Bixie: wie helpt me met wat antwoorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Bixie: wie helpt me met wat antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 15:05

Hoi! Mijn dochter is net 7 en heeft een eigen pony (ze heeft ook een eigen account hier Kirsten_Kato) en nu zijn we ons aan het orienteren op de Bixie-proeven, gewoon om eens rustig mee te starten.

Nu is al veel mij duidelijk (oa kleding, harnachement, pony hoeft niet gemeten te zijn etc) en ook weten we dat we bij KNHS een bixie-stempelkaart aan kunnen vragen en niet perse lid hoeven te zijn van (minstens 1) vereniging die bixie organiseert :D Dus we zijn al een eindje op weg. (Ook zijn we stout geweest en hebben toch (al is het niet verplicht) een witte broek, dressuurblouse en een jasje gekocht :+ maar ja als je dan voor wedstrijd gaat meot het er wel knap uitzien hihi)

Maar nu:

In de AA proef mag iemand de pony begeleiden. Wrs gaan we dat wel doen, zeker de eerste keren. Maar: hoe moet de begeleider de pony vast houden? Bij de teugels lijkt mij onhandig ivm sturen van de ruiter. Mag er een halstertouw aan worden gemaakt bijv? (Pony vind dat sowieso fijner dan als ik vlak naast haar meeloop)

Klopt het dat er weinig bixies georganiseerd worden? Ik ken er tenminste maar 1 ontdekken in de regio Utrecht de komende maanden. Dus hoe kom ik erachter waar Bixies gehouden worden?

Nog meer tips voor deze wedstrijdleek?

CrossHorse

Re: Bixie: wie helpt me met wat antwoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:08

Wij organiseren ook wel eens bixiewedstrijd op stal (niet officieel maar wel voor mensen van buitenaf) en in de AA hadden bijna alle mensen een halstertouw aan het hoofstel bevestigd, er was volgens mij maar één iemand die echt de zijkant van het hoofdstel beetpakte, volgens mij mag je niet aan de teugels vasthouden maar dit weet ik niet zeker...

Succes :)

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:20

Officieel moet je zelfs een touwtje aan het hoofdstel hebben. Maar bij bixie komt het niet heel precies. Heel veel wedstrijdjes in de bixie zijn er niet. Maar straks in het outdoorseizoen zijn er wel meer. Op de grote concoursen worden vaak ook wel bixierubrieken georganiseerd. Voor de rest is het echt een hele leuke ervaring voor de kinderen. Mijn zusje rijd ze ook. Ze krijgen na de proef wat tips en er wordt hun verteld wat ze allemaal heel goed deden. En er is altijd voor iedereen een aandenken. Een setje borstels, zakje voer, T-shirtje, of een gewoon rozetje. Erg leuk om mee te doen en naar te kijken :))

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:34

mijn kleine meid van 6 jaar, heeft zondag d'r tweede wedstrijdje, inde bixie AA.
Volgens mij, tenminste bij ons op de vereniging, zijn er maar een stuk of 5 - 6 per jaar.

Verder mag je er inderdaad wel naast hollen.
Klik er gewoon een halstertouw aanvast.
Maar als ze kan/durft, mag ze ook los.
Dan mag je in de bak gaan staan en "op afstand" meelopen. Zo heb ik het de eerste keer gedaan.
Onze kleine draak van een pony heeft zo zijn kuren, dus zondag ga ik er maar naast lopen.

Succes!!
Het is echt héél leuk voor die kleintjes!
Die van mij, is al dagen zenuwachtig, hihi
Of ze nou eerste word, tweede of vijfde.... ze krijgen allemaal een bekertje en/of rozetje. en daardoen ze het voor!
Helemaal trots!!!!
EEen beker gewonnen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:44

Je mag er met een touwtje naast, maar je mag ook in het midden gaan staan.
Ik heb laatst 2 bixie ruiters begeleid in de AA. 1 al wat meer ervaren (op een ervaren pony) en 1 beginner (op een 4 jarige pony).
Bij de beginner heb ik er een touwtje aan gedaan en ben ik mee gelopen (meer ook omdat de pony het concentratie vermogen van een aardbei heeft en bij iedere passerende pony daar het liefst achter wou plakken). Bij de meer ervaren ruiter heb ik het proefje op het midden voor gelezen en mij er verder zo min mogelijk mee bemoeit.

Het is idd echt leuk voor die kinderen. Er zijn helaas niet al te veel wedstrijden. Onder het zadel lukt het nog wel, maar als je dan ook nog bixie men rubrieken wil doen word het helemaal zeuren (afgelopen jaren is er 1x een bixie menwedstrijd geweest in Noord-Holland en waren mijn pony's de enige deelnemers).

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:54

Er mag een touwtje aan, maar hoeft niet. Je mag ook gewoon 'los' meerennen of in het midden gaan staan. Er worden inderdaad niet heel veel bixie's georganiseerd, erg jammer. Verder zijn sporen niet toegestaan! Zie er nog wel eens kinderen mee rijden, maar dat is sinds pas afgeschaft.

Op startlijsten.nl kun je bij discipline ook 'bixie' invoeren, dan komen alle bixie's eruit rollen. http://www.startlijsten.nl/startlijsten ... zoeker.php

Veel plezier en succes! :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:33

Oh, maar sporen komen er hier ook niet aan hoor! Ik leer mijn dochter rijden op de zit en hoe ze het zelf zegt: "Ik rij haar met mijn gedachten" :+ Dus sporen, no way haha. Hoeft bij deze pony ook helemaal niet.

Meelopen zal ik eerste keren zeker wel gaan doen. En dan idd wel aan een touwtje. Fijn dat ik nu weet dat dat kan. Oefent ook makkelijker.

heb je dan nog een aparte voorlezer nodig?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:44

Een aparte voorlezer is wel handig als je mee loop. Anders moet je zelf de proef goed kennen (zijn geen lastige proeven, dus na een paar keer thuis oefenen lukt het vaak al wel aardig hoor).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:36

ik jureer zelf bixies, en ben zelf altijd het meest gecharmeerd van de ruitertjes die nog als echte starters aan de bak gaa. hoewel bepaalde dingen ondertussen " officieel" verboden zijn bij de bixies ( denk aan het leertje voor aan het zadel, dit mag er eigenlijk niet opzitten tijdens de proef) heb ik nog nooit meegemaakt dat deelnemers, jury's of organisaties niet ontzettend coulant zijn. heeft de dochter extra begeleiding nodig, of even tijden sde proef de weg kwijt? maakt verder he-lemaal niets uit, zoalng de kinderen maar lol hebben en eerlijk en netjes met de pony omgaan.
later kun je bv ook nog gewoon los in de bak staan en aanwijzingen geven, en zo stap voor stap verder tot je de A proefjes in kan :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 16:28

Lowara: welk leertje bedoel je? Bedoel je een bokriempje? (zit er bij dochter niet aan trouwens, ze heeft een BF zadel met pommel, dus als ze zich al vast zou moeten houden kan het daaraan)

En we willen het idd rustig opbouwen. De wil om wedstrijden te rijden komt geheel bij dochter zelf vandaan (ik ben meer recreatie ruiter) en het plezier in het rijden vind ik dan ook belangrijk en goed omgaan met d'r pony.