Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joolien schreef:Wat vind je uitproberen?
Imo proberen paarden niet uit, maar geven ze juist iets aan. Waarom staakt een paard? Dat doet een paard alleen als hij pijn heeft, iets niet snapt, bang is of iets niet kan. Een paard denkt niet, goh vandaag heb ik geen zin, ik ga staken. Paarden hebben nu eenmaal dat denkvermogen niet en reageren alleen maar op wat er van hun gevraagd wordt.
Dus kijk waarom je pony staakt, niet hoe het zit met uitproberen.
Het kan zijn dat ze je niet genoeg vertrouwd als je erop zit en daarom niet durft, of ze vind het buiten niet leuk of eng, of ze wilt niet werken omdat ze het moeilijk vind of pijn heeft.
Junia schreef:Ik denk zelf dat de pony een positieve reactie probeert uit te lokken. Ze vindt iets een beetje spannend om alleen te doen en jij bent graag lief voor je pony dus je wil haar helpen en stapt soms af om haar steun te bieden. Dit is natuurlijk alleen maar goed bedoeld van jou, maar onbewust geef jij hiermee de pony het signaal dat als ze staakt jij haar soms helpt. Dus dit is een positieve reactie geweest op gedrag dat eigenlijk niet gewenst is.
Zeker omdat het pas na een paar maanden is begonnen, denk ik dat je toch per ongeluk je pony iets hebt aangeleerd. Dit komt wel weer goed, maar dus niet meer afstappen als ze staakt. De ene keer stap je af en de andere keer krijgt ze met de zweep, dus hoe kan je pony nu weten welke van de twee ze krijgt? Hier wordt ze alleen maar onzeker van. Ze probeert je uit omdat ze hoopt de positieve reactie te krijgen.Het beste lijkt mij om er niet op te reageren en gewoon te wachten. Dan komt ze er gauw achter dat het niets oplevert en dat ze dus maar beter gewoon kan blijven lopen. Afstraffen zou ik echt pas doen als 'niets doen' niet helpt.