Wat doe jij als lesklantje valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Wat doe jij als lesklantje valt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:28

Hee,
Ik zat net eens te denken, aangezien er net iemand bijna van zn pony afviel.
Hoe reageren jullie erop als jou lesklant eraf valt?
En stap jij er op al lesklant niet meer durft?
Groetjes Melissa

Aprils_joke

Re: Wat doe jij als lesklantje valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:30

Ik geef les aan een meisje van 8.
als zij eraf valt en ik merk dat er niks lichamelijks aan de hand is.
blijf ik gewoon net zo lang op haar in staan te praten tot ze zelf weer opstapt .

niet opstappen of geen optie bij mij , al stapt ze enkel maar een rondje aan de hand samen met mij.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:31

Afhankelijk van hoe hard er gevallen is, vang ik eerst de pony of check eerst de ruiter. Als de pony heel hard aan het rondscheuren is ga ik bij de ruiter staan ter bescherming. Als pony gevangen is en ruiter zegt niet meer verder te kunnen rijden, laat ik het aan hem/haar over wat er met de pony moet gebeuren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:31

ik zelf zou er altijd degene die er af is gevallen op zetten of dat nu maar 2 passen is. als hij/zij echt niet durft dan zou ik er zelf even op gaan, maar degene die er af is gevallen moet er van mij wel op.
maar ik geeft zelf neiet echt les of zo hoor

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:38

En hoe wordt het opgelost als er iemand afvalt en die huilt krokodillentranen :+ waardoor de rest van je les ook schrik krijgt ;p

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:39

ik zou nooit geen les aan meerdere tergelijk geven,

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:40

nicky_rilana schreef:
ik zou nooit geen les aan meerdere tergelijk geven,

En waarom niet?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:43

niet makkelijk en je kunt niet zo makkelijk overzicht houden ( dat licht meer aan mij) en ik vind dat je van prive les meer leerd. en als ik les geef geef ik thuis les

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:43

Er zo mogelijk weer op, ernaast gaan lopen en gewoon rustig rondjes stappen?
En bij kinderen misschien de aandacht verplaatsen, dus bijv vragen gaan stellen als welke kleur heeft je pony,
wat is een volte, waarom moet je je pony poetsen en dat soort simpele vragen, tijdens het stappen.

En op de rest, inspreken dat als ze hun best doen ze heus niet zomaar vallen? En na het vallen zou ik
de hele groep wel even rustig houden, in stap houden dus. Als er een of meer echt geschrokken zijn kan je ook
voorstellen, na de gevallen ruiter weer vertrouwen te hebben gegeven, even een rondje mee te rennen in draf met de rest.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:44

Ik geef enkel prive les . dus dat zou ik niet weten sorry
Ik ben niet zo van groepslessen omdat je je dan niet volledig dan focussen op een combinatie

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:45

nicky_rilana schreef:
niet makkelijk en je kunt niet zo makkelijk overzicht houden ( dat licht meer aan mij) en ik vind dat je van prive les meer leerd. en als ik les geef geef ik thuis les

Kijk, en daarom zijn er nu instructeursopleidingen, waar je dit soort dingen leert.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:46

Loiz schreef:
En bij kinderen misschien de aandacht verplaatsen, dus bijv vragen gaan stellen als welke kleur heeft je pony,
wat is een volte, waarom moet je je pony poetsen en dat soort simpele vragen, tijdens het stappen.

En op de rest, inspreken dat als ze hun best doen ze heus niet zomaar vallen? En na het vallen zou ik
de hele groep wel even rustig houden, in stap houden dus. Als er een of meer echt geschrokken zijn kan je ook
voorstellen, na de gevallen ruiter weer vertrouwen te hebben gegeven, even een rondje mee te rennen in draf met de rest.

Die van dat meerennen in draf is een goede :D

even voor de duidelijkheid, ik geef geen les, pure nieuwgierigheid

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:46

overzicht houden kan wel , maar je echt richten op een combinatie gaat gewoon niet omdat je de andere combinaties ook instructies moet geven en in de gaten moet houden.
daarom geef ik enkel prive lessen

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:47

kleinvosje schreef:
nicky_rilana schreef:

Kijk, en daarom zijn er nu instructeursopleidingen, waar je dit soort dingen leert.

ja dat weet ik, maar ik ben 17 en heb geen diploma, als ik dus iemand les geef ben ik ook niet verzekerd. ik wil wel z'n curses gaan doen. maar ik moet eers mijn eigen oplijding afmaken, en de master in deure kon ik niet doen omdat ik geen zzl reed

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:48

Loiz schreef:

Dat zou ik persoonlijk nooit tegen een kind zeggen... Je zegt hiermee namelijk dat het blijkbaar zijn best niet gedaan heeft... Het eraf vallen is tenslotte al gebeurt...

