Dressuurproef: Tegen de hand --> correctie volt/overgang/wij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ryttare

Dressuurproef: Tegen de hand --> correctie volt/overgang/wij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:26

Ik start voor de eerste keer in dressuur B aanstaande zondag. En ik heb een vraag over wat ik het beste kan doen als het miss gaat. }>

Heel soms gaat paardelief helemaal tegen de hand, als het gebeurt komt het net na de galop. Hij laat dan zijn rug zakken, drukt zijn onderhals erin en loopt op geen elke manier gezond of nageefelijk. Hij is dan overigens de lelijkste paard in het hele land, zo niet de wereld. :+ In de training heb ik twee oplossingen, of ga ik hem heel even voor de been wijken of leg ik een volt met overdreven binnenstelling. Het werkt super. *plop* werkt mijnheer weer goed over de rug. Blijf ik op recht spoor, krijg ik hem pas weer ontspannen als ik terug gaat naar stap.

Stel dat dit in dressuur proef B gebeurt. Wat zouden jullie aanbevelen? De juiste weg rijden met de hoofd in de wolken, of een correctie volt gaan leggen of misschien even terug naar stap en dan weer aandraven? Als ik een volt leg, kan ik daarna gewoon verder met de prof of ben ik dan uitgesloten?

Overigens: Ik keek net in de startlijst en zag dat er maar 9 equipages aangemeld staan. Gek genoeg maakt dat mij opeens erg nerveus..... In een start lijst van 50 is het net wat minder risico om als absoluut laatste te eindigen... *kuch* En in een grote startveld onthoudt niemand je. *probeert heel rustig te ademen* :P Met maar 9 starters, tja dan onthouden ze je wel. Maar aan de andere kant, de minder aantal starters, je kleiner de publiek, mag ik hopen.

Is dit een extreme lage aantaal of gewon normaal? Of kan ik verwachten dat er een lange lijst van laatste minuten starters erbij komen?

Even mijn vragen op een rijtje;

1.Wordt ik uitgesloten als ik de verkeerde weg rijdt?

2. Wat kost mij het minste aantaal punten:
A) verkeerde weg rijden
B) stap rijden als draaf gevraagd wordt
C) Voor de been laten wijken als het niet gevraagd wordt
D) Paard in de verkeerde vorm laten lopen v

3. Wat zijn de "normale" aantaal starters in B Dressuur?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

marlieeek

Re: Dressuurproef: Tegen de hand --> correctie volt/overgang/wij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:28

1. Nee je moet terug naar vorige oefening.
2. Alle punten zelfde aantal minpunten
3. Meestal z'n 15 ligt er helemaal aan

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:29

Ik zeg D omdat je een proef rijd waarvan de figuren zijn voor geschreven. Ja kan bv wel even wat naar voren rijden. Zie het als een oefening dat je moet leren het op te lossen in een proef.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:31

Probeer zoveel mogelijk je proef aan te houden. Voor een extra volte krijg je -2, bij de tweede -4 en bij de derde lig je eruit. Als je met 1 of twee pasjes opzij de boel goed kunt krijgen zou je dat kunnen doen, al zou ik daar niet voor kiezen. Terug naar de stap zou ik ook niet doen, staat niet zo in de proef en kan ook voor minpunten zorgen.

Het normale aantal starters wisselt erg per wedstrijd, ik heb vaak zat alleen gestart, zonder tegenstanders. Het gaat om jouw proef, om jouw gevoel, om een winstpunt, en niet om de plaatsing.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:32

Als je paard vanuit de galop snel tegen de hand komt, zou ik er voor kiezen (gezien het een B proef is), hem vroeg uit galop te halen. Volgens mij is dit namelijk altijd een hele korte zijde dat je de tijd hebt. Als je hem er vroeg uit haalt, laat je hem als het ware de volgende hoek in "wijken", waardoor je hem weer bij elkaar zou kunnen hebben. Verder heel veel plezier bij je wedstrijddebuut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:34

Ik zou tijdens het oefenen thuis kijken of je op een andere manier je paard weer over de rug krijgt. zodat je niet teveel hoeft af te wijken van de onderdelen in je proefje. misschien iets terug rijden of juist voorwaards en weer terug. Heb je er misschien een filmpje van wat je paard dan precies doet?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:35

Ik zou de voor jou 'snelste' manier gebruiken om hem weer in het gareel te krijgen. In stap over gaan/ een volte maken/ gaan wijken is allemaal -2. Verkeerd gereden (zorg wel dat het in 1 onderdeel blijft).
Rijd je door met een giraffe, krijg je geen minpunten, maar onvoldoende omdat je paard tegen de hand is. En dit voor alle onderdelen, tot je hem weer 'voor elkaar hebt'.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:14

Ryttare schreef:
A) verkeerde weg rijden
B) stap rijden als draaf gevraagd wordt
C) Voor de been laten wijken als het niet gevraagd wordt
D) Paard in de verkeerde vorm laten lopen v

Optie D kost je het minst aantal punten. Je rijdt nog maar B. Als hij even tegen de hand is krijg je misschien een 4. Al de andere opties leveren -2 op, of nog meer aftrek van punten.

