Tips gevraagd voor zelf beginnen met ontwormen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Tips gevraagd voor zelf beginnen met ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:16

Hallo Bokkers,

Binnenkort verhuizen wij van stal en dit wordt de eerste stal waarbij ik het ontwormen zelf moet gaan regelen.
Ik ben uiteraard al aan het zoeken op internet naar informatie, maar heeft iemand nog tips.
Normaal gesproken krijgen wij vanuit stal altijd de correcte spuiten, maar ik moet deze nu dus ook zelf gaan aanschaffen.

Zijn er bepaalde schema's die ik het beste kan aanhouden, bepaalde merken/soorten/types spuiten enz.
Ik lees natuurlijk ook over het 'nieuwe' ontwormen. Dus niet preventief, maar pas als het nodig is.
Wat zijn jullie meningen hierover?

Alvast bedankt.

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:23

Kijk eens op http://www.wormbestrijding.nl, daar staat een hoop nuttige informatie op.
Ik laat hier mestonderzoek doen, op grond van de uitslagen en je weidebeleid krijg je dan een ontwormadvies.

Keet

Re: Tips gevraagd voor zelf beginnen met ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:27

Neem gewoon even contact op met je VA :) die kan je alles vertellen over ontwormen en welk middel op welk tijdstip. Kan je gelijk een recept/spuiten krijgen.

Mestonderzoek is verre van betrouwbaar omdat je niet alle wormen op die manier kan "vinden" en je paard dus gewoon met een (ernstige) wormbesmetting rond kan lopen terwijl zo'n bedrijf zegt dat het niet nodig is om te ontwormen :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:35

Wilde Vrijdag inderdaad even informeren bij de DA aangezien we er dan toch moeten zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:03

bij de DA kun je inderdaad gewoon een ontworm schema krijgen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:17

Ik heb net bij de DA een jaarpakket gehaald, dan weet ik precies wanneer ik wat moet geven. Heel handig :j

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:27

_Kiki_ schreef:
Ik heb net bij de DA een jaarpakket gehaald, dan weet ik precies wanneer ik wat moet geven. Heel handig :j

heb je toen ook voor ieder paard een recept moeten kopen en verplicht mestonderzoek?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:38

Nee, ik heb gewoon gebeld naar de DA (Lingehoeve) hoe dat allemaal in zijn werk ging, maar ik kon daar gewoon even langskomen om alles op te halen. Paarden staan daar al wel in het systeem.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:49

Je moet goed kijken welk werkzaam middel in je wormenkuur zit en welke werkzaam is tegen welke worm, en wanneer deze wormen actief zijn en waar/hoe ze in het paardenlichaam zitten. Daarbij kijk ik ook nog naar de weidegang: staat je paard op gras, in een vaste kudde, wordt mest weggehaald uit de stal en wei etc. Ook als je paard ergens mee naar toe neemt kunnen factoren zijn. Verder als je paard in een kudde staat kun je het beste met die eigenaren bespreken hoe en wat. Als jij de enige ontwormt heeft het weinig effect. Verder is mestonderzoek inderdaad niet 100% zeker. Dan zou je bloedonderzoek kunnen doen. Ik zelf gooi er in ieder geval niet standaard een wormenkuur in. Hangt helemaal af van alle factoren bij elkaar etc.

(Hoop dat het een beetje duidelijk is, via telefoon is het toch wat minder handig uit te leggen :+ )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:53

TS
Staan er nog andere paarden op deze nieuwe stal?
Als dit zo is, kun je beter met hun ritme mee onderzoeken/ontwormen.
Ontwormen heeft pas zin als alle paarden tegelijk onderzocht en evt ontwormt worden.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:59

Hoe is het op je nieuwe stal geregeld?
Ik gebruik sinds kort Verm-X, dit is geheel op natuurlijke basis en 21 dagen na het behandelen kun je dan een wormentest laten doen via Het Woud (www.wormenbestrijding.nl)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:09

Dit is wel een interessant topic. Ik krijg twee 24uur buiten pension pony's erbij. In de winter zullen ze apart lopen van mijn pony's ivm hooi eten. In de zomer zullen ze samen op het land staan.
De eigenaresse gebruikt Equi Parex voor ontwormen dit is ook op kruidenbasis. Ik weet niet zo goed of het wel echt een goede manier is voor ontwormen. Kijk voor ondersteuning kan ik begrijpen.

Jullie ideeen voor een goede oplossing?
Ik wil niet dat mijn paarden gedoe krijgen omdat iemand persee niet wil ontwormen met wormenkuur via DA.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:30

Op de nieuwe stal moet ieder voor zich ontwormen omdat daar ieder paard in principe op een eigen wei staat. Die van mij komen samen te staan en verder maakt er dus niemand gebruikt van die wei.
Wordt uitgemest.

Heb gisteren even met de DA overlegd en hij is zelf van het doen van mestonderzoek i.p.v. op voorhand te ontwormen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:21

Even een tip: het mestonderzoek is absoluut niet waterdicht!

Ondanks 'schone' mest kan je paard wel degelijk nog vol wormen zitten! In de mest worden namelijk de wormeitjes geteld, terwijl er in je paard nog volwassen wormen (in grote hoeveelheden!) aanwezig kunnen zijn, maar die niet uit de mest blijken.

Veel dierenartsen zijn daarom al teruggekomen van alleen op basis van uitslagen van mestonderzoek ontwormen. Je kunt zo'n onderzoek wel een aantal keren per jaar voor de zekerheid doen, maar handhaving van een ontwormingsprogramma is absoluut aan te raden!

Het is belangrijk te bepalen wanner je welke kuur geeft, omdat deze ook voor specifieke wormen zijn en die soms in bepaalde jaargetijden meer actief zijn. Bijv ontwormen tegen horzellarven doe je in het najaar.

Je DA kan je een ontwormschema geven, ook hier op bokt kun je dat vinden of op sites van wormenkuurffabrikanten.

Jij weet ook niet op wat voor wei jouw paarden komen (hoe schoon deze is) en bepaalde wormeitjes overleven wel 10 jaar (zoals van grote spoelwormen)! Ook strongyliden hebben een overlevingstermijn van 3 jaar. Dus als er eerder een besmet paard op die wei heeft gestaan kunnen jouw paarden in no-time besmet raken ...

Wormbesmetting kan ook plaatsvinden via gebruik van gezamenlijke paddocks, dus ook daar zit nog een risico van besmetting.

Dus wees er dus maar heel voorzichtig mee! ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:30

Bedankt voor de tips.
Zal binnenkort de voors en tegens van zo'n mestonderzoek eens op een rijtje zetten en dan nogmaals overleggen met de DA.