paard wil niet alleen van de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

paard wil niet alleen van de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:29

hey,
ik heb 3 verzorgpaarden. 1 ruin van 17 jaar, super braaf kan je alles mee doen. 1 merrie van 5 jaar (volbloed), vroeger verwaarloost geweest, er werd niet naar omgekeken dus het was toen ze anderhalf was een wild paard maar nu is alles in orde met haar. 1 merrie van bijna 2 jaar, vrij actief maar normaal voor die leeftijd.
het probleem is met de 5 jarige merrie. ik zou graag met haar gaan wandelen maar ze is nog niet verkeersmak dus wil ik graag aan de hand even op straat lopen. ik heb al met haar op straat geweest maar samen met mijn ruin en dat ging zonder problemen.
gisteren wou ik alleen met haar op straat. om op straat te geraken moet ik van op de piste (daar staan ze de hele dag op nu in de winter) door de wei stappen om naar de poort te gaan. ik wou ze snel even borstellen omdat ze vol zand hing, maar voor het minste dat ik haar aanraakt op haar rug of nek werd ze lastig en zwaaide met haar staart en trok haar achterste poot op en haar oren in de nek. ze deed dat ook met mijn hand. erg raar want ze doet dat normaal nooit. ik ben dan maar naar de poort gestapt met haar aan het halster en ze liep erg mooi mee. toen we aan de poort waren moest ik een draad die boven de poort hangt er af doen en ze schrok er even van maar bleef toch bij me. ik heb haar gekalmeerd en alles was terug in orde. ze bleef wel kijken naar de piste maar ze was rustig. dus ik doe het slot van de poort en wil de poort open doen en ze begint te steigeren en willen weglopen en dan terug steigeren (niet om me aan te vallen). ik heb gewacht tot ze wat kalmer was maar ik was zo geschrokken en ik heb ze dan los gelaten aan de poort want anders zou ze me mee trekken naar de piste. ik liet ze dus los en ze rende naar de piste. ik heb ze dan maar terug gewoon op de piste gezet en alles was terug goed.

ik weet niet hoe ik zonder een ander paard op straat kan geraken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:49

Evi_Ibisco schreef:
...ik heb gewacht tot ze wat kalmer was maar ik was zo geschrokken en ik heb ze dan los gelaten aan de poort want anders zou ze me mee trekken naar de piste. ik liet ze dus los en ze rende naar de piste. ik heb ze dan maar terug gewoon op de piste gezet en alles was terug goed...

Oei, dat was niet zo handig. Je moet ervoor gaan om een oefening altijd op een positieve manier te beeindigen: in dit geval had je nog een keer met het paard naar de poort moeten lopen en pas daarna weer terugzetten.
Maar ik kan me voorstellen dat je zo geschrokken was dat je daar even niet aan dacht. Misschien kun je beter nog even hulp vragen aan de eigenaar? En anders even rustiger aan doen, kleinere stapjes maken in je oefeningen.

aeolusnr1

Re: paard wil niet alleen van de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:39

idd zo ben je op weg om net dit gedrag te gaan uitlokken, jij hebt nu je paard verteld dat hij het zo moet oplossen. Geen goed idéé dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 07:11

denk dat je de volgende keer iemand met je mee moet gaan nemen.
die kan dan achter de merrie lopen,stopt ze dan dan kan de persoon die er achter loopt haar weer voorwaarts laten gaan door stem of even zwaaien met de armen.
de merrie had duidelijk geen zin om met jou mee,maar ze moet het wel want jij bent de baas
volgende keer dus iemand mee die er even mee kan helpen en dan lukt het wel

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:26

Bouw het rustig op. "Knip" hetgeen wat je wil doen anders in delen zodat het beter te behappen is voor het paard. Dus haal haar eerst een keer uit de piste en zet haar er net voor om even wat te poetsen of wat lekkers te geven en ga zo steeds iets verder weg. Daarmee werk je aan haar zelfvertrouwen en het vertrouwen in jou als leider. (je brengt haar immers steeds weer terug bij haar kudde) Neem anders nog een keer een ander paard mee de weg op. Als ze eenmaal gewend is aan het verkeer dan kun je haar altijd nog leren aan het alleen verlaten van een vertrouwde omgeving.

Succes!

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:46

ik zal het eens in stapjes proberen maar haar poetsen lukte gewoon niet ze legde haar oren plat in de nek en draaide haar hoofd naar mij maar ze hapte of beet niet. ik mocht zelfs gewoon niet meer aan haar komen of ze deed dat. vandaag deed ze het weer maar minder erg, misschien is ze gewoon jaloers op de andere paarden die dan in de buurt staan?