na hoeveel maanden ging jullie pony je uitproberen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

na hoeveel maanden ging jullie pony je uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:39

Ik heb al ongeveer 9 maanden een pony.
Ze heeft me nog nooit écht uitgeporbeerd.
De laatst tijd als ik haar uit de wei haal (als ik erop zit) of als ik vertrek
voor een buitenrit of op buitenrit ben gaat ze staken, wat ze voorheen nooit deed.
Er is helemaal niks miss als ik ernaast ga lopen loopt ze wel gewoon
of als ik haar een paar tikjes met de zweep geef. Ze steld zich gewoon een beetje
aan.
Kan het zijn dat ze me nu pas aan het uitproberen is?

Na hoeveel maanden probeerde jou paard/pony je uit?

Mandy

Re: na hoeveel maanden ging jullie pony je uitproberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:40

die van mij meteen, en om de zoveel tijd als we qua training weer wat verder waren probeerde hij het weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:00

Wat vind je uitproberen?
Imo proberen paarden niet uit, maar geven ze juist iets aan. Waarom staakt een paard? Dat doet een paard alleen als hij pijn heeft, iets niet snapt, bang is of iets niet kan. Een paard denkt niet, goh vandaag heb ik geen zin, ik ga staken. Paarden hebben nu eenmaal dat denkvermogen niet en reageren alleen maar op wat er van hun gevraagd wordt.
Dus kijk waarom je pony staakt, niet hoe het zit met uitproberen.

Het kan zijn dat ze je niet genoeg vertrouwd als je erop zit en daarom niet durft, of ze vind het buiten niet leuk of eng, of ze wilt niet werken omdat ze het moeilijk vind of pijn heeft.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:15

Joolien schreef:
Wat vind je uitproberen?
Imo proberen paarden niet uit, maar geven ze juist iets aan. Waarom staakt een paard? Dat doet een paard alleen als hij pijn heeft, iets niet snapt, bang is of iets niet kan. Een paard denkt niet, goh vandaag heb ik geen zin, ik ga staken. Paarden hebben nu eenmaal dat denkvermogen niet en reageren alleen maar op wat er van hun gevraagd wordt.
Dus kijk waarom je pony staakt, niet hoe het zit met uitproberen.

Het kan zijn dat ze je niet genoeg vertrouwd als je erop zit en daarom niet durft, of ze vind het buiten niet leuk of eng, of ze wilt niet werken omdat ze het moeilijk vind of pijn heeft.

Ik hoor anders genoeg paarden mensen over uitproberen.

Ik denk niet dat het aan het ligt wat jij noemt. Want voorheen liep ze wel gewoon naar buiten. En als ze staakt maar als ze eenmaal
een paar meter goed op weg is loopt ze fijn vrolijk (met de oortjes naar voren zonder stress) door. Ze heeft voorheen nooit moeilijk gedaan. En pijn lijkt me raar want in de bak doet ze nooit zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:19

Je hoort mensen over uitproberen, dat weet ik, een heleboel mensen denken dat het uitproberen is maar dat is niet zo omdat paarden simpelweg niet zo denken. Vaak proberen ze het in de omgang wel, dat is simpel rangorde uitproberen maar onder het zaddel ligt dat heel anders.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:50

Bij mij was het ook vanaf dag 1. Nieuwe baas, nieuwe omgeving... Dat vond ze allemaal heel spannend. In die zin vind ik het wel degelijk 'uitproberen.' In die tijd zag je haar echt soms aarzelen, in afwachting van een reactie op haar gedrag (positieve/negatieve/geen reactie). Zowel onder het zadel als ernaast. Maar ik bedoel dan dus uitproberen in de zin van aftasten en kijken waar de grenzen liggen en niet als het expres uitlokken van een negatieve reactie.

Dus ik ben het niet eens met Joolien dat een paard niet uitprobeert, maar ik ben het wel eens dat hij niet met opzet een negatieve reactie gaat uitlokken. Hij denkt inderdaad niet "Goh vandaag heb ik geen zin, ik ga staken." Een negatieve reactie vind hij niet fijn dus zal hij niet met opzet uitlokken.

