Lease contract (ivm mogelijke koop), wat moet erin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Lease contract (ivm mogelijke koop), wat moet erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:17

Ik heb waarschijnlijk het meest fantastische huisje voor mijn pony gevonden. Het lastige is alleen dat je hem pas echt goed leert kennen als hij bij je is, hij is niet altijd de makkelijkste. Al denk ik dat dat met deze vrouw geen probleem zal zijn.

Echter was voor haar een vereiste toen ze ging rondkijken voor een pony dat er sprake zou zijn van een korte lease/proef periode. Nou vind ik dit op zich erg fijn aangezien ik weet hoe saffron kan zijn en dat je pas echt weet of het goed gaat als hij er is. Ik heb er echt een ontzettend goed gevoel hierbij en weet zeker dat zij hem het perfecte huisje voor hem hebben.

Maar nu is dus de vraag, wat moet er precies in een lease contract? Ikzelf heb hier nog totaal geen ervaring mee. Bijna iedereen raadt het me ook af, aangezien als er wat gebeurt ze hem zo terug kunnen brengen en ik dan met een pony zit die niet verkoopbaar meer is. Wat is jullie ervaring met leasen? En is er een mogelijkheid om zulke problemen te voorkomen? En wat doen jullie met het paspoort? Gaat die mee of blijft hij bij de eigenaar?

Het gaat om een lease periode van 1 max 2 maanden. Is dit te lang of valt dat wel mee?

Aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb en eigenlijk wel alles zo goed mogelijk wil dekken hoor ik graag jullie ervaringen en tips aan :)

Groetjes, Jennifer

friesiszwart

Re: Lease contract (ivm mogelijke koop), wat moet erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:50

wat is de reden dat de eigenaar eerst wil laten leasen, wil zij het paard misschien toch niet verkopen?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 09:21

Ze had eerder dacht ik ook een paard op deze,manier gekocht en wil t niet anders meer. Dacht ook dat t doordar ze een x bij meteen koop het toch niet ging, maar weet dat niet zeker.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:27

Ik zou het paspoort nog even zelf houden, en verder zou ik in het leasecontract zetten de dingen die je ook zou afspreken met een eventuele verzorgster. Zolang hij officieel nog van jou is, lijkt mij dat jij nog mag beslissen wat ze ermee mag doen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:02

Ik snap dat het voor beiden misschien erg fijn is om te zien of het allemaal klikt. Maar toch kan ik niet anders dan het afraden. Ik denk dat je met een contract nooit alles kunt dekken. Je kunt er hooguit in opnemen dat dierenartskosten in de leaseperiode voor de leaser zijn, maar stel je pony loopt blijvend letsel op (zichtbaar of niet direct zichtbaar) dan zit jij er zometeen mee. Je hebt geen zicht op hoe deze mensen met je pony om zullen gaan.
Ik heb mij vorige pony verkocht aan mensen die ik echt dacht te kunnen vertrouwen, helaas hoorde ik achteraf dat de pony nogal verwaarloosd is vanwege geldgebrek en vervolgens de handel in gegaan is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:06

ukje schreef:
Ik zou het paspoort nog even zelf houden, en verder zou ik in het leasecontract zetten de dingen die je ook zou afspreken met een eventuele verzorgster. Zolang hij officieel nog van jou is, lijkt mij dat jij nog mag beslissen wat ze ermee mag doen.

Paspoort moet bij het paard zijn.
Ook is het vervelend voor de leaser al ze met de pony willen lessen/wedstrijd rijden en/of met de trailer willen vervoeren. Daar heb je nu eenmaal het paspoort voor nodig.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:05

Jennifer, als je wil kan ik eens aan onze staleigenaar vragen hoe hij zoiets doet?
hij heeft wel vaker paarden verkocht met een 'proefperiode'.

persoonlijk zou ik wat betreft het meegeven van het paspoort wat huiverig zijn.
ze hebben toch dan alles van je pony.

ik geloof dat mijn staleigenaar een proefperiode van 6 weken heeft meestal (als mensen daar prijs op stellen)
maar dat ze dan wel al de helft van het paard betalen.
er is tot nu toe pas 1x een paard terug gekomen.

maar zoals ik al zei: als je het wilt kan ik het eens voor je vragen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:04

Als je het echt op zo'n manier wilt doen dan zou ik kiezen voor een proefperiode, zéker niet leasen! Het verschil zit 'm erin dat bij leasen het paard en (bijna) alle risico's nog van jou zijn en bij proef is dit voor de nieuwe eigenaar.

Proef betekent dat als het toch niet blijkt te klikken oid de koper het paard toch weer terug mag brengen (en jij geld terug geeft). Dit valt véél beter te regelen dan lease. Om het sluitend te hebben laat je het paard keuren op het moment van vertrek (héél belangrijk!) zodat je een rapport hebt waarin precies vermeld staat wat zijn gezondheidstoestand is en of hij eventuele gebreken heeft. In het contract opnemen dat het paard in die en die toestand is verkocht en enkel in die toestand weer teruggebracht mag worden. Mocht je paard dan iets gaan mankeren in de proefperiode dan kan zij hem dus niet zonder meer terugbrengen en zeggen dat ie het al had.
Lease betekent eigenlijk dat als je paard iets oploopt in tussentijd dat ze hem zomaar weer bij jou af kan geven...

Ik zou maximaal zes weken doen. Trouwens, niet vergeten! Het ligt er een beetje aan hoe je het afspreekt, maar oha is het zo dat igv een proefperiode het paard verkocht is (dus nieuwe eigenaar betaalt volledige bedrag aan je) en daarmee draagt nieuwe eigenaar ook de verantwoording over het dier. Zo zou ik het ook doen. (Nou ja, àls ik een paard zou verkopen -wat ik niet zal doen- en dan een proefperiode zou geven)