laarzen invetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje1983

laarzen invetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:41

Ik heb mijn leren rijlaarzen met lederolie ingevet, want mijn ledervet was op. Kan dat kwaad met lederolie.
Hoor het wel.

MarlonNaldo

Re: laarzen invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:56

Nee dat helemaal geen kwaad, het trekt alleen wat minder goed in heb ik het idee.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:21

Alle twee zijn eigenlijk niet geschikt voor rijlaarzen. Een keer kan vast geen kwaad maar in het vervolg kun je ze beter behandelen met schoensmeer, even laten intrekken (+/- 7 uur) en uitpoetsen maar. Leerolie is slecht omdat dit de verlijming van o.a. de voering oplost.

http://www.rijlaarzen.nl/pages/FAQ-over-rijlaarzen.html

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:27

Zoals hierboven is gezegd is het allebei niet goed voor je laarzen, ze zullen na 2 keer niet van ellende uit elkaar vallen maar je leer is er niet blij mee.
Laarzen kun je het beste poetsen met schoenpoets en er daarna met een oude panty(kous) overheen gaan zodat ze mooi glimmen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:30

wat ik altijd goed vind werken is eerst de schoenpoets even met een aansteker laten smelten, dan smeer jehet beter uit met een doek , dan met een borstel en tot slot een panty kous!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:29

ik vet al mijn laarzen en jodphurs in met lederolie, ze worden zo lekker snel soepel, en je krijgt er een soort laagje overheen

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:33

Appeltaartje schreef:
Zoals hierboven is gezegd is het allebei niet goed voor je laarzen, ze zullen na 2 keer niet van ellende uit elkaar vallen maar je leer is er niet blij mee.
Laarzen kun je het beste poetsen met schoenpoets en er daarna met een oude panty(kous) overheen gaan zodat ze mooi glimmen.

nooit met schoenpoets doen, schoenpoets is net als colorcreme puur voor het pigment. dus dat de kleur weer mooi w ordt.

olie is niet goed voor de stiksels, deze kunnen hiervan uitdrogen en zo kanppen. Het beste is een ledervet product met bijenwas erin, of een voedende creme speciaal voor laarzen (maar geen color creme)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:54

rooswita schreef:
Appeltaartje schreef:

nooit met schoenpoets doen, schoenpoets is net als colorcreme puur voor het pigment. dus dat de kleur weer mooi w ordt.

olie is niet goed voor de stiksels, deze kunnen hiervan uitdrogen en zo kanppen. Het beste is een ledervet product met bijenwas erin, of een voedende creme speciaal voor laarzen (maar geen color creme)

Toch is het advies van de laarzen makers en diverse merken echt om je laarzen met schoencreme te onderhouden.
Zie bovenstaande link en kijk bijv. op de site van petrie, cavallo of lipica. Ledervet is gemaakt voor tuig en niet voor laarzen. Andere middelen met een bijzondere naam zijn niet veel meer dan schoencreme ;)
http://www.petrie.nl/bootcare
http://www.cavallo.info/nl/produkte_reitstiefel_leder
http://www.lipica.nl/onderhoud.asp

Kortom TS de volgende keer na het rijden af nemen en eens in de zoveeltijd behandelen met schoensmeer. Je kunt zelf kiezen of je kleurloos gebruikt of zwart.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:08

HAR -> RUI

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:45

Ok bedankt voor de adviezen.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:50

Ik had een soort was gekregen van de divoza bij mijn laarzen, kost iets van 10 euro ofzo maar gaat super lang mee en je laarzen gaan er heel mooi van glimmen!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:51

Kan ook trouwens met babyolie

Korstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:41

Ik maak ze altijd schoon met zo'n Petrie care setje, en dan even insmeren met warme schoensmeer, uitpoetsen met een borstel en opwrijven met een pantysokje. En ze glimmen weer prachtig.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:54

Cavalcura laarzen wax van Divoza houdt mijn laarzen schoon, glanzend en soepel.
Het is in zwart en kleurloos te koop voor €4,95.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:39

Je kan ze laten glimmen met olijfolie!

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:53

Ik ook! Net voordat ik de ring in ga gaat er ff snel een doek met zonnebloem olie overheen en glimmem !

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:57

Ik vette mijn laarzen altijd in met ledervet.. maar echt mooii worden ze er niet van.. de 1e dag na t invetten zijn ze nog mooi.. maar de 2e dag zie je er al bijna niks meer van en de 3e dag al helemaal niet meer.. ik ben sinds kort schoenenpoets gaan gebruiken en me laarzen zien er weer stralend als nieuw uit en kunnen zeker wel een paar weken mee!:D