Pony bang dat hij vermoord word

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Pony bang dat hij vermoord word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 10:53

Tja... Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Mijn pony is opeens heel bang voor mensen die hij goed kent.

Het begon ongeveer 2 maanden terug. Hij begon een beetje een schuwe houding aan te nemen. Hij wilde nog steeds heel graag aandacht hoor! Maar als je hoger dan zijn ogen kwam deinsde die terug. Ik heb geprobeert heel rustig te zijn en als hij heel vervelend was zelfs niet meer weggeduwd ofzo, anders ben ik bang dat hij nog schuwer word.

Ik zal een voorbeeldje geven van op stal:
Hij heeft nu een stal met een halfhoge deur. Daar hangt hij lekker overheen om naar het andere paardje bij hem te kijken. Je kunt gewoon naar hem toelopen en hij houd heel veel van aandacht met kriebelen enzo. Maar dan doe je bijv. je hand omhoog om eens over zijn hals te kriebelen of bij zijn oren(dat vind hij heerlijke plekjes) denkt hij dat je hem wil slaan ofzo (hoe rustig je je hand ook beweegd). Hij gooit zijn hoofd heel snel in de lucht en stoot hem dan tegen de rand bij het dak (die hangt gewoon heel hoog dus ik vind het al knap dat hij er bij kan). Dan deinst hij nog verder terug en schud zijn hoofd omdat het volgens mij best zeer doet. Ik vind dat zo zielig om te zien en ben bang dat hij straks een keer zo hard zijn neus stoot dat hij dat botje breekt.

Rijden vind hij volgens mij best leuk. Hij wil graag voor me werken en doet altijd zijn best. Als je het zadel pakt komt hij vast zo snel mogelijk bij de deur staan en is hartstikke vrolijk. Opzadelen enzo is dan ook geen probleem. In het bos is het een schat. Je kunt alleen en samen met anderen en zelfs als er een andere pony vandoor gaat kun je hem makkelijk stoppen. Hij luisterd heel goed. Een stukje rengalop vind hij heerlijk en hij word er helemaal happy van! In de bak waar ik les is hij ook hartstikke vrolijk en hij doet goed zijn best. Het zijn moeilijke oefeningen die veel van hem vragen maar hij doet altijd zijn best, en als hij iets niet doet, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat hij het echt niet kan/snapt. Dus in het bos en in de bak gaat super, maar nu de wei. Vreselijk!
In de wei denkt hij weer dat je hem wil neerslaan ofzo. Hij laat je gewoon opstappen en loopt werkwillig weg maar als je alleen maar je hak wat uitdrukt gaat er een hele snelle schok door hem heen. Je krijgt daardoor zelf ook een klap in je rug. Het lijkt wel of hij onder stroom staat. Ik weet niet wat ik moet doen. Hij is ook zoooo bang dat hij wat verkeerd doet. Ik heb echt heel erg medelijden met hem en ik geloof niet dat het door hem komt want hij is altijd een echte mensenvriend geweest. Ik denk dat het echt aan mij ligt maar ik heb geen idee wat ik fout doe.

Ik ga nu met hele langzame bewegingen met hem om, doe niks meer thuis wat hij eng kan vinden en probeer zo veel mogelijk zijn favoriete dingen te doen. Hij vertrouwd me nog steeds helemaal dus ik snap het gewoon niet. Hij doet het ook niet op andere locaties alleen hier.

Hij staat bij mij thuis met een ander paardje en nog 3 kleintjes. Hij staat nu al meer dan een half jaar thuis en altijd hetzelfde dus ik denk niet dat verandering de oorzaak is. Hij doet het bij iedereen behalve bij les enzo dus ik kan er ook niet mee geholpen worden omdat ze niet weer wat hij doet. Niemand komt bij hem zonder mij behalve mijn ouders soms met voeren en die gaan nu ook zo rustig mogelijk met hem om. Ik weet dus ook zeker dat niemand zomaar hem gaat slaan ofzo.

Zijn er misschien voermiddelen ofzo die hem rustiger maken of methodes waardoor ik dit kan verminderen? Mijn laatste optie is dan toch dat er iemand bij komt maar wie?

