Verkeerd gereden; welk cijfer geef jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Verkeerd gereden; welk cijfer geef jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:04

Zondag had ik wedstrijd met mijn paard, in de B (ons debuut). Meneer was gespannen, vond het allemaal reuze interessant en vond het enge juryhokje steeds een aanleiding om even een sprintje te trekken :Y)

Maargoed, eenmaal in galop moest ik dus terug naar draf, maar mijn moeder las voor: '.. overgang naar stap'. Dus ik dacht 'Shiiit, ik moest al draven, snel stappen dus!' Ik ben dus tussen C en M in stap gegaan terwijl ik daar de overgang naar draf moest maken. Hiervoor kreeg ik -2, prima. Toen ging ik van B naar K van hand veranderen in stap, en halverwege draafde ik aan. Voor dit onderdeel kreeg ik een 4 en dan ook nog eens -2. Nu dacht ik altijd dat je gewoon een cijfer kreeg voor hoe het onderdeel uigevoerd is, en dan -2. We maakten verder geen fout in het van hand veranderen of een fout in het rijden van het figuur wat die 4 kan verklaren.

Nu is mijn vraag aan de (B) juryleden hier op bokt: welk cijfer zou jij in zo'n geval geven en wat is gebruikelijk bij zoiets?

Los van het feit dat de puntenaftrek natuurlijk mijn eigen schuld is omdat ik de proef uit mijn hoofd moet kennen (maar geloof me, onder spanning ga je aan jezelf twijfelen en dan toch maar doen wat de voorlezer zegt :+ ) ben ik benieuwd of dit de standaard regel is bij zoiets :)

Anoniem

Re: Verkeerd gereden; welk cijfer geef jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:07

Die -2 is imo in beide onderdelen niet terecht. Ten eerste moet het -2 en de 2e vergissing -4 zijn en je week niet af van de lijn, dus is -2 niet terecht..

Bij mij had je 2 erg lage cijfers gekregen en de opmerking op je coupon dat je de proef zelf moet kennen ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:11

Ghehe.. :D

Maar dat had ik wel terechter gevonden hoor! Mijn instructrice zei ook al dat dit een dubbele afstraffing was zo..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:16

Nee Relaxed, dat ben ik niet met je eens. Je wijkt af van het gevraagde, dat is -2 of -4. De eerste -2 vind ik daarom terecht, ze ging stappen terwijl draf gevraagd werd. Fout in programma dus. De tweede -2 had -4 moeten zijn, maar of ik die dan gegeven had, denk ik niet. De eerste -2 was al straf genoeg denk ik dan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:20

En maakt het dan nog uit dat ik mezelf 'corrigeerde' gedurende die tweede oefening (ik draafde aan toen ik van hand aan het veranderen was)? :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:22

Dat zou voor mij de reden zijn om je niet nog een keer af te straffen, wel als je pas na dat onderdeel aandraafde. Maar goed, je hebt geen klagen, gezien het feit dat je twee keer -2 hebt gekregen in plaats van een -2 en -4.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:23

Nou in totaal had ik -6 punten.. ik had eerst al -2 (terecht) en later kreeg ik voor dat tweede onderdeel een 4 en daar ging nog eens 2 af (dus eigenlijk min 4).

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:24

Ik ben geen jury, maar draafde je door? Of ging je weer terug naar stap omdat het een foutje was?

edit; Ooow haaaay Fyenna :)) Ben je ooit nog in het topic? :D
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 10-01-12 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:25

Dat ben ik niet met jou eens ;) Maar die discussie is hier al vaker geweest. Ik heb geleerd -2 bij afwijken van de lijn, dus verkeerde kant op of een extra volte en anders verwerken in het cijfer. In dit geval had ik beide verwerkt in het cijfer en ik vind -2/-4 niet op zijn plaats. Verder zou ik idd ook nooit 2x strafpunten geven als iets het gevolg is van 1 fout.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:25

ik heb nog nooit -2/-4 gehad, en mijn pony sjeesde ook regelmatig door de bak/schrok ergens van..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:32

Zoals ik het lees in het reglement:
Citaat:
10. Vergissing in het programma:
a. Alle oefeningen, die in de proef worden gevraagd, moeten in de aangegeven
volgorde worden uitgevoerd. Gebeurt dat niet, dan is er sprake van een vergissing.

Ze moeten in de aangegeven volgorde worden getoond. Amazone ging in stap ipv in draf, verkeerde volgorde dus, en daarmee fout in programma. Wij hebben het destijds nog eens nagevraagd tijdens de opleiding, en de cursusleider bevestigde dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:35

Naar mijn idee verandert een verkeerde overgang op de juiste plek juist niets aan de volgorde. Maar goed, zoals ik al zei, hier is vaker discussie over en ik heb het zo geleerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:38

ik ga binnenkort voorrijden voor de nieuwe groep juryleden-in-opleiding, zal het eens navragen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:41

Ik heb het idee dat je op die manier wel heel vaak mensen uit zou moeten sluiten ivm 3e vergissing.. Hoe vaak gaat er wel niet een overgang fout. Paard wat aangalopeerd ipv aandraaft bijvoorbeeld, wat doe je dan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:42

Dat vind ik wat anders, dan komt het initiatief vanuit het paard. Hier maakte de amazone de fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:44

Maar dat is lang niet altijd te beoordelen. Het is mij in ieder geval te vaag om dan -2 te geven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:45

Als het vaag is, beoordeel ik in het voordeel van de combinatie. Is het echt duidelijk een vergissing van de ruiter, dan -2.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:48

kleinvosje schreef:
Als het vaag is, beoordeel ik in het voordeel van de combinatie. Is het echt duidelijk een vergissing van de ruiter, dan -2.

