Een E-pony of een D-pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatun

Een E-pony of een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 10:43

Hallo mensen.
Ik zit helemaal in de knel, over wat voor 'n soort pony ik moet kiezen.
Ik had een B-pony maar daar werd ik echt veelste groot voor, dus heb ik haar verkocht |(
Dus moet ik nu een nieuwe pony kiezen.
Maar dat is nu het probleem, ik weet niet voor 'n soort! :o
Ik zou hoog in de springsport willen komen, maar ik ben nog veelste te klein voor een paard.
Dus zou ik een hoge pony willen hebben.
Maarja mij is verteld dat E-pony's en springruiters helemaal geen goeie combinatie zijn?
Omdat ze paardgefokt zijn, worden ze slecht verkocht?
Maar kan ik met een D-pony ook hoog komen?
Daarmee zit ik nou in de knel, kan iemand me helpen, over wat voor 'n soort pony ik moet?

Ik ben 1.50 m :j
Laatst bijgewerkt door Martine op 14-01-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vet en cursief tekst verwijderd

xJennifx

Re: Een E-pony of een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:07

Ik denk dat je makkelijk op een D past hoor, en bovendien zal je niet nationaal kunnen springen met een E bij de ponys omdat het in ht buitenland gewoon een paard is. Maarja het is jouw keuze.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:10

Waarom niet gewoon een klein paard van 1.60/1.65? Je groeit vast nog :j

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:11

E's en springruiters geen goede combi? Dat is nieuw voor mij..

Je past wel op een grote D, maar houd er wel rekening mee dat als je voor je D te groot wordt, je die ook moet verkopen.. Als je dat niet wil kan je het beste voor een BRAVE E gaan :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:16

Ik zou als ik jou was voor een E-pony gaan, je bent 13 en groeit nog door en het zou natuurlijk jammer zijn als je een D-pony koop en die over een paar jaar weer weg moet!

Wat iLOVEVIDO zegt, een paard, zou ik niet doen. Als je wedstrijden wilt rijden ben je verplicht om tussen de paarden te starten. Met een E-pony kan je als je 18 bent nog prima tussen de paarden starten.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:17

Ik zou als ik jou was voor een D pony gaan.
Daar pas je goed op hoor , en kan je nog aantal jaartjes mee vooruit.
Met een D pony kun je echt prima de sport mee in komen.
Kun je lekker nog tussen de pony's rijden en daarna over naar de paarden.

beesiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:19

Ik zou gaan voor een grote D pony, want je moet niet vergeten dat je met een E pony in het b springen 90cm moet starten. En dat is best hoog als je voor een pony kiest zonder ervaring!

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:23

ik zou voor een D gaan pas je nog makkelijk op.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:45

beesiexx schreef:
Ik zou gaan voor een grote D pony, want je moet niet vergeten dat je met een E pony in het b springen 90cm moet starten. En dat is best hoog als je voor een pony kiest zonder ervaring!

met een D spring je 80 centimeter. Een E pony is ook 10 centimeter groter dus in verhouding is 80 voor een D hetzelfde als 90 voor een E lijkt mij...

maar ik zou ook voor een E gaan. Daar kun je toch langer op blijven rijden en als je een grote koopt kun je ook nog best bij de paarden een beetje mee.

Springruiters en E pony's geen goede combinatie is ook nieuw voor mij! al is het inderdaad wel zo dat er altijd veel minder E pony's zijn op wedstrijd dan D's. maar dat is met dressuur ook zo.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:16

was wereldkampioen Jappaloupe niet een E pony?
Laat je niet gek maken door een stokmaat, ga voor een beest dat bij je ambities past, regionaal zijn er springrubrieken voor E en D pony;s

En ja, als je opziet tegen 90 cm moet je misschien niet gaan springen, maar dat lees ik nergens!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:18

Ik zou voor een E-pony gaan. Als je nog wat groeit (wat waarschijnljik wel zo is) dan heb je niet snel het probleem dat je te groot bent. En als je een E pony hebt, kan je er ook makkelijker mee bij de paarden starten als je 18 bent. :)

Bovendien is het echt niet zo dat E pony's minder goed springen of wat dan ook. E pony's
kunnen net zo goed presteren als D pony's :j

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:19

ik was ook te klein voor een paard!
Dus weet je wat ik gekozen heb?
een paardgefokte E pony!
Dan heb je dus de springkwaliteit van een paard, maar in een pony maatje!
en je kan er weer een hele lange tijd mee doen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:21

Ik zou voor een E pony gaan.
Mocht ie zo goed bij je passen dat je 'm op je 18e nog hebt, kan je nog lekker meekomen tussen de paarden! :j
Ik had het wel geweten als ik toen ik voor paard ging kijken toen ik 15 was als ik nog op een E pastte, kan je lekker bij de pony's springen, maar ook goed bij de paarden meekomen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:21

als ik jou was had ik een hele grote D gekocht, eentje van 1m48 en een beetje fors zodat je er nog een hele tijd op kunt!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:23

Als je hoger de sport in wil (aannemend dat je dan de pony sport in wil) moet je geen E kopen.
Internationaal mag je met een E niet deelnemen. Tot de ZZ kan je met een E net zo ver komen als met een D hoor. Dus als je je alleen in de basis wil uitbreiden kan je voor beide kijken.
Met jou lengte zou ik gewoon voor een D gaan.
Hoe oud ben je?