Hevonen

Re: Pony bang dat hij vermoord word

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:59

Wat vervelend. Zorg iig dat je hem nergens aait waar hij zich kan bezeren (door zijn hoofd omhoog te gooien oid), anders legt hij verband tussen jou en de pijn van het stoten, ook al heb jij daar niks mee te maken.
Misschien ziet hij minder goed, of misschien heb je wel gelijk en komt er iemand bij hem waarvan jij niks weet.
Onze pony was na een half jaar in de manege staan ineens ook heel bijterig en deinsde achteruit als je haar wilde aaien. Dat ging door toen ze weer hier thuis was. Later hoorde ik dat sommige mensen haar aaiden en anderen haar zogenaamd iets lekkers aanboden, om haar vervolgens op haar snoet te slaan (grmbl... idioten). Pas na ongeveer een jaar was het helemaal weer over.
Je kunt je geen gebeurtenis herinneren die traumatisch voor haar is geweest? Geen anderen die haar stiekem mee uit rijden hebben genomen?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:02

Ten eerste, vind ik het erg goed dat je eerst gaat kijken waar dit gedrag vandaan komt, en niet bot doorgaat terwijl je pony zo doet. Ik zou eerst eens uitsluiten dat hij pijn heeft. Misschien heeft hij wel erg last van zijn rug, of iets anders, dat hij zo doet.

Verder vind ik (als ik het zo lees) dat je te ver meegaat met zijn angst. Door hem zielig te vinden op zulke momenten, en met hem mee te gaan bevestig je zijn angst. Je beloont hem dus in principe voor het bang zijn. Ookal is dit niet je bedoeling.
Probeer schrikreacties (als je alle oorzaken heb uitgesloten) te negeren. Geen aandacht aan schenken, dan bevestig je niet dat hij bang moet zijn. Dan is het meestal zo over :) Succes!

edit, typo

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:11

RosiePosie schreef:
Wat vervelend. Zorg iig dat je hem nergens aait waar hij zich kan bezeren (door zijn hoofd omhoog te gooien oid), anders legt hij verband tussen jou en de pijn van het stoten, ook al heb jij daar niks mee te maken.
Misschien ziet hij minder goed, of misschien heb je wel gelijk en komt er iemand bij hem waarvan jij niks weet.
Onze pony was na een half jaar in de manege staan ineens ook heel bijterig en deinsde achteruit als je haar wilde aaien. Dat ging door toen ze weer hier thuis was. Later hoorde ik dat sommige mensen haar aaiden en anderen haar zogenaamd iets lekkers aanboden, om haar vervolgens op haar snoet te slaan (grmbl... idioten). Pas na ongeveer een jaar was het helemaal weer over.
Je kunt je geen gebeurtenis herinneren die traumatisch voor haar is geweest? Geen anderen die haar stiekem mee uit rijden hebben genomen?

Nee dat probeer ik ook zoveel mogelijk niet te doen en als ik wel ergens op zijn hoofd wil poetsen ofzo zorg ik dat ik dat heel rustig doe en dat als hij zijn hoofd omhoog gooit hij niks kan raken. Volgens mij is er niks met zijn ogen omdat hij wel gewoon snelle reflexen heeft enzo. Ze hinniken altijd als er iemand de stallen in gaat en mijn ouders horen alles op hun kamer. Daarbij zijn de stallen bijna tegen het huis aan gebouwd dus ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat er niemand komt. Mijn vader gaf eerder nog wel eens een tik als hij heel drammerig werd of niet luisterde maar dat doet hij nu ook al meer dan een maand niet meer omdat zijn gedrag dan alleen maar erger word.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Yesterday (de andere pony) heel erg dominant is. Misschien is daarbij iets missgegaan maar toch wil hij altijd graag bij haar in de wei en neuzen ze vaak enzo. Hij komt nu ook goed voor zich op als Yesterday wel boos doet.
Hij heeft voordat hij hier kwam wel op de manege gestaan, kwamen idd vaak kindjes langs van lessen die hem wat lekkers gaven. Maar het is pas 2 maanden geleden echt begonnen dus ik denk niet dat dat de oorzaak is.

Elma_ schreef:
Ten eerste, vind ik het erg goed dat je eerst gaat kijken waar dit gedrag vandaan komt, en niet bot doorgaat terwijl je pony zo doet. Ik zou eerst eens uitsluiten dat hij pijn heeft. Misschien heeft hij wel erg last van zijn rug, of iets anders, dat hij zo doet.

