Wie is aansprakelijk? ik of de eigenaresse zelf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Wie is aansprakelijk? ik of de eigenaresse zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:01

Door mijn toe doen, door niet goed nadenken is het paard dat voor kort mijn lease paard was, kreupel (ze is een de mest vork gaan staan)
nou vraag ik mij af, ben ik aansprakelijk voor de kosten? of is de eigenaresse dat zelf?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:03

Tja jij bent nalatig geweest. Wat stond er in het lease contract?

Anoli

Re: Wie is aansprakelijk? ik of de eigenaresse zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:05

Ik zou het lease-contract eens goed doorlezen en met de eigenaresse om de tafel gaan zitten :j

In principe ben jij nalatig geweest, maar het ligt er ook een beetje aan hoe jullie dit hebben vastgelegd in het contract.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:06

we hebben geen contract, ik betaalde 50 euro per maand voor 2 keer in de week.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:07

Tigra_ schreef:
Tja jij bent nalatig geweest. Wat stond er in het lease contract?

nalatig is zacht uitgedrukt :\ |o -O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:07

wie had de mestvork laten liggen zou ik zeggen??
maar hadden jullie daar niets over afgesproken?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:07

Poehee lastig maar als mij het gebeurt zou zijn zou ik aanbieden voor de kosten op te draaien.
Met een beetje mazzel is ze verzekerd.....?

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:08

Een ongeluk zit een klein hoekje. Wel een beetje dom van die mestvork. Ik zou aanbieden om de helft (op zn minst) van de kosten te betalen. Zij zit nu met de gebakken peren, door een stomme fout van jou (bedoel t niet zo banketstaaf als het klinkt)
Laatst bijgewerkt door Fjord29 op 15-01-12 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:09

Wanneer je nalatig bent en dat was je in deze situatie dan ben jij aansprakelijk voor de kosten, je kan dit als ik het goed heb op je WA-verzekering verhalen.
Ik zou dan wel alle kosten vergoeden aangezien de eigenaresse nu met een kreupel paard zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:09

Lillian__ schreef:

Ow is er van te voren wel besproken hoe en wat. Neem aan dat er ooit wel ter sprake is geweest voor het geval dat.
Meestal zo dat een eigenaar ten alle tijde aansprakelijk is tenzij verzorger/bijrijder nalatig is geweest.
Verder weet ik niet wat er wettelijk over vast gelegd is. Maar persoonlijk zou ik het wel zo netjes vinden van jouw kant om de gemaakte kosten te vergoeden. Ik weet niet of het een hoog bedrag is anders zou je nog voor kunnen stellen om de kosten te delen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:10

Lillian__ schreef:

Mischien een leer voor de volgende keer, want dit kan nog wel eens een staartje krijgen als de eigenaresse moeilijk gaat doen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:12

als het op haar eigen terrein is, dan is de eigenaresse aansprakelijk. zei moet ervoor zorgen dat zijn terrein vrij is van opstakels, zodat je veilig kan rijden.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:13

Als je het netjes aan wil pakken zou ik het via je verzekering spelen.
Als het verkeerd uitpakt (ik neem aan dat de mestvork aan de onderkant in de hoef is gekomen)kan het een heel vervelend staartje krijgen.(ontsteken)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:19

Zou ook aanbieden om, in ieder geval een deel van, de kosten te vergoeden of het proberen te laten vergoeden door je verzekering. Ongeacht wie er nou nalatig is geweest en wie er officieel aansprakelijk is, uiteindelijk zijn jullie natuurlijk beiden, en vooral het paard, gedupeerd door een dom ongeluk, expres doe je zoiets niet.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, denk dat je dat wel gemerkt hebt en je dus de volgende keer wel extra uitkijkt, hoop dat het nog mee gaat vallen voor jullie en dat het paard er verder niets aan over houdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:53

Sjonge, wat doen jullie weer moeilijk, terwijl het zo simpel is: Laat de eigenaresse jou aansprakelijk stellen; doe die aansprakelijkheidsstelling naar je verzekering en laat de verzekeraars het vervolgens fijn uitvechten.

Mocht daaruit komen dat de eigenaresse aansprakelijk is en het buiten haar verzekering valt, dan is het wel zo fatsoenlijk om deel te nemen in de kosten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:55

ikke schreef:
Sjonge, wat doen jullie weer moeilijk, terwijl het zo simpel is: Laat de eigenaresse jou aansprakelijk stellen; doe die aansprakelijkheidsstelling naar je verzekering en laat de verzekeraars het vervolgens fijn uitvechten.

Mocht daaruit komen dat de eigenaresse aansprakelijk is en het buiten haar verzekering valt, dan is het wel zo fatsoenlijk om deel te nemen in de kosten.

Dit is echt het enige juiste antwoord. :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:39

Iris82 schreef:
ikke schreef:

Dit is echt het enige juiste antwoord. :j

Ik denk ook dat dit de manier is om het netjes op te lossen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:45

paardje1983 schreef:
als het op haar eigen terrein is, dan is de eigenaresse aansprakelijk. zei moet ervoor zorgen dat zijn terrein vrij is van opstakels, zodat je veilig kan rijden.

Ehm, wie heeft het hier over rijden? Dat lees ik nergens terug?
Ik ben het eens met ikke, aan de verzekering overlaten. die hebben ervaring met dit soort zaken.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:49

kleinvosje schreef:
paardje1983 schreef:

Ehm, wie heeft het hier over rijden? Dat lees ik nergens terug?
Ik ben het eens met ikke, aan de verzekering overlaten. die hebben ervaring met dit soort zaken.

ik ga vanuit dat ze de paard bij de eigenaresse thuis rijdt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:49

Echt aan de verzekering overlaten.
Het is allemaal niet zo zwart-wit.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:50

Hmm ja, ze weet zelf ook niet of het binnen haar verzekering valt..

MAAR ze kwam er vrijdag pas mee terwijl het Dinsdag op Woensdag is gebeurt, nu is de wond inderdaad ontstoken, en vandaag pas dat ze mij de rekening zou presenteren (allemaal via facebook maar dat terzijde)

hoe gaat zoiets dan? gewoon je verzekeraar bellen van ja d'r is dit, dit en dit gebeurt? wie moet er betalen?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:51

paardje1983 schreef:

We staan op pension.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:52

paardje1983 schreef:

Nooit zomaar ergens vanuit gaan, paard kan net zo goed in pension staan op een stal. Dit soort dingen roepen brengt verwarring die nergens voor nodig is...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:52

kleinvosje schreef:
paardje1983 schreef:

Nooit zomaar ergens vanuit gaan, paard kan net zo goed in pension staan op een stal. Dit soort dingen roepen brengt verwarring die nergens voor nodig is...

het paard staat niet aan huis, maar op een pension stalling!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:53

Lillian__ schreef:
hoe gaat zoiets dan? gewoon je verzekeraar bellen van ja d'r is dit, dit en dit gebeurt? wie moet er betalen?

Ja eigenlijk wel. :D
Gewoon bellen en dan wijst het zichzelf wel. Ze gaan niet meteen een uitspraak doen hoor, maar eerst contact opnemen met de eigenaresse en wellicht haar verzekeringsmaatschappij.

Het nadeel daarvan is dat de eigenaresse (als ze flink kwaad is wat een beetje uit jouw laatste bericht blijkt) natuurlijk niet meteen weet waar ze aan toe is.