Geef geen les, maar als er een stalgenote afvalt, even praten, controleren of alles goed gaat. Zo ja, er weer op helpen, zo nee, paard op stal en naar de dokter.

Vraag me wel af hoe jullie dat verzekeringstechnisch geregeld hebben. Hebben jullie allemaal papieren om les te geven? In het geval er iemand in je les afvalt, kan dat je behoorlijk in de financiele problemen helpen. (daarom las ik het topic ook, dacht dat het misschien over zoiets ging, vriendin is begonnen met lesgeven, zonder papieren)
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 14-01-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:49

als je geen diploma,s hebt zou ik zoiezo uitkijken met lesgeven.
Als de mesnen jou de schuld geven van de valpartij en het kind heeft letsel heb je een f*cking probleem

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:49

Aprils_joke schreef:
overzicht houden kan wel , maar je echt richten op een combinatie gaat gewoon niet omdat je de andere combinaties ook instructies moet geven en in de gaten moet houden.

Maar meetal is t ook zo als je groepslessen geeft, de klanten niet iedere week op dezelfde zitten toch? Dus kan je ook niet echt aan de combinatie werken omdat ze iedere keer op n andere zitten..,

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:50

Soms is het wel lastig.
Vooral als je ouders hebt staan aan de kant die gaan bemoederen.

Een poos terug viel er een kind flink van af.
Komt die moeder er aan (en ik dacht,ja hoor daar gaan we weer. was bang dat ze der kind ging troosten)
Maar nee hoor, ze pakt de jongen aan de arm, klopt m af en zegt, hup er weer op, zo hard ging dat niet!
hahaha.

En ik heb een keer een kind gehad die ook echt naar en hart viel.
Zelf stapte ze zonder aarzelen op, maar ik heb de rest van de groep wel 4 weken van slag gehad
Terwijl het meisje zelf totaal niet bang was geworden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:50

Ik zou:
-natuurlijk vragen hoe het gaat,of hij/zij ergens last van heeft.
-pony/paard ff rustig pakken (ook niet geheel onbelangrijk).
-hij/zij er weer op zetten en zo nodig er een paar rondjes naast lopen(ligt eraan hoe erg die gene ervan is geschrokken) .

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:51

@ melissa

daar heb je gelijk in. :j

op een manege geef ik ook geen les.
omdat ik 1 geen papieren heb
en 2 ik dus niet van groepslessen houd.
ik werk graag samen met iemand. ik wil geen tips roepen vanaf de zijlijn
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 14-01-12 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:51

MelissaV schreef:
Aprils_joke schreef:

Maar meetal is t ook zo als je groepslessen geeft, de klanten niet iedere week op dezelfde zitten toch? Dus kan je ook niet echt aan de combinatie werken omdat ze iedere keer op n andere zitten..,

Wij hadden vaak wel vaste pony's, maar soms tijdens les deden we een wissel.
Wij hadden altijd wel kleine groepjes van vaak 4 max 5.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:51

Aprils_joke schreef:
Als de mesnen jou de schuld geven van de valpartij en het kind heeft letsel heb je een f*cking probleem

Inderdaad, en toch zie je nog heel vaak mensen zonder diploma lesgeven? Wat ik aan de ene kant ookwel snap want een diploma zegt ook niet alles

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:52

Aprils_joke schreef:

ja dat weet ik, maar het zijn wel mensen die ik ken, ik ga niet jan en alleman les geven hoor

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:54

MelissaV schreef:
Aprils_joke schreef:

Inderdaad, en toch zie je nog heel vaak mensen zonder diploma lesgeven? Wat ik aan de ene kant ookwel snap want een diploma zegt ook niet alles

Dat klopt alleen met een diploma ben je verzekerd en zonder niet.
Dat maakt nogal veel uit als mensen je aanklagen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:55

lies1994 schreef:
Ik zou:
-natuurlijk vragen hoe het gaat,of hij/zij ergens last van heeft.
-pony/paard ff rustig pakken (ook niet geheel onbelangrijk).
-hij/zij er weer op zetten en zo nodig er een paar rondjes naast lopen(ligt eraan hoe erg die gene ervan is geschrokken) .

Meestal gaat het in onze les zo:
eerst vragen of alles goe gaat zoja? wordt e ff ingewreven dat er volgende week taart is :D
dan pony vangen wat meesal al gebeurt is door mederuiters :)
Dan er terug op en als ruiter echt niet durft gaat lesgever er ff op en daarna ruiter weer.