Verder vind ik (als ik het zo lees) dat je te ver meegaat met zijn angst. Door hem zielig te vinden op zulke momenten, en met hem mee te gaan bevestig je zijn angst. Je beloont hem dus ips voor het bang zijn. Ookal is dit niet je bedoeling.
Probeer schrikreacties (als je alle oorzaken heb uitgesloten) te negeren. Geen aandacht aan schenken, dan bevestig je niet dat hij bang moet zijn. Dan is het meestal zo over :) Succes!

edit, typo

Hij heeft iig geen pijn in zijn mond. Dat heb ik gecontroleerd. Zijn rug: eerlijk gezegt geen idee. Mijn grootste angst is dat hij wel daar last van heeft maar waarom zou hij dan het zadel nog zo leuk vinden? Ook bokken doet hij niet en gaat nergens tegenin. Is er een goede manier om zelf de controleren of hij last van zijn rug heeft?
Ik geef toe dat ik ver mee ga in zijn angst. Misschien is het idd beter als ik dan even niet reageer als hij schrikt. Dat ga ik een tijdje proberen en verder alleen positieve aandacht.

Bedankt allebei!

Update: Heb even met mijn vingers zijn ruggengraat gevolgd maar er waren geen plekken waar hij van in elkaar dook ofzo...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:18

Ik kan het natuurlijk niet zien vanaf hier, maar paarden zijn wat dat betreft rare wezens :P Ze zijn ontiegelijk hard voor zichzelf, en hij zal niet de eerste zijn die het zadel & rijden tolereert ondanks pijn. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hij pijn heeft, maar checken door een zadelmaker of je zadel goed zit kan iig nooit kwaad. Ook kun je evt. een Osteophaat laten komen, die kan meteen zien of je paardje ergens last van heeft. maar als het echt puur en alleen dit gedrag is, dan zou ik dat gedrag even niet bevestigen zoals ik al zei.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:25

OH ja, vergeten te zeggen. Ons paard was zo groot dat hij zich steeds tegen de bovenkant van de boxdeur stootte als hij zijn hoofd opgooide. Wiij hebben daar toen een stuk tapijt aan weerszijden van de rand van het deurkozijn geniet dat opgevuld was met een dik stuk schuimplastic. De bovendeur kan gewoon dicht omdat deze 'rol' er net achter valt.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:29

Misschien is hij toch bang om die tik te krijgen die je vader eerder soms gaf?
Mijn vriendin heeft een redelijk kopschuw paard gekocht van een manege en die mocht ze niet op het voorhoofd aaien. Ze doet rustig aan en nu kan ze alleen nog niet bij de oren.
Misschien kan je over een poosje gewoon weer normaal rijden en is het gewoon een fase die weer over gaat na een tijdje ofzo?

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:38

ik had eerder ook een pony op stal staan, daar was een osteopaat bij geweest en die bleek de 2e nekwervel vast te hebben zitten en zou vreselijke hoofdpijn moeten hebben gehad. Misschien ook een idee waarom die niet aan zijn hoofd geaaid enzo wilt worden??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:46

Eerst een veearts bij laten komen en de nekwervels en de ogen laten controleren.
heb je zijn ogen laten controleren? Het zou kunnen dat hij minder ziet met één oog en daarom je niet ziet aankomen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 12:51

HipDiOdess schreef:
Mijn vriendin heeft een redelijk kopschuw paard gekocht van een manege en die mocht ze niet op het voorhoofd aaien. Ze doet rustig aan en nu kan ze alleen nog niet bij de oren.
Misschien kan je over een poosje gewoon weer normaal rijden en is het gewoon een fase die weer over gaat na een tijdje ofzo?

Ik heb daar eerst ook over gedacht maar dat waren gewoon tikjes, niet slaan. Hij is altijd al heel gevoelig geweest dus het was echt niet hard ofzo. Hij laat ook niet merken dat mijn vader enger is ofzo.

HipDiOdess schreef:

Ik zit ook te denken aan een osteopaat. Moet alles alleen zelf betalen dus ik weet niet wat er mogelijk is voor ons.