Bij ons in de regio kunnen er wel 25 tot 30 starts zijn in 1 ring. Wij rijden vaak buiten de regio, dan zijn de ringen kleiner en dan varieert het van 5 tot 10 deelnemers per ring.
Ik snap niet waarom je je zo druk maakt om een keer als laatste te eindigen. Ten eerste weet je nu nog niet of dat gaat gebeuren. En wat als het wel gebeurt? Ik ben ook wel eens als laatste geeindigd, en daar ben ik ook overheen gekomen :)

Verder lekker aan het werk om je probleem op te lossen, samen met je instructeur. Succes met je wedstrijd :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:47

Ik zou inderdaad ook voor optie D gaan, en thuis er hard aan werken om het te voorkomen. Als je persé niet laatste wilt worden, moet je wellicht wachten met op wedstrijd gaan? Maar eigenlijk zou ik me er totaal niet druk om maken om laatste te worden, je gaat voor de ervaring, meetpunt voor jezelf en evt. voor de punten. Ik rij ook weleens alleen in een categorie, dus ben je altijd eerste en laatste, dan moet je het ook niet van je concurrentie hebben. Aantal starters kun je echt niets van zeggen.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:33

1.Wordt ik uitgesloten als ik de verkeerde weg rijdt?
Nee, je krijgt dan of -2 of als het heel erg -4
Ik denk A: verkeerde weg rijden, dan draai je om en krijg je -2;) Als je gaat stappen ipv draven voer je de oefening helemaal niet uit;)
Ligt er maar net aan wat voor wedstrijd je opzoekt, soms 3 soms 9 maar met buitenwedstrijden kun je er ook soms 30 hebben. ;) 9 valt dus nog mee!:)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:41

Dat zijn toch geen opties!
Je hebt je paard nog niet voor elkaar. Als overgangen niet goed zijn, moet je gewoon nog niet starten.
Het kan op concours dan alleen nog veel slechter gaan.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:45

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Hier kan ik echt wat mee!! *\o/*

Terugrijden, en weer vooruit rijden doe ik wel net na de overgang. Meestal is dat genoeg, en blijft hij nageefelijk. Maar als de giraf-look-a-like-draaf komt, dan is het te laat voor zulke subtiliteiten. ;) Dan kan ik gewoon niet meer goed schakelen. Ik hem echt helemaal kwijt, en we hebben het niet over een paar stappen maar het kan best de halve baan of meer zijn. Tenzij ik een volt leg of ga wijken. Maar! De Galop vroeg afbreken en in de hoek wijken, is echt een heel goede tip, dank hiervoor! Dat zou in 90% van de gevallen gewoon voldoende moeten zijn, om hem weer bij elkaar te hebben. En als dat toch niet lukt, dan ga ik voor de volt. Heel goede tip dat ik het in een onderdeel moet houden, zo zonde zijn met twee keer -2.

Ik ga natuurlijk niet dood als ik als laatste eindigt. Ik ben expres te vroeg ga starten om dat ik in alle rust wil gaan kijken hoe het nu in Nederland precies werkt. Ik verwacht ook geen winstpunt zondag, omdat we gewon nog niet klaar voor zijn. Maar met ervaring in de ring, kunnen we dan wel winstpunten halen als we zo ver zijn. Zondag wil ik gewoon door het programma heen komen 2 keer. Liefst met een paard, in plaats van een giraf....

En TOCH heb ik opeens last van nerven. Ben bang om een grote spektakel van ons te maken. Wat dat nu precies zou uitmaken, weet ik ook niet, maar daar zit ik toch mee. Heel gek, want ik heb heel veel wedstrijden meegemaakt in mijn leven. Ik ben echt altijd de rust zelf geweest. Ik vraag mij af wat de spanning nu opeens door komt....

Ik rij een paard die tot 5 maanden geleden alleen met een valse knik was gereden. Hij had haast geen stap naagefelijk gelopen. Verder ben ik nu eenmaal een springruiter en geen dressuurruiter. En hoe dan ook: we hebben het over B! Met totaal 9 startende paarden. Verwachting en prestatiedruk bestaat dus gewoon niet, zou je denken. Ik doe dit tenslotte helemaal voor de lol. *lacht* En TOCH heb ik een gek gevoel in mijn buik.

Maar tja, dit is dan duidelijk dat ik wat ervaring kan gebruiken dan, en wat ik op moet trainen: De nervositeit opzij kunnen zetten en op het paard focusseren. En als ik dat weer kan, en hij ook helemaal klaar voor is, dan wordt het wel erg leuk, denk ik! Want als mijnheer goed loopt, dan is hij zo onwijs prachtig.

