aankoop paard, tips en advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

aankoop paard, tips en advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:00

Hey bokkers,

Ik ben heel benieuwd waar jullie op letten bij het bezichten van een paard voor aankoop. Wat zou je juist wel doen en juist niet? wat doe je zelf en wat laat je aan de eigenaar over? Laten voorrijden of er als eerste zelf op? Alles m.b.t. poetsen, uit stal halen, longeren, buiten rijden?
Ik hoor graag wat jullie ideeen hierover zijn..

En wat zijn de tips & tricks en wat moet je vooral niet moet vergeten?

Ik ben benieuwd! :D

Groetjes

friesiszwart

Re: aankoop paard, tips en advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:38

in ieder geval vooral een lijstje maken met wat je nu en in de toekomst zou willen met het paard en dan op zoek gaan naar een paard dat hieraan voldoet op of termijn aan zou kunnen voldoen.

verder ook minimale schofthoogte.
Bj het gaan kijken naar een paard de gezondheid en het karakter in de beoordeling meenemen.

Als je gaat kijken ook kijken hoe er met het paard omgegaan wordt.
En natuurlijk keuren voor aanschaf ook al is het een momentopname je weet beter wat je koopt.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:37

Goed je ogen open houden. Je kan heel veel leren van het paard door te kijken naar de omgang met de verkopers. Ik zou persoonlijk niet direct er eerst op, even laten voorrijden, zo zie je hoe het paard door de vorige eigenaars werd gereden, zachte hand, harde hand, ziet het paard er tijdens rijden gelukkig uit?
Poetsen, uit de stal halen, longeren, ... Ik zou voor alles bovenstaande hanteren: goed kijken naar hoe zij het met het paard doen, je merkt dan al veel over het gedrag van het paard, maar ook over hoe het paard in het verleden werd behandeld. Met poetsen zou ik wel even helpen maar toch vooral goed je ogen open houden en letten op gedrag van paard en de verkopers.

Verder kan alles wat verkopers zeggen belangrijk zijn en kan je soms wel tussen de lijntjes lezen als ze iets zeggen.

Let ook goed op kleine mankementjes of littekens bij het paard, vraag telkens voldoende, als je bv. littekentje ziet, vraag dan waar dit opgelopen is.

Is het paardje koliekgevoelig? Hebben ze er veel medische problemen mee gehad? Is het beslaan, bekapt? Hoe en waarom?

KORTOM: Heel veel vragen, heel goed luisteren en heel goed kijken!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:26

paard altijd even laten voorrijden. Want als je op een paard stapt, en je hebt de indruk dat ie barslecht loopt, kan het nog altijd zijn dat de eigenaar het paard geweldig doet lopen. Dat wil meer zeggen dat je het paard nog met leren 'besturen'. Neem ook een dierenarts mee. Vraag ook aan de eingenaar of je zelf het paard van stal mag halen en poetsen/opzadelen. Daarmee kun je al goed het gedrag zien. Desnoods kom je te vroeg. Succes!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:50

Zoals friesiszwart al zegt voor jezelf een lijstje maken wat je graag wilt zien en verwacht van je toekomstige viervoeter.

Paard inderdaad laten voorrijden. Daarna zelf erop, graag zou ik van beide keren (eigenaar en ik) ook een filmpje willen zodat ik het thuis nog allemaal even kan "nalopen". Medische gegevens nakijken/vragen. Inderdaad goed kijken hoe de eigenaar met het paard omgaat. Veel vragen stellen, desnoods een paar keer dezelfde. Zodat je voor jezelf een lijn kan trekken. Eigenaren zullen in de meeste gevallen het verhaal mooier maken. Meerdere keren kijken, helpen met de verzorging, rijden. Ook zou ik voor aankoop het paard klinisch en röntgenologisch laten keuren. Bij goedkeuring betaal ik het, bij afkeuring wil ik dat de eigenaar het betaald. Zo niet, dan houd het al op. :)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 14:59

Dank jullie wel.. zie dat het allemaal aardig overeenkomt, goed om te weten!

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:12

Ik zou ten eerste een half uur te vroeg komen. Anders kunnen ze het paard eerst nog even losgooien zodat hij minder druk is.
Vervolgens zelf uit de stal halen, zelf poetsen, zelf zadelen. Zweep voor zijn neus neerleggen, kijken hoe die daar op reageerd (zometeen uitleg) Eerst door iemand anders laten voorrijden. Klein sprongetje van 30 centimeter. Vervolgens zelf erop klimmen en proberen.

Een tikje met de zweep geven (bokt val niet meteen over mij heen!)
Sommige paarden hebben nare ervaringen met de zweep en flippen meteen, dat zou ik wel graag willen weten voordat ik een paard koop. Andere gaan er vandoor. En anderen reageren er normaal op. Of reageren juist helemaal niet.
Ik geef dat beest geen tik van jewelste, gewoon een rustig tikje.
In de bak en op een buitenrit uittesten

Vervolgens zelf inspannen voor de wagen (ik wil een paard onder het zadel en voor de wagen) en eerst laten voorrijden. Daarna zelf rijden.
In de bak en op een buitenrit testen.

Ik wil een gezondheidsverklaring (die ik overigens dan zelf kan doen, als ik dan dierenarts ben) en ik wil het gezondheidsrapport van zijn eigen dierenarts inzien.
Ik neem een vriendin mee met ook flink wat paarden ervaring en vraag haar hoe het eruit ziet vanaf de grond. Als een soort van second opinion.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:25

Ten eerste zou ik zeggen ga bij veel verschillende paarden kijken. Als je er 1 hebt gevonden waar je bij wil gaan kijken zou ik diegene eerst even laten voorrijden en daarna er zelf pas op. Ook even kijken hoe die is bij poetsen/zadelen enzo, zo kun je misschien ook wat 'mankementen' vinden. Als je t paard echt leuk vind zou ik nog een keer terugkomen om nog een keer te kijken. Als je het paard nog steeds zo leuk vind en je wilt m kopen, zou ik zoiezo wel een klinische keuring aanraden.:) succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:27

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:52

Als het paard op ijzers staat; vraag waarom! Ikzelf heb 2,5 jaar geleden een fjord gekocht en die kan blijkbaar niet zonder ijzers omdat dan zijn hoeven afbrokkelen. Paard op 4 ijzers kost toch wel weer extra geld elke 6-8 weken.