik niet meee te nemen.
Ik neem veel minder mee dan ik thuis gebruik, ik neem mee:
Voer
1 borstel
1 hoevenkrabber
1 halster
1 touw
1 zakmes
reserve teugel, post-elastieken (altijd handig)
Stukje touw
Kompas
kaarten
1 optoming, dwz zadel, dekje, hoofdstel.

Voor mijzelf ook zo min mogelijk. Ik kan met 1 rijbroek best wel heel wat dagen vooruit, ding wordt toch vies. Kleding voor in huis en/of buiten. Stevige schoenen naast mijn rijlaarzen. Paar t-shirtjes, ondergoed, sokken, slofjes.
Belangrijk, telefoon, camera, paspoort paard en mijn eigen id bewijs, geld, Bidon met water

En voila, ik ben klaar om te gaan

Als ik onderweg water voor het paard nodig heb bel ik gewoon ergens bij een boeren bedrijf aan, die hebben er altijd begrip voor. Ik heb zelfs wel eens onderweg onverwacht bij een kennis aangebeld voor onderdak, en gekregen. In geval van nood is er altijd een oplossing te vinden.

Ook handig een label aan je zadel of je paard met je telefoonnummer, stel dat je er afkukelt en je paard loopt weg dan kan de gelukkige vinder je bellen en zorgen voor een fijne hereniging. Ik heb daarvoor bij de schoenmaker een kleine plastiken kofferlabel/sleutelhanger gekocht voor 1,50. Kleine moeite groot plezier. Zet er ook een noodnummer op voor het geval dat...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:10

Dat laatste heb ik ook, maar dan zon militaire tag van aluminium. Daar kun je een tekst in laten stanzen. (Die dingen die veel mensen om hun nek hebben)

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:22

Wauw bedank voor de lijst ga het zeker gebruiken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:39

Dit is mijn lijst als ik echt op vakantie ga, dus niet die van de meerdaagse tochten (dan reis ik beperkter qua bagage :j
Ik ga dan uit van mijn paard waarmee ik enkel buiten rij, de ander laat ik even erbuiten ;)

* Zadel
* 2 singels (voor als je meerdere dagen achter elkaar wilt rijden en de ene singel niet droog is)
* Dekjes (hoeveelheid is afhankelijk van de aantal dagen dat ik weg ben. Bij een hele week gaan er circa 3 dekjes mee, dit jaar ga ik 2 weken op vakantie dus zullen er een stuk of 5 meegaan. Ik heb gewoon graag schone, droge dekjes op het paard liggen bij lange ritten en geen dekjes die helemaal vies of hard zijn geworden van het zweet. Bij heel erg warm weer kun je eventueel je dekjes met een flinke straal schoonspuiten en laten drogen, maar die weersgarantie heb je nooit natuurlijk ;) )
* Halsterhoofdstel (ideaal als je pauze houd onderweg. Geen gedoe met wisselen van hoofdstel naar halster, maar gewoon bitje eruit en klaar.)
* Halstertouw
* Halster
* Poetsspullen
* Verzorgingsspullen (klein flesje shampoo, spierspul, anti-insecten, zonnebrandcreme enz)
* Indien van toepassing qua seizoen een vliegendeken en vliegenrijdeken.
* Klein ehbo setje incl. betadine shampoo
* Voer + extra's zoals snoepjes, appels of iets dergelijks. (waar wij altijd op vakantie gaan werken ze met losse voerbakken. Omdat je natuurlijk niet weet wat daar allemaal in gezeten heeft neem ik altijd eigen voerbakken mee die ik op hang)
* Heuptasje of zadeltasje met: Kaart van de omgeving en eventuele uitgetekende/geschreven routes, zakmes, opvouwbare hoevenkrabber en wat lekkers voor onderweg voor zowel mezelf als het paard.
* In de zomer een bidon voor aan het zadel.
* GPS voor registreren van afstand en snelheid.
* Zadellabels. Eén met telefoonnummers voor geval van nood en op de Veluwe en Drunense Duinen het vergunningslabel.
* Stalbordje. (dit hang ik aan de staldeur met ons standplaatsnummer/accomodatie en telefoonnummer voor geval van nood)

En verder natuurlijk de overige spullen zoals:

* Paspoort + overige papieren van bijv. de trailer.
* Camera (altijd bij je hebben, anders krijg je geheid spijt ;) )
* gsm.

