Stakende pony's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viv1992

Stakende pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:52

Onze twee 5 jarige pony's (merries) hebben vaak de neiging om te 'staken'. Dit is meestal tijdens het rijden in een les.

Op een gegeven moment gaan ze met de benen wijd staan en weigeren ze nog iets te doen, motiveren of straffen helpt hierbij meestal niet.
Wij zijn dan ook al helemaal geen voorstanders van dwang en straf.

Daarnaast is er een ander probleem opgetreden bij één van de twee. Bij het aanraken van haar linker voorbeen en rechter achterbeen gilt ze en trekt of trapt ze met het been.

Iemand hier ervaring mee en wat kan dit zijn?

meisje2000

Re: Stakende pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:54

laat de da ze eens nakijken vooral de merrie met haar benen.
Ze gedragen zich niet voor niets zo.
Misschien zit er iets vast in de rug of benen waar ze last van hebben.
Ligt het zadel goed??? dit kan ook een oorzaak zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:21

Staken is een teken van iets niet kunnen, iets niet willen of iets niet snappen. Meestal heeft dit een reden dat ze het lichamelijk niet aankunnen. Daardoor zou ik beide merries even goed na laten kijken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:38

Ik zou ze na laten kijken door een DA.

Mijn merrie staakt ook wel eens. Zij geeft hiermee aan dat ze iets moeilijk vind en dat ze er dus nog niet klaar voor is lichamelijk en dan gaan we gewoon een stapje terug in werk. MAAR ze staakt soms ook omdat ze geen zin heeft. Het heeft voor mij lang geduurd het verschil te voelen, maar je hoort je paard wel zo te kennen.

Paarden die staken doen dat echt niet voor niets. Misschien moet je rustiger aan doen met dingen leren, er langer de tijd voor nemen, een extra rustdag, meer afwisseling. Dit allemaal heeft erg geholpen bij mijn merrie. Je moet paarden, en vooral zulke merrie's, tevreden houden en daar moet je per paard gewoon achter komen wat het beste werkt.

Van 6 dagen per week trainen en 1 rustdag, ben ik gegaan naar 5 dagen per week trainen, 1 rustdag, en 1 dag longeren/verkeer bitloos. En nooit meer dan 2/3 dagen achter elkaar trainen.
Je moet ook opletten dat als je met iets pittigs bezig geweest bent de ene dag, dat je de volgende dag beter gewoon iets kan doen wat ze makkelijker vinden. Houd rekening dat ze last kunnen krijgen van hun lichaam als ze iets moeten doen wat ze moeilijk vinden. Daarom ook nooit op rust zetten de dag erna.

Ik denk dat als je hierop je manier van trainen/rijden gaat aanpassen, dat het wel goed komt, net als bij mij!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:47

Ik zou beide paarden zeker laten nakijken, alleen zou ik zelf gaan voor een chiropractor of dierfysio. Zij halen bijvoorbeeld een rugprobleem eerder boven water dan een reguliere dierenarts.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:51

Doen allebei de paarden dit bij jou?
Lijkt me dan dat jij dit gewoon toe laat, waardoor de paarden onder het werk uit kunnen komen.
Dat met dat been zou ik even laten nakijken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:32

Als jij ze alle bij zelf rijd en ze doen het zelfde, dan is het een rijtechnisch probleem dat er in is geslopen door verkeerde samenwerking met hulpen en hand gebruik, waardoor ze spierpijn gekregen hebben, daardoor de rug en of hals vast gezet, daardoor lichamelijke problemen hebben gekregen en zijn gaan staken, word dan een manueel therapeut en goede begeleiding op de samenwerking houding en zit en handen.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:23

Bedankt voor alle reacties. Deze pony's rijd ik zelf niet, zijn te klein voor mij. Ze rijden nu af en toe in de lessen, maar op een gegeven ogenblik staken ze tijdens de les bij de kinderen. Het is geen kwestie van toelaten, misschien moeten we nog langer met ze dooroefenen maar een fysio lijkt me geen slecht plan voor ze.