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:27

Aangezien je 1.50m bent en pas 13 jaar pas je nog lang op een d-pony en kun je nog minimaal 5 jaar tussen de pony's wedstrijden blijven rijden. Zou er dan wel een nemen van 1.47m dan zit ie lekker bovenaan de maat :)
Een e-pony kan ook hoor, maar vind ik nu nog vrij groot voor je en als je echt hoog in de springsport wil rijden dan kan dat niet (e is in het buitenland gewoon een paard).
Een paard zou sowieso geen slimme keuze zijn want die zijn te groot voor je, en dan moet je tegen mensen rijden die al ouder zijn als 18.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:28

Wij hebben van de zomer ook een paardje van 1.50 gekocht, met de bedoeling dat hij de rest van zijn leven bij ons kan blijven, en niet als tussenstap voor mij.
Ik ben hier prima tevreden mee.

Wat wil jij dan? Een maatje voor het leven, of een tussenstap voordat je overgaat naar de paarden?
Als je alleen een tussenstap wilt van een paar jaartjes, dan zou ik gewoon een D pony nemen.
Met springen wordt je ook per catagorie ingedeeld, dus het is niet zo dat je tegen E pony's moet rijden.
Dan kan je later altijd nog een paard nemen.

Maar wil je hem niet kwijt? Dan zou ik dus een E nemen. ;)

Edit: ik ben 1,60 m ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:32

Ik denk een D. Die houden ook meer waarde als je gaat voor een goeie sportpony en je er wat mee weet te bereiken. Denk eens aan een jonge new forester, nrps of grote welsh. Dat zijn vaak fantastische sportponies die goed kunnen springen. Met 1,50 pas je daar perfect op en kun je nog even vooruit. Hoe oud ben je?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:01

Ik zou voor een E gaan. Heb zelf een D-maat, maar ik heb hem niet gekocht al wedstrijd paard.

Ik ben voor het mooie eigenlijk iets te groot voor 'm, maargoed, ik stoor 'm verder niet. Maar als ik voor wedstrijden zou gaan, zou ik toch een E pony of klein paard kiezen.

Je wilt de springsport in, nu nog bij de pony's, maar als je 18 bent, zul je over moeten naar de paarden. Dat kan in principe met een D wel, maar ik heb me laten vertellen dat een D-maatje minder goed uitkomt, omdat de hindernissen op afstanden voor paarden staan. Denk dat je met een E minder last hiervan heb.

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:09

Ik heb er nooit van gehoord dat e-pony's niet geschikt voor springen zouden zijn (wat niet betekent dat het niet zo is). Persoonlijk zou ik voor een grote d/e gaan. Als je wel groeit, pas je binnenkort namelijk al niet meer op een d-pony. Het lijkt me zonde om die te moeten verkopen! En uiteindelijk moet je ook tegen een pony aanlopen die je aanspreekt :)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:45

ik zou een grote e pony kopen, dan kan je als je 18 bent met dezelfde pony tussen de paarden rijden en kan je nu nog lekker genieten van de pony tijd! en een paardgefokte met een leuke bloedlijn vind ik interesanter dan een d pony!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:05

Je moet nog beginnen met wedstrijden. E pony's moeten internationaal tussen de paarden starten, omdat D pony's de grootste maat pony's is in het buitenland.
Maar hoe groot acht je de kans dat jij internationaal zult gaan starten? En zou je daarom een E pony laten staan?

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:16

Ikzelf heb 4 jaar geleden een E-pony gekocht, toen nog alleen voor dressuur in mn hoofd maar na 2jaar is daar springen bijgekomen.
Nu ik met springen toch al in een flinke hoogte zit, merk je dat je met een kleine E-pony toch al een dikke 10cm hoger moet springen dan een D-pony.. en niet alleen de hoogte, ook de breedte van de oxers scheelt al snel een cm of 10!

Claaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:28

Als ik jou was zou ik gewoon beide gaan kijken. Waarschijnlijk pas je nog makkelijk op een D pony, maar dat dacht ik een paar jaar geleden ook. En ondertussen ben ik er helemaal uitgegroeid en heb een E pony gekocht.
Vaak zie je wel dat er minder E pony's zijn dan D pony's. Bij ons tenminste.
Als je internationaal wil bij de pony's moet je wel een D pony kopen, want in het buitenland kennen ze de E maat niet en zien ze dat als een paard.
En over wat jij zegt over E pony's en springruiters, vaak zijn het te klein gebleven paarden (of te grote pony's).

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:31

Ik denk dat een D-pony een goede optie is. E's zijn in het buitenland (oa hier in België) inderdaad gewoon paarden en dan moet je dus bij de paarden. Met een D kan je gewoon lekker doorrijden bij de pony's en dan kan je later (als je dan nog past, maar dat moet denk ik geen probleem zijn als je een grote/iets breder gebouwde D hebt) gewoon met je pony overschakelen naar de paarden.

En als ik zo brutaal mag zijn, heb ik een D-springpony te koop haha :P