Vertrouwen... weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

Vertrouwen... weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:04

Beste bokkers...

Ik ben echt boos op mezelf. :( de laatste keer dat ik voor kerstmis bij mijn verzorgbeestje geweest ben, heeft ze vast gestaan/gelegen/ &gerolt in haar touw, hoe het is kunnen gebeuren, ik weet het ook niet, en ik ben er echt boos om. (Ik wil geen commentaar: "Had ze dan beter vastgemaakt", k heb het echt niet gezien) .

Ik ben met kerstmis en nieuwjaar nog ettelijke keren terug gegaan... Maar ze vertrouwt me dan echt niet meer. Ze staat met haar kont naar me, draait zich niet om als ik haar roep, bijt naar me, de laatste keer steigerde ze naar mij als ik buiten ging... ;(

Kunnen jullie me helpen? Ik weet echt niet hoe ik haar vertrouwen moet terug winnen... En ik wil haar niet opgeven. :\
Ik dacht haar vertrouwen te winnen met snoepjes, en de snoepjes eet ze uit m'n hand, maar daarna oren plat in de nek en naar me bijten. En zo al ettelijke weken, al honderden keren, ik ben ten einde raad, wat moet ik doen?

Mvg Laura

troi

Re: Vertrouwen... weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:07

Ik gok dat het probleem meer bij jou ligt. Dat jij je zo schuldig voelt dat je niet meer de leider durft te zijn. Ik zou lekker met haar gaan grondwerken en daarbij vriendelijk zijn maar zeker ook streng, bokken en bijten mag niet en dat mag ze best weten ook al voel jij je schuldig dat hoeft zij niet te merken.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:09

troi schreef:
Ik gok dat het probleem meer bij jou ligt. Dat jij je zo schuldig voelt dat je niet meer de leider durft te zijn. Ik zou lekker met haar gaan grondwerken en daarbij vriendelijk zijn maar zeker ook streng, bokken en bijten mag niet en dat mag ze best weten ook al voel jij je schuldig dat hoeft zij niet te merken.

Maar ik krijg haar halster nog niet aan... gewoon omdat ze zo agressief doet tegen mij.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:11

Is er niemand die met je mee kan gaan en haar halster om kan doen? Of doet ze zo tegen iedereen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:12

En wat doe jij dan? Wat doe je bij elk ander paard dat agressief doet tegen je?

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:15

Ik zou iemand zoeken die me hier goed bij kan begeleiden. En het niet verder laten escaleren door zelf te blijven proberen en elke keer weer een negatieve sfeer in te geraken. Is niet goed voor het paard en niet goed voor jou / en jullie band.

Misschien is er hier op bokt wel iemand die je (professioneel) kan begeleiden met het herstellen van jullie vertrouwen!

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:16

Verto schreef:
Ik zou iemand zoeken die me hier goed bij kan begeleiden. En het niet verder laten escaleren door zelf te blijven proberen en elke keer weer een negatieve sfeer in te geraken. Is niet goed voor het paard en niet goed voor jou / en jullie band.

Misschien is er hier op bokt wel iemand die je (professioneel) kan begeleiden met het herstellen van jullie vertrouwen!
Als er iemand is (Belg) die mij kan helpen, let me know !
troi schreef:

Ze krijgt wel een tik , een "éla" fzo, maarja ik weet ni, ze doet echt rebels en ik hbv er totaal geen grip meer op
LisErm94 schreef:
Is er niemand die met je mee kan gaan en haar halster om kan doen? Of doet ze zo tegen iedereen?