Hopelijk heb je hier wat aan :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:07

De reserveartikelen voor het geval 'de andere' nat is, begrijp ik niet. Een singel die nog nat is doet het ook heel goed hoor, net als natte sokken, hoofdstellen en wat allemaal nog meer. Ik vind het pure luxe om daarvoor reserveonderdelen mee te nemen. Of nemen jullie een pakpaard mee die al die spullen voor je meeneemt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:09

Nee, maar als je op vakantie bent hoef je ook geen bagage te paard mee te nemen ;)
Droge singel vind ik wel zo fijn net zoals een droog dekje.
Jij loopt toch ook niet in kleding rond die nog nat is van het zweet van gisteren ;)

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:06

mrie schreef:
De reserveartikelen voor het geval 'de andere' nat is, begrijp ik niet. Een singel die nog nat is doet het ook heel goed hoor, net als natte sokken, hoofdstellen en wat allemaal nog meer. Ik vind het pure luxe om daarvoor reserveonderdelen mee te nemen. Of nemen jullie een pakpaard mee die al die spullen voor je meeneemt?
Silence schreef:
Nee, maar als je op vakantie bent hoef je ook geen bagage te paard mee te nemen ;)
Droge singel vind ik wel zo fijn net zoals een droog dekje.
Jij loopt toch ook niet in kleding rond die nog nat is van het zweet van gisteren
;)

Met deze instelling wordt je nooit een echte trektochtruiter Silence :) Mrie heeft helemaal gelijk. Ik heb wekenlang met natte zooi verder getrokken, de ene donder/hoosbui na de andere, kregen we over ons heen. Dan denk je echt niet meer aan een droog singeltje of aan een droog sjabrakje. Dat zijn luxe problemen van mensen die een aantal dagen een buitenritje maken van a naar b, zonder bagage en slapen in een B&B.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:32

Vandaar dat ik ook nog maar een beginnend trektochtruiter ben ;)
Op de meerdaagse tochten neem ik ook geen reserve spullen mee, maar die zijn dan ook wat minder intensief dan de ritten op vakantie.
En als je op vakantie bent op 1 standplaats heb je in alles meer luxe natuurlijk.
Dan neem je voor jezelf ook meer schone kleding mee en loop je ook niet een paar dagen in hetzelfde omdat je dat op trektocht ook zou doen ;)
Laatst bijgewerkt door Silence op 23-01-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:37

reservebeugelriem! heb ik wel eens nodig gehad, maar has ik toen niet bij me. Dat was niet fijn!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:51

Adrian schreef:
Met deze instelling wordt je nooit een echte trektochtruiter Silence :) Mrie heeft helemaal gelijk. Ik heb wekenlang met natte zooi verder getrokken, de ene donder/hoosbui na de andere, kregen we over ons heen. Dan denk je echt niet meer aan een droog singeltje of aan een droog sjabrakje. Dat zijn luxe problemen van mensen die een aantal dagen een buitenritje maken van a naar b, zonder bagage en slapen in een B&B.

Het lijkt mij dat Silence hier een heel correct onderscheid maakt tussen trektocht en standplaats vakantie. En daar TS een standplaats vakantie gaat doen met haar verzorgpaard is de tip voor extra dekjes en eventueel een extra singel helemaal niet gek.
Natuurlijk doe je het op trektocht gewoon met 1 dekje (of deken) en 1 singel, maar als je gewoon bagage in de auto meeneemt en alleen maar buitenritjes maakt zonder bepakking is het toch lekker om een schoon dekje te kunnen pakken? Het vreet toch geen brood om het beschikbaar te hebben? :? Als ik een weekendje weg ben met paard neem ik ook een extra dekje mee (en een verschoning voor mezelf), of ik het gebruik of niet zie ik ter plekke wel.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:58

Citaat:
Vandaar dat ik ook nog maar een beginnend trektochtruiter ben ;)
Op de meerdaagse tochten neem ik ook geen reserve spullen mee, maar die zijn dan ook wat minder intensief dan de ritten op vakantie.
En als je op vakantie bent op 1 standplaats heb je in alles meer luxe natuurlijk.
Dan neem je voor jezelf ook meer schone kleding mee en loop je ook niet een paar dagen in hetzelfde omdat je dat op trektocht ook zou doen ;)

Citaat:
Het lijkt mij dat Silence hier een heel correct onderscheid maakt tussen trektocht en standplaats vakantie. En daar TS een standplaats vakantie gaat doen met haar verzorgpaard is de tip voor extra dekjes en eventueel een extra singel helemaal niet gek.
Natuurlijk doe je het op trektocht gewoon met 1 dekje (of deken) en 1 singel, maar als je gewoon bagage in de auto meeneemt en alleen maar buitenritjes maakt zonder bepakking is het toch lekker om een schoon dekje te kunnen pakken? Het vreet toch geen brood om het beschikbaar te hebben? :? Als ik een weekendje weg ben met paard neem ik ook een extra dekje mee (en een verschoning voor mezelf), of ik het gebruik of niet zie ik ter plekke
wel

Sorry dames, jullie hebben helemaal gelijk. Ik had niet de hele draad gelezen, alleen de laatste posts. Ik trek het boetekleed aan, bij deze. Dacht dat het over trektochten ging. Inderdaad, als je op één plek blijft en vandaar uit tochtjes maakt, is het wel zo lekker om reserve, en dus schone zaken bij je te hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:19

Sportief van je Adrian, deze laatste post!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:07

O geeft niks hoor Adrian, ik nam je niks kwalijk ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:19

Tja, je hebt wel eens dat je in de loop van een topic wat afgeleid wordt van de oorspronkelijke vraag. Overkomt de besten onder ons, dat moge duidelijk zijn :+

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 18:05

bedankt voor al julie reacties ik heb er zeker wat aan! ik ga 22 juni ;) een vast verblijf