Drachtig of net bevallen en klinische keuring.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Drachtig of net bevallen en klinische keuring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:29

Heeft iemand ervaring met het keuren van een drachtig of net bevallen paard?

Ik heb een paard op het oog die drachtig is. Ze is half mei uitgerekend. Ik wil haar eigenlijk pas na de bevalling kopen, maar wel na een klinische goedkeuring.
Ik kan me echter voorstellen dat een net bevallen merrie niet goed te keuren is. Ze moet immers nog herstellen. Wanneer zou ze genoeg hersteld zijn voor een keuring?
Het leek me ook niet handig om haar drachtig te keuren, krijg ook je ook geen eerlijk beeld van denk ik.
Wie kan me hier meer over vertellen?

upendo

Re: Drachtig of net bevallen en klinische keuring.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:29

Mijn inziens wordt bij een klinische keuring alleen getest op het rad lopen en de standaard dingen, dan moet het niet veel uitmaken of de merrie net een veulen aan de voet heeft of niet, daarnaast zal de DA wel genoeg kennis hebben om dat gegeven mee te nemen :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:54

Nou volgens mij is een paard altijd behoorlijk snel hersteld na een bevalling (Mits er geen complicaties zijn geweest natuurlijk)

Ik denk dat je na een weekje al een klinische keuring kan doen.
Die van mij liep de zelfde dag alweer te blazen door de weide.

Ze moeten natuurlijk niet aan het werk gezet worden, maar een klinische keuring is alleen ff buigproefje en een paar rondjes aan de longe op het harde en zachte.
Verder wordt het paard even nagekeken (mond, luisteren naar hart/longen enz..)
(Ik zou de DA wel naar het paard laten komen inplaats van met het paard en veulen op pad te gaan.)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:58

je zou nu ook kunnen laten keuren alleen zoals ik begrijp uit je verhaal wil je de merrie zonder veulen kopen? dus in dat geval; mei uitgerekend en dan nog 5 maanden aan de voet; betekent pas rond okt een nieuw paard v je?
moet wel speciaal paard zijn als je zo lang wilt wachten? ;)
in dat geval zou ik pas laten keuren als het veulen afgespeend is en het paard direct na keuring naar jou toe kan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:01

tamaramt schreef:
je zou nu ook kunnen laten keuren alleen zoals ik begrijp uit je verhaal wil je de merrie zonder veulen kopen? dus in dat geval; mei uitgerekend en dan nog 5 maanden aan de voet; betekent pas rond okt een nieuw paard v je?
moet wel speciaal paard zijn als je zo lang wilt wachten? ;)
in dat geval zou ik pas laten keuren als het veulen afgespeend is en het paard direct na keuring naar jou toe kan

Ja, als je hem niet eerder thuis krijgt zou ik dat advies ook opvolgen.
Stel zij is in Mei uitgerekend, jij keurt haar.
Op de weide glijd ze uit in die maanden met het veulen... ze is niet rat...
Heb je der voor niks gekeurt.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 13:36

Het is idd een erg speciaal paard. Voordeel is dat ze van mijn instructrice is en ik haar nu dus al rij. Kan er heen wanneer ik wil. Rond de bevalling en erna natuurlijk even niet rijden. Op zich is het niet zo erg dat ze zo lang nog daar blijft. Wil idd geen risico's lopen met dracht/veulen oid. Idd dan het handigst om pas te keuren als het veulen eraf kan. Bedankt allemaal.