1bok de; m -ken 1 mannetje vd geit, vh hert enz. 2 benaming van allerlei voorwerpen die dienen om er iets op te zetten of om zelf op te zitten: bij de koetsier op de ~ zitten 3 hijstoestel op poten 4 gymnastiekwerktuig voor springoefeningen
2bok de; m -ken flater, blunder: een ~ schieten een flater begaan
Bokken betekent dat het paard zijn achterbeen omhoog heft en in de lucht sjot.
Klik is op youtube in, paard bokt en je zult wel filmpjes krijgen.
SaBiNa_S
Geplaatst: 14-01-12 11:34
hahahaha joolien.
@ ts dat kan betekenen dat hij pijn heeft, mijn pony doet het wel eens als ik haar rond wil houden met aanspringen en dan moeet ze haar achter hand er goed ouder houden en dat vindt ze moeilijk en dan `gooit ze haar achterhand maar weg ` of dat hij gewoon vervelend is
tepukky
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-12 11:36
Dat wist ik al. Ik bedoel waarom. Toch bedankt
HipDiOdess
Geplaatst: 14-01-12 11:36
Paarden gaan dan op hun voorbenen staan en schoppen hun achterbenen de lucht in. Meestal doen ze dat als ze ergens van schrikken ( in hun paniek), als ze pijn hebben of als reactie als je ze een tikje met een zweep geeft. rij je zelf ook paard? Blijf dan vooral achterover zitten als je paard bokt.
tepukky
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-12 11:39
Bedankt SaBiNa_S en hipdiodess
Hhilde
Geplaatst: 14-01-12 11:41
Bokken kan ook uit joligheid of energie teveel ontstaan.
s6801881
Geplaatst: 14-01-12 14:25
Als een paard bokt en er staat toevallig een fotograaf in de buurt kan dat betekenen dat je een grappige blooperfoto hebt.
Een paard kan om heel veel redenen bokken. Het kan uit vrolijkheid zijn, uit boosheid/protest, vanwege pijn, door angst, omdat hij de hulpen van de ruiter niet begrijpt of omdat hij wil proberen tot hoever hij kan gaan. Een paard kan deze redenen zowel onder het zadel als onbereden hebben. Als een paard naar een ander paard bokt kan het ook onderdeel zijn van een spel. Bokken kan zelfs een teken van agressie zijn (dan heb je het over gericht uitslaan naar een mens/ander paard/ander dier).
Daarom altijd het advies: als een paard bokt, zoek dan uit wat in dat geval de reden is. Als je weinig ervaring hebt met paardengedrag is de hulp van een ervaren volwassene onmisbaar hierbij. Zo moeten ten alle tijden fysieke oorzaken eerst worden uitgesloten, en daarna is het altijd nog zaak om het bokken op een correcte en consequente wijze op te vangen en te corrigeren.