Een tijdje geleden reed ik een paard in het L op een thiedeman bitje (enkel gebroken). Geen commentaar gehad van de jury. Week later kom ik weer op concours en na m'n parcours kwam de jury bij m'n moeder dat dit eigenlijk niet mocht.
Ik vond het nogal vreemd aangezien je wel met pelham mag rijden terwijl die een scherpere inwerking heeft. Maar ik heb nog even op de knhs site gekeken en daar staat inderdaad het thiedeman bit niet tussen bij de toegestane bitten.
Mag een thiedeman bit dan alleen vanaf de klasse Z?
Es_ther
Geplaatst: 14-01-12 20:04
Een thiedeman is een hulp teugel . Geen bit. En zover ik weet is het bij dressuur niet toegestaan.
Niet toegestaan voor zover ik weet (heeft nml hefboom werking en is voor zover ik weet bij dressuur verboden muv stang in het z)
_Dracarys
Geplaatst: 14-01-12 20:09
_Sim_ Je was me voor
petitparis
Geplaatst: 14-01-12 20:10
TS: ik veronderstel dat je springt, gezien een pelham wel mag... Zou het verschil er niet in zitten, dat je een pelham alleen met een tussenstukje mag gebruiken en bij een thiedeman/kimblewick bit je geen gecombineerde werking hebt maar altijd moet kiezen voor een milde hefboomwerking (afhankelijk welke sleuf je gebruikt?)