Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Succes!RosiePosie schreef:Wat vervelend. Zorg iig dat je hem nergens aait waar hij zich kan bezeren (door zijn hoofd omhoog te gooien oid), anders legt hij verband tussen jou en de pijn van het stoten, ook al heb jij daar niks mee te maken.
Misschien ziet hij minder goed, of misschien heb je wel gelijk en komt er iemand bij hem waarvan jij niks weet.
Onze pony was na een half jaar in de manege staan ineens ook heel bijterig en deinsde achteruit als je haar wilde aaien. Dat ging door toen ze weer hier thuis was. Later hoorde ik dat sommige mensen haar aaiden en anderen haar zogenaamd iets lekkers aanboden, om haar vervolgens op haar snoet te slaan (grmbl... idioten). Pas na ongeveer een jaar was het helemaal weer over.
Je kunt je geen gebeurtenis herinneren die traumatisch voor haar is geweest? Geen anderen die haar stiekem mee uit rijden hebben genomen?
Elma_ schreef:Ten eerste, vind ik het erg goed dat je eerst gaat kijken waar dit gedrag vandaan komt, en niet bot doorgaat terwijl je pony zo doet. Ik zou eerst eens uitsluiten dat hij pijn heeft. Misschien heeft hij wel erg last van zijn rug, of iets anders, dat hij zo doet.
Verder vind ik (als ik het zo lees) dat je te ver meegaat met zijn angst. Door hem zielig te vinden op zulke momenten, en met hem mee te gaan bevestig je zijn angst. Je beloont hem dus ips voor het bang zijn. Ookal is dit niet je bedoeling.
Probeer schrikreacties (als je alle oorzaken heb uitgesloten) te negeren. Geen aandacht aan schenken, dan bevestig je niet dat hij bang moet zijn. Dan is het meestal zo overSucces!
edit, typo
Ze zijn ontiegelijk hard voor zichzelf, en hij zal niet de eerste zijn die het zadel & rijden tolereert ondanks pijn. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hij pijn heeft, maar checken door een zadelmaker of je zadel goed zit kan iig nooit kwaad. Ook kun je evt. een Osteophaat laten komen, die kan meteen zien of je paardje ergens last van heeft. maar als het echt puur en alleen dit gedrag is, dan zou ik dat gedrag even niet bevestigen zoals ik al zei. HipDiOdess schreef:Misschien is hij toch bang om die tik te krijgen die je vader eerder soms gaf?
Mijn vriendin heeft een redelijk kopschuw paard gekocht van een manege en die mocht ze niet op het voorhoofd aaien. Ze doet rustig aan en nu kan ze alleen nog niet bij de oren.
Misschien kan je over een poosje gewoon weer normaal rijden en is het gewoon een fase die weer over gaat na een tijdje ofzo?
HipDiOdess schreef:Misschien is hij toch bang om die tik te krijgen die je vader eerder soms gaf?
Mijn vriendin heeft een redelijk kopschuw paard gekocht van een manege en die mocht ze niet op het voorhoofd aaien. Ze doet rustig aan en nu kan ze alleen nog niet bij de oren.
Misschien kan je over een poosje gewoon weer normaal rijden en is het gewoon een fase die weer over gaat na een tijdje ofzo?