Misschien is het zelfs goed als we als laatste eindigt zondag, dan is de kop tenminste vanaf... ;)

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:54

Johanna59 schreef:
Dat zijn toch geen opties!
Je hebt je paard nog niet voor elkaar. Als overgangen niet goed zijn, moet je gewoon nog niet starten.
Het kan op concours dan alleen nog veel slechter gaan.

Nou als dit elke keer gebeurde bij een overgang was ik met je eens. :D Maar. Ik heb het wel over worst case scenario, de laatse keer dat ik dit trukje moest gebruiken in de training is meer dan een maand geleden.

Maar tja...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:54

Als je het zo schrijft en je echt alleen wilt gaan voor de ervaring zou ik zeker voor optie D kiezen. Doorrijden en proberen het in de oefeningen van de proef zelf op te lossen.

Bij proef 3 moet je een volte galoperen bij C en na die volte meteen in de hoek gaan draven. Ik zou dan wat vroeg (dus meteen bij C) gaan draven, kan je in de hoek nog extra stelling vragen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:09

Misschien zelf een paar keer HC starten.
dan is er toch een bepaalde druk af en gaat je niet voor de punten.

Verder is het gewoon km maken lager dan de B is er niet en zo leer je het paard dat het hoe dan ook opgelost wordt:) ook voorjzelf.

Think_twice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:19

Sorry, maar ik denk dat er al heel wat fouten bij de basis liggen: Als je na een overgang je paard terug aan teugel wilt krijgen door hem heel veel binnenstelling te laten nemen dan gaat jouw paard gewoon in de krul lopen maar zal hij niet nageeflijk zijn. Als je paard niet nageeflijk is als hij rechtdoor loopt zal hij dat al zeker niet zijn na de overgang. Ik denk dat je meer zult moeten trainen om op de buitenteugel jouw paard over de rug te laten lopen en niet door veel binnenstelling hem in een krulletje laten lopen. Volgens mij ligt daar de fout en als je dat niet voor mekaar hebt thuis zou je beter geen wedstijden gaan rijden. Ookal vind je het niet erg als je uitgesloten wordt, het is niet goed voor het vertrouwen van je paard en voor het oordeel dat de jury's over jou zullen hebben want als je dat een paar keer voorhebt zullen ze al met een vooroordeel jouw proef jureren. Trainen en dan wedstrijden rijden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:21

Als je jezelf zo'n zorgen maakt en je nog tegen zoveeel verzet aan loopt zou ik helemaal niet starten.. Maar wie ben ik?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:23

Een paar pasjes de hoek in wijken klinkt als de beste oplossing :-)

Beetje afhankelijk van waar je start hangt het er vanaf hoeveel deelnemers er in een categorie zijn. In het winterseizoen kan het zomaar zijn dat er maar 2 of 3 combinaties in een klasse zitten :-) In de zomer, op grotere concoursen, heb je inderdaad de grote ringen met 50 combinaties.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:25

Apple schreef:
Een paar pasjes de hoek in wijken klinkt als de beste oplossing :-)

Beetje afhankelijk van waar je start hangt het er vanaf hoeveel deelnemers er in een categorie zijn. In het winterseizoen kan het zomaar zijn dat er maar 2 of 3 combinaties in een klasse zitten :-) In de zomer, op grotere concoursen, heb je inderdaad de grote ringen met 50 combinaties.

Een dressuur jury mag maar maximaal 40 combinaties op 1 dag beoordelen, dus meer dan 40 zullen het er niet zijn ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:26

Twee jury's :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:27

Dan mag het niet als 1 genomen worden en zijn het twee verschillende rubrieken ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:28

Maar wel 50 B-starts waardoor TS minder opvalt :))

(en dat was het punt van TS in het begin, met maar 9 starts valt ze misschien meer op dan met 50 ).

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:29

Mijn paard is ook een ster in haar rug extreem wegdrukken als er iets fout gaat, maar die fout komt meestal wel bij mij weg. Mijn eerste reactie is normaal altijd vasthouden, ik heb mezelf nu aangeleerd om juist mijn hand naar voren te doen en been te geven, dat werkt voor mij en mijn paard echt perfect!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:33

Ik zou een volte rijden, -2 maar wel een goed punt voor dit onderdeel. 6-2 is beter dan een 3.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:53

x_Milou schreef:
Ik zou een volte rijden, -2 maar wel een goed punt voor dit onderdeel. 6-2 is beter dan een 3.

Ben ik het niet mee eens. Ik vrees dat jet voor het onderdeel zelf veel kans heb op een laag cijfer en daarbij nog de -2.
Een extra volte zou ik alleen rijden als het heel erg nodig is. Niet omdat het paard tdh komt.