Heeft mijn paardje hier geen behoefte aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Heeft mijn paardje hier geen behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:05

Misschien een beetje rare titel, maar ik zal het even uitleggen. Op dit moment werk ik niet echt met mijn paardje ( winterstop ivm het weer, heb geen bak tot mijn beschikking), maar doe ik hem alleen lekker in de wei wat borstelen, tuttelen etc.
Als ik hem in de wei wat ben aan het borstelen, wat hij volgens mij toch wel lekker vind, loopt hij ineens naar een paar minuten weg, en gaat een stukje verderop op rust staan, of gaat wat fourageren in de stal. Als ik weer naar hem toe ga vind hij het borstelen ook wel weer lekker. Maar loop ik weg komt hij 9 van de 10 keer niet achter me aan of iets dergelijks.

Heeft mijn paardje geen behoefte aan al die aandacht? Of is dit normaal gedraag?
Blijft jullie paardje lekker bij je ''hangen'' of niet? Verwacht ik nou gewoon te veel :o ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:53

Ieder paard is anders. Het ene paard heeft meer behoefte aan mensen als een ander. Mijn paard die zou volgens mij uren bij mij kunnen staan zolang ze maar aandacht krijgt. Ik hoef haar ook maar te roepen in de wei en ze komt altijd. Nouja behalve als de DA of een vreemde bij me staat dan moet ik haar gaan halen.

Magrathea

Re: Heeft mijn paardje hier geen behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:55

:j inderdaad. Net als bij honden en katten. De één heeft altijd zin in aandacht, de ander vind het na een tijdje wel weer genoeg.

Misschien kan je beter 'spelletjes' met hem gaan doen? Met een bal ofzo, of een paraplu. Vind ie misschien leuker, ik kan me voorstellen dat ie borstelen wat saai vindt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:15

Jouw paard ziet jou als kuddegenoot. Als paarden elkaar groomen kan ook de een opeens weglopen en weer gaan grazen, en dan na verloop van tijd weer terugkomen om weer te beginnen met knabbelen. Niets mis mee dus, is volkomen normaal gedrag. Paarden die uren bij 'de mens' blijven hangen vertonen in feite onnatuurlijker gedrag, want die vertonen eigenlijk een soort veulengedrag (bij mama blijven) terwijl ze allang volwassen zijn.
Paarden kennen geen begrippen als 'vervelen', 'saai' enz, want dat zou betekenen dat ze besef van tijd hebben, en dat hebben ze niet. Tijd is een menselijk begrip, saai en verveling ook.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 10:18

Ibbel schreef:
Jouw paard ziet jou als kuddegenoot. Als paarden elkaar groomen kan ook de een opeens weglopen en weer gaan grazen, en dan na verloop van tijd weer terugkomen om weer te beginnen met knabbelen. Niets mis mee dus, is volkomen normaal gedrag. Paarden die uren bij 'de mens' blijven hangen vertonen in feite onnatuurlijker gedrag, want die vertonen eigenlijk een soort veulengedrag (bij mama blijven) terwijl ze allang volwassen zijn.
Paarden kennen geen begrippen als 'vervelen', 'saai' enz, want dat zou betekenen dat ze besef van tijd hebben, en dat hebben ze niet. Tijd is een menselijk begrip, saai en verveling ook.

Dankjewel voor je reactie! Ik ben me de laatste tijd veel in kuddegedrag aan het verdiepen dus dit is een erg fijne uitleg!
Maar wat ik me even afvroeg toen ik je bericht las, waarom zouden paarden weglopen ineens als ze het lekker vinden bijvoorbeeld het groomen bij elkaar? Of dan in mijn sitauatie waarom weglopen als hij het borstelen lekker vind?
Dus een paard kan niet weglopen omdat hij het saai vind, er wel weer even genoeg van heeft?
Maar een paard ziet de mens toch als iets ''leuks'', krijgen aandacht, soms wat lekkers, is hun gedrag dan niet dat ze bij het leuke willen blijven?
En is het dan wel per paard verschillend hoelang ze behoefte hebben aan de aandacht? Of lopen ze niet weg omdat ze er geen behoefte meer aan hebben?

Vind het erg interessant dus hoop op een mooie uitleg van iemand haha :).

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:50

marlieeek schreef:
Je paard zal het heerlijk vinden

??

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:57

Die van mij is best wel wat meer aanhaliger geworden.
Normaal vraagt ze het nooit om aandacht maar de laatste 2 weken toont ze dit gedrag wel meer.

Ik zou zeggen wees blij want een paard die continue om aandacht vraagt wordt je op gegeven moment ook gek van.
Zolang ze netjes naar je luistert en naar je gehoorzaam is, dan is er niks met je paardje aan de hand.

Niet elke mens zal continue beloont willen worden terwijl anderen het wel willen;)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 12:06

kensha schreef:
Die van mij is best wel wat meer aanhaliger geworden.
Normaal vraagt ze het nooit om aandacht maar de laatste 2 weken toont ze dit gedrag wel meer.

Ik zou zeggen wees blij want een paard die continue om aandacht vraagt wordt je op gegeven moment ook gek van.
Zolang ze netjes naar je luistert en naar je gehoorzaam is, dan is er niks met je paardje aan de hand.

Niet elke mens zal continue beloont willen worden terwijl anderen het wel willen;)

Dankjewel voor je reactie! Dat snap ik haha :), vroeg me eigenlijk meer af waarom paarden weglopen bij iets wat ze lekker vinden, zoals borstelen?

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:12

Het kan zijn dat je paard bij je wegloopt om te zeggen ;ik wil niet meer dat je dat doet,dit is een manier om te bepalen wie de baas is in jullie 'kudde'.
Je kan beter zelf stoppen met poetsen en de wei uitgaan om die rol om te draaien.Als hij dan later achter jou aankomt geeft weer aan dat hij jou volgt ipv andersom.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:59

Leuk die verschillende reacties! Nog iemand anders ben er nog niet helemaal uit?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:51

ik denk dat je gewoon een zelfstandig paardje hebt eentje die genoeg zelfvertrouwen heeft, maar voor een betere band zou je toch dingen samen moeten gaan ondernemen spelletjes,grondwerk en schriktraining zijn goede oefeningen om de onderlinge band wat te versterken/verbeteren.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:59

Ik reed vroeger een paard voor iemand en die werd chagarijnig zodra je in de stal kwam en aaien was eigenlijk uit den boze. Ik vermoedde dat het in het verleden te 'dwingend' was geweest en dat hij dit als een negatieve ervaring beschouwde. Ik heb gewoon gewacht op het moment dat hij uit zichzelf contact met mij zocht. Ik hield mij dus afstandelijk en tijdens de verzorging geen poespas. Op een gegeven moment werd hij nieuwsgierig en toen kon ik hem aaien. Het paard kon het echt waarderen en gaf eigenlijk zelf heel duidelijk aan wat hij vond dat toelaatbaar was. :)