Nee, alleen tegen mij
Laatst bijgewerkt door Laura_Horse op 14-01-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:19

Het enige wat echt goed helpt is naar mijn mening begeleiding zoeken :)
Zo wordt het toch wel erg gevaarlijk, en ik denk niet dat je het makkelijk zelf opgelost krijgt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:19

Ben ik het eigenlijk mee eens, al is het maar om je zelfvertrouwen weer terug te krijgen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:14

Laura_Horse schreef:
troi schreef:

Ze krijgt wel een tik , een "éla" fzo, maarja ik weet ni, ze doet echt rebels en ik hbv er totaal geen grip meer op

Als paard niet reageerd op correctie is die correctie nutteloos. Je maakt misschien wel een hoop lawaai, maar je staat niet 200% achter wat je doet, paard weet dat precies en negeert je correctie dus.
Zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig. Ook als je een paard wil vangen moet je ongewenst gedrag corrigeren. Verschiet paard daarvan en loopt die weg? Soit, dan ga je dus op die plek en op dat moment aan het werk met je paard. Pas als je relevant bent en dus interessant om bij te zijn en op te letten kan je haar vangen, al hoef je daar dan nog maar heel weinig voor te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:25

Ik zou begeleiding halen, dit soort problemen zijn te gevaarlijk om maar lukraak wat tips van bokt te gaan proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:27

Overleg met de eigenaar. Kan die wel gewoon bij het paard komen? Los het samen op. Alleen gaan klooien gaat het echt niet worden. Het is niet jou paard, dus ga direct naar de eigenaar en kom er samen uit over wat de beste oplossing is. Tips gaan uitproberen maakt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:30

Angela schreef:
Overleg met de eigenaar. Kan die wel gewoon bij het paard komen? Los het samen op. Alleen gaan klooien gaat het echt niet worden. Het is niet jou paard, dus ga direct naar de eigenaar en kom er samen uit over wat de beste oplossing is. Tips gaan uitproberen maakt het probleem waarschijnlijk alleen maar erger.

Ohja, het is een verzorgpaardje he? Inderdaad overleggen met de eigenaar. Helemaal mee eens!

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 20:34

Verto schreef:
Angela schreef:

Ohja, het is een verzorgpaardje he? Inderdaad overleggen met de eigenaar. Helemaal mee eens!

Jaja, de eigenaar weet hiervan, maar trekt er zich weinig van aan, ze staat al 3jaar in een stal, ze is 1 van de zoveel paarden... en ik wou er terug mee buiten komen, en alles ging goed volste vertrouwen tot nu dan...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:36

vraag het de eigenaar, of neem contact op met mensen
die aan Horsmanchip doen. (ik weet niet hoe je het schrijft).
die zouden je misschien op een goede maniet kunnen helpen?

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:57

Hoi Laura,

allereerst super vervelend voor je.
Ik ben van mening dat het paard moet weten waar zij aan toe is. Doordat je zelf zo angstig bent of je twijfelt (over jezelf) dan voelt dit paard dat aan. Doordat zij net zo rusteloos is als jij gaat het niet goed.

Blijf ten alle tijden rustig. Zolang jij rustig blijft zal zij ook rustig zijn. Mocht je toch merken dat haar gedrag gaat escaleren mag je haar daarop aansturen. Laat haar merken dat zij van jouw kudde is, en jij niet van haar kudde. Ze mag best weten dat jij de baas bent. Dit moet je uiteraard niet provoceren. En denk natuurlijk ten alle tijden aan je eigen veiligheid.
Als ze alleen de kont naar je toedraait is er geen paniek. Mocht ze ook trappen en of gevaarlijke manoeuvres uithalen, dan zou ik het onder begeleiding doen.

Mijns inziens is dus eerst aan jezelf werken, voordat je pas met haar gaat werken. Zorg dat je zelf in een rustige, kalme staat bent voordat je met haar aan de slag gaat.

Succes.

lovver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:10

Misschien moet je in de wei op je hurken gaan zitten en met de rug naar haar toe,
Meestal voelen ze zich dan schuldig en komen ze naar je toe,
Als je dat een paar keer doet dan hebben ze wel weer vertrouwen ;)

Misschien heb je hier wat aan <3

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:05

Je zult haar vertrouwen weer terug moeten winnen, en ook dat van jezelf, als jij je opstetd als onzekere leider omdat ze misschien toch wel weer lelijk doet, voelt ie dat feilloos aan.
Ga grondwerk met haar doen, en niet paaien met snoepjes.