Ibbel schreef:Jouw paard ziet jou als kuddegenoot. Als paarden elkaar groomen kan ook de een opeens weglopen en weer gaan grazen, en dan na verloop van tijd weer terugkomen om weer te beginnen met knabbelen. Niets mis mee dus, is volkomen normaal gedrag. Paarden die uren bij 'de mens' blijven hangen vertonen in feite onnatuurlijker gedrag, want die vertonen eigenlijk een soort veulengedrag (bij mama blijven) terwijl ze allang volwassen zijn.
Paarden kennen geen begrippen als 'vervelen', 'saai' enz, want dat zou betekenen dat ze besef van tijd hebben, en dat hebben ze niet. Tijd is een menselijk begrip, saai en verveling ook.
Dankjewel voor je reactie! Ik ben me de laatste tijd veel in kuddegedrag aan het verdiepen dus dit is een erg fijne uitleg!
Maar wat ik me even afvroeg toen ik je bericht las, waarom zouden paarden weglopen ineens als ze het lekker vinden bijvoorbeeld het groomen bij elkaar? Of dan in mijn sitauatie waarom weglopen als hij het borstelen lekker vind?
Dus een paard kan niet weglopen omdat hij het saai vind, er wel weer even genoeg van heeft?
Maar een paard ziet de mens toch als iets ''leuks'', krijgen aandacht, soms wat lekkers, is hun gedrag dan niet dat ze bij het leuke willen blijven?
En is het dan wel per paard verschillend hoelang ze behoefte hebben aan de aandacht? Of lopen ze niet weg omdat ze er geen behoefte meer aan hebben?
Vind het erg interessant dus hoop op een mooie uitleg van iemand haha
.