Hoe zit het als je in het buitenland wilt starten, Duitsland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoe zit het als je in het buitenland wilt starten, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 10:00

Ik hoop dat er iemand op Bokt zit die er meer van weet.

Ik sta al jaren met mijn paarden in Duitsland, les bij een Duitse trainer.
Ik wil nu vanaf het outdoorseizoen eigenlijk graag wedstrijden gaan rijden, maar in Duitsland.

Alleen kan ik maar niet ontdekken hoe het precies zit, ik heb zelf nog geen direct conact gehad met de FN in Duitsland, maar ook niet met de KNHS omdat ik hoop dat er iemand is die me het een en ander kan uitleggen voordat ik bel.

Ik wil het niet met een gastlicentie dien, dat is te duur, kost ongeveer 80 euro en dan mag je 4 wedstrijden rijden waarbij het na aanmelding nog niet zeker is of je wel of niet mag straten van het betreffende bestuur :+

2'de optie is lid worden vam een rijvereniging, geen probleem, maar in Duitsland moeten beginnende wedstrijdruiters een soort proef afleggen, Reiterprufung, hebben ze in verschillende gradaties en afhankelijk van welke je doet of haalt mag je dat niveau op wedstrijd starten.

Maar omdat ik al in nederland heb gereden L/L dressuur en springen met winstpunten vraag ik me nu dus af of het moet, of ik dus ook zo'n test moet gaan doen om een startbewijs te krijgen of word je niveau uoit thuisland meegenomen??

Is er iemand prutsmuts op Bokt die het weet?

Ik wil starten in de laagste klasse dressuur, A heet dat meen ik.

suffie

Re: Hoe zit het als je in het buitenland wilt starten, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:02

Ik ga het proberen: de laagste klasse in Duitsland is de E. Hiervoor moet je een Reitabzeigen afleggen in de vorm van het Hufeisen. Deze proefjes worden uitgebreid met groot Hufeisen en verder en je zult idd voor elke categorie een afzeigen moeten afleggen en ook je Werthnote moet boven een bepaald gemiddelde uitkomen voordat je mag doorstromen naar een andere klasse. Een Reitabzeigen bestaat altijd uit een stuk theorie en een stuk praktijk, vergelijkbaar met het ruiterbewijs alleen dan meer op de wedstrijdsport gericht. Het wordt ook individueel afgenomen. Het Reitabzeigen hoef je niet vanaf onder af aan te doen, je kunt als het ware instappen op jouw niveau. Je bent dus ook niet verplicht om in de E te beginnen, je mag zelfs in de S starten als je Reitabzeigen hiervoor voldoende was.
Besef wel dat het in Duitsland de gewoonte is dat je op veel wedstrijden op basisniveau in een Abteilung rijdt, dus met meerderen tegelijk achter elkaar aan. Niet iedereen vindt dit prettig. Zelf geef ik de voorkeur aan het Nederlandse systeem, omdat je dan ook per onderdeel beoordeelt wordt en ik Duitsland krijg je een Werthnote voor alles samen. De klasse A is een beetje tussen de B en L in Nederland, de oefeningen verschillen per proef. Wel is de duur van de proeven veel korter dan die in Nederland en kwa opbouw een stuk eenvoudiger.
Ik ben zelf wel lid van een Duitse rijvereniging, maar rijd geen officiële wedstrijden mee. Alle wedstrijden die georganiseerd worden door de vereniging mag ik wel mee rijden zonder "startkaart" of wedstrijden binnen het kreisverband, zoals vierkampen e.d. Al met al rijd ik zo op deze manier zo'n 8 wedstrijden per jaar en dat vind ik voldoende. Ik heb hiervoor dus geen Reitabzeigen gereden, maar van wat ik heb gezien zijn deze proefjes niet zo moeilijk. Het gaat er meer om dat jij de jury kunt laten zien dat je controle hebt over je paard, de figuren beheerst en bijv. met springen weet waar je mee bezig bent. Het echte leren en oefenen vindt immers plaats tijdens de wedstrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:10

In zwitzerland moet je ook 'diploma rijden'. Op zich vond ik dat geen bezwaar, maar de kosten zijn daarvoor vrij hoog en dat vond ik zonde van mijn geld. Ik heb toen met de Zwitserse bond gebeld en moest toen een brief aanvragen bij de KNHS waarin staat dat ze geen bezwaar hebben dat ik hier wil starten. Daarnaast moest ik een recente startcoupon opsturen van mijn niveau (toen Z).
Ik kreeg toen een spring en dressuur startbewijs toegekend.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:09

Ik ben op de hoogte van het abteilung reiten, ik heb hiertegen geen bezwaar.
Ik wil graag in de laagste klasse ebginnen, niet omdat ikzelf niet meer kan maar wel omdat ik een geheel groen paard heb en zelf veel wedstrijdstress ken :-( ik wil het nog puur en alleen voor de lol gaan proberen.
Mijn vriendin is duitse en ik kan met haar mee, vandaar dat ik in Duitsland starten wil, verder staan mijn paarden daar en les ik daar.

Het kleine reitabzeigen is ook zonder springen, de E dressuur dus, zodra je voor A of hoger gaat krijg je ook minimaal een E spring ertssen, dus 80/90 cm als ik met niet vergis, en dat is geen optie voor ons nu.

Hmmm, het is wel een beetje ingewikkeld allemaal, ik denk dat ik gewoon eens even goed met de FN moet gaan praten over het hoe en wat :-) bedankt voor de reacties, top!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:07

Je kan ook een gratis licentie bij de KNHS krijgen dan mag je 8x starten in Duitsland. Dressuur of springen alleen tellen je wp niet mee. Ik start zelf SGW in Duitsland maar dat gaat op een andere manier dan met dressuur of springen. Het beste is om de KNHS en de FN te bellen en dan te beslissen wat je gaat doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:11

Ja als je nog een startkaart hebt bij de KNHS is een gastlicentie ook een optie. Maar let wel goed op: eventueel behaalde winstpunten tellen NIET en je moet soms een groter bedrag aan inschrijfgeld betalen aan de buitenlandse organiserende instantie (bij mij in België bijv. 125 euro voor een proef die normaal 21 euro kost!!). Heb dus eigenlijk nog geen enkel voordeel aan deze gastlicentie kunnen ontdekken.....

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:51

In duitsland betaal ik niet meer dan de gewone starters. De wp in de SGW vanaf de klasse A tellen gewoon mee voor NL. Ook met dressuur en springen betaal je hetzelfde als de Duitsers.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:10

Zou dat toch maar even goed navragen bij de KNHS dan want anders rijd je straks wedstrijden voor niks. Blijkbaar is er een verschil tussen SGW en dressuur.