Dan heb ik liever jou als jury! +:)+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:51

Ts: die 4 is neem ik aan het punt voor het hand verandere. (dit moest in draf maar jij ging pas halverwegen draven als ik goed begrijp dua niet geeel uitgevoerd dus een 6 zou niet terecht zijn. De -2 is omdat je dus die fout herstelde (dit gebeurde pas bij het hand veranderen als e di voor b had gedaan had je mss een 6 gehad en geen -2. Dan had je alleen voor eerste deel -2 gehad. Dit is wat ik opmaak uit jou verhaal.
Tja het is mss terecht maar vind dat je dubbel gepakt bent.... Ze had bv of een 6 kunnen geven voor het deel draf dat je wel liet zien of de laatste -2 niet, omdat je fout ging herstellen...
De jury kan niet zien dat je voor het eerst rijdt ;) wel vind ik dat ze zeker in de b wat coulanter mogwn zijn in dit geval zoals jij het zegt. (er vanuit gaande dat je paard in tact en balans liep en een rustige aanleuning had).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:57

Cyruss_ schreef:
kleinvosje schreef:

Dan heb ik liever jou als jury! +:)+

Per saldo maakt het onderaan de streep vaak gelukkig geen snars uit ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:58

Precies, daarbij is het een momentopname die iedereen anders interpreteert, en hoe dat ook gedaan wordt, het is (heel vaak) niet goed...

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:31

Relaxed schreef:
Die -2 is imo in beide onderdelen niet terecht. Ten eerste moet het -2 en de 2e vergissing -4 zijn en je week niet af van de lijn, dus is -2 niet terecht..

Bij mij had je 2 erg lage cijfers gekregen en de opmerking op je coupon dat je de proef zelf moet kennen ;)

Ook ik zou het denk ik zo beoordelen. -2 zou je krijgen als je een extra volte o.i.d rijdt maar niet als je de verkeerde overgang rijd en gewoon je lijn aanhoudt! Het enige risico dat je zou kunnen lopen bij mij is dat ik een belletje geef dat je niet de goede overgang rijd en dat je die opnieuw moet rijden, waardoor je dus wel een -2 krijgt, maar dan wss wel een voldoende voor het van hand veranderen! Als jij tussen C en M gaat stappen, voordat je bij B bent denk ik dat je van mij al een seintje zou hebben gehad dat je de verkeerde overgang rijdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 08:42

Pannie schreef:
Relaxed schreef:

Ook ik zou het denk ik zo beoordelen. -2 zou je krijgen als je een extra volte o.i.d rijdt maar niet als je de verkeerde overgang rijd en gewoon je lijn aanhoudt! Het enige risico dat je zou kunnen lopen bij mij is dat ik een belletje geef dat je niet de goede overgang rijd en dat je die opnieuw moet rijden, waardoor je dus wel een -2 krijgt, maar dan wss wel een voldoende voor het van hand veranderen! Als jij tussen C en M gaat stappen, voordat je bij B bent denk ik dat je van mij al een seintje zou hebben gehad dat je de verkeerde overgang rijdt!

Maar in het reglement staat duidelijk dat je geen signaal geeft als het de voortgang van de proef verstoort. In dit geval zou ik afwachten wanneer de amazone doorheeft dat ze in de verkeerde gang zit en dat komt meestal vrij snel :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:57

Dit gaat over proef 4, punt 11, 12, 13 en 14?

Dan is punt 11 niet getoond en dus in principe een 1
Punt 12 te vroeg en vanuit de verkeerde gang en dus een onvoldoende
Punt 13 is niet compleet uitgevoerd en punt 14 te vroeg, ook onvoldoendes.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:46

Ons is op de jurycursus geleerd dat bij verkeerd rijden er -2 volgt. En je altijd de eerste poging moet beoordelen. Al gaat die vlieger niet altijd op. Want soms mislukt er gewoon een onderdeel. Zoals bij jou, dat je dus in stap ging waar je eigenlijk in draf had gemoeten. Maar je zat wel op de juiste lijn en je kon dus je proef gewoon voortzetten.

In dat geval had je niet -2 moeten krijgen, maar gewoon een veel lager cijfer. Waar je in stap ging ipv de draf heb je dus een overgang teveel getoond (van galop naar draf naar stap). Ik zou dus ook een laag cijfer gegeven hebben en geen -2.