Trailers en aanrijdingen: veiligheid paard versus materialen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Trailers en aanrijdingen: veiligheid paard versus materialen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:31

Naar aanleiding van het zoveelste bericht over een aangereden trailer vragen een kennis en ik ons het volgende af:

In geval van een aanrijding, of in geval van een omgevallen trailer; welk materiaalgebruik verlaagt dan het meeste de kans op 'beschadiging' van de lading?
(dus rijdrag en dergelijke even uitgesloten. Het ongeluk is gebeurt; welk materiaal is dan het veiligste voor de lading?)

Bijvoorbeeld: maakt het echt uit of je een polyester of een aluminium wand/ vloer hebt?
Of maakt het materiaalgebruik niet zoveel uit en is de constructie nu juist veel belangrijker?
Zijn er misschien zelfs 'crashtest's' met trailers bekend?

Ben benieuwd naar jullie overwegingen!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:52

De enige trailer met een rolbar er in is de Ifor Williams. Die zie je ook zitten aan de binnenzijde.
Geen enkele trailer heeft een dak van aluminium (althans niet voor zo ver ik weet, uitgaande van de huige nieuwe trailers en van gangbare merken).
Ze hebben allemaal een polyesther kap.
Polyesther zijkanten zullen eerder stuk gaan dan aluminium (omdat ze niet bestaan uit 'gewapend' polyesther), maar uiteraard kan alles kapot, hoe erger het ongeval, hoe meer kapot alles zal zijn........, alle soorten hebben hun kans op letsel bij de lading (denk aan hout, aluminium enof polyesther)
De constructie is net als bij een auto: hoe beter, des te minder gevolgen bij een ongeval.
In mijn ogen heb je dan ook de combi nodig, een degelijke, veilige constructie met een degelijke, veilige opbouw.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:06

@ Josie: dank je wel voor het meedenken :)

Interessant, ik wist niet eens dat er trailers met een rolbar bestonden!
Had wel begrepen dat Westfalia een soort kreukelzones had (maar ik heb alleen de klok horen luiden....)

Heb wel eens horrorverhalen gehoord over versplinterd polyester dat als messen door een paard heen gaat.... brrrrr. Geen idee of dat klopt of een broodje aap is.
Aluminium lijkt mij dan weer een heel stuk steviger. Al is een hele stijve constructie natuurlijk ook niet fijn m.b.t. het opvangen van de klap...

Nog meer mensen die hier hun gedachten over willen laten gaan?

Rumpleteaser

Re: Trailers en aanrijdingen: veiligheid paard versus materialen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:03

Toch nog even een schopje eraan wagen ;)

Wie oh wie heeft er kijk op materiaalgebruik van trailers in relatie tot veiligheid bij een ongeval?

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:20

Mijn ervaringen op het gebied van schade: volpolyester is meestal "stoffer en blik werk" als het fout gaat, daar blijft weinig van over (in het geval van kantelen). Westfalia heeft inderdaad een kreukelzone, dit heeft echter alleen betrekking op de dissel (trekboom). Houten en aluminium trailers komen meestal beter uit de verf.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:32

@ Elegance: Dank je wel voor je input! Die kreukelzone van Westfalia zal dus met name de 'klap' op de auto 'afzwakken' denk ik.

Hoe realistisch is het versplinteren van polyester? Zou dat echt ernstiger gevolgen voor de lading kunnen hebben dan bij (bijvoorbeeld) een aluminium trailer?

En zou dat versplinteren ook voordelen kunnen hebben...? Ik kan me voorstellen dat je paard sneller bevrijd is uit de trailer dan bij een ingedeukte aluminium kluis. Alleen vraag ik me af hoe het paard er dan aan toe is.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:37

Juist.....daar is de kreukelzone voor. Polyester is vreselijk scherp als dat versplinterd. Daar kunnen paarden ernstige verwondingen door oplopen. Maar zo heeft elke materiaalsoort voor en nadelen. Heb momenteel een houten 2 paardstrailer staan die gekanteld is, de polyester kap is flink beschadigd maar de houten opbouw heeft geen centje pijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:42

had ik het laatst met mijn moeder nog over waarom trailers niet van dat vliegtuigen metaal gemaakt worden.
Die had ook wel een goede, wanneer het materiaal niet kapot gaat of versplinterd komt je paard harstikke in de verdrukking en krijg je hem er niet meer uit! Want buigen en deukel zal ieder materiaal doen. Een rolbeugel is denk ik nog het veiligst.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:44

randie schreef:
had ik het laatst met mijn moeder nog over waarom trailers niet van dat vliegtuigen metaal gemaakt worden.
Die had ook wel een goede, wanneer het materiaal niet kapot gaat of versplinterd komt je paard harstikke in de verdrukking en krijg je hem er niet meer uit! Want buigen en deukel zal ieder materiaal doen. Een rolbeugel is denk ik nog het veiligst.

nou....vliegtuigen zijn volgens mij van aluminium ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:47

Klopt; de meeste (?) vliegtuigen zijn inderdaad van aluminium.
Trailers van aluminium hebben een dubbele wand en zijn daarom relatief zwaarder.
Aluminium LIJKT mij steviger en dus veiliger. Maar dan kan ik nergens op baseren, omdat er geen crashtest's voor trailers te vinden zijn.
Een nadeel kan misschien wel weer zijn dat bij een beknelling ofzo een aluminium trailer lastiger 'te slopen' is.

De enige rolbeugel die ik ben tegengekomen in een trailer is een Ifor.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:52

eh.....zweefvliegtuigen zijn van polyester!

maar aluminium trailers zijn juist lichter.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:59

weetje welke trailer waarschijnlijk heel veilig zijn, maar niet handig in het regenachtige nederland?Die trailer die ze altijd bij Discovery & Animal planet hebben. Die trailers die helemaal van tralies zijn..Grote rolbeugels, tralies en heeeeeel lang zijn ze.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:01

@ Randie: ken ze ja. Maar voor dit topic niet helemaal realistisch, nee ;)