Ik denk zelf dat de pony een positieve reactie probeert uit te lokken. Ze vindt iets een beetje spannend om alleen te doen en jij bent graag lief voor je pony dus je wil haar helpen en stapt soms af om haar steun te bieden. Dit is natuurlijk alleen maar goed bedoeld van jou, maar onbewust geef jij hiermee de pony het signaal dat als ze staakt jij haar soms helpt. Dus dit is een positieve reactie geweest op gedrag dat eigenlijk niet gewenst is.

Zeker omdat het pas na een paar maanden is begonnen, denk ik dat je toch per ongeluk je pony iets hebt aangeleerd. Dit komt wel weer goed, maar dus niet meer afstappen als ze staakt. De ene keer stap je af en de andere keer krijgt ze met de zweep, dus hoe kan je pony nu weten welke van de twee ze krijgt? Hier wordt ze alleen maar onzeker van. Ze probeert je uit omdat ze hoopt de positieve reactie te krijgen.Het beste lijkt mij om er niet op te reageren en gewoon te wachten. Dan komt ze er gauw achter dat het niets oplevert en dat ze dus maar beter gewoon kan blijven lopen. Afstraffen zou ik echt pas doen als 'niets doen' niet helpt.

Je hoort inderdaad vaak mensen over uitproberen, maar die mensen vertellen jou er niet bij waarom hun paard ze uitprobeert. Daar schamen ze zich voor, of ze weten het niet eens omdat ze niet kritisch naar zichzelf durven te kijken. Maar bedenk je maar dat alle mensen die zeggen dat een paard ze uitprobeert (en ja, ik zelf dus ook) ooit een keer iets gedaan hebben dat hun paard heeft opgevat als beloning van slecht gedrag of afstraffen van goed gedrag.

Mijn pony en ik proberen elkaar nog regelmatig uit. Als ze bijv. iets nieuws moet leren met dressuren geef ik een bepaalde hulp en hoop op een positieve reactie van haar, en zij hoopt dat haar reactie goed is en wordt beloond. Soms wordt haar reactie niet beloond en dan weet ze dat ze iets anders moet uitproberen om de gewenste reactie te krijgen. En soms krijg ik op mijn hulp een ongewenste reactie en moet ik die net wat anders uitoefenen voor het gewenste resultaat. Het hoeft geen drama te zijn om elkaar uit te proberen, als je zelf maar openstaat om iets van je paard te leren. Dat doet hij ook voor jou.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:53

Mijn paard probeert eigenlijk niet echt uit. Ze kijkt alleen hoever ze kan gaan. Aan de hand doet ze niks, is het net een lammetje. En onder het zadel. Ja, wat doet ze daar eigenlijk. Af en toe een keer een achterbeentje wat hoger op tillen, of heel langzaam gaan lopen. Maar dat noem ik niet echt uitproberen. Ik denk dat ze dit ook niet meer gaat doen. Heb er nu 14 maanden.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:57

ik heb mijn paard sinds september een jaar, en ze heeft me nog nooit uitgeprobeerd.
mijn paard was gewend, dat als ze iets eng vond, dat dat ook eng was.
op het begin vond ze alles eng, als je daar aan toe geeft, weet ze dat het echt eng is ipv een spelletje.
ik heb daar nooit aan toegegeven.
ik ben de baas, je gaat gewoon overal langs.
als je je paard van het begin af aan meegeeft dat hij mag rennen springen en doen, alleen als jij toestemming geeft, heeft je paard er respect voor en zal ie nooit bewust uit zichzelf jou gaan uitproberen.
zo 'voed' ik de paarden die ik rijd op, ik heb nooit last van streken.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 23:37

Junia schreef:
Ik denk zelf dat de pony een positieve reactie probeert uit te lokken. Ze vindt iets een beetje spannend om alleen te doen en jij bent graag lief voor je pony dus je wil haar helpen en stapt soms af om haar steun te bieden. Dit is natuurlijk alleen maar goed bedoeld van jou, maar onbewust geef jij hiermee de pony het signaal dat als ze staakt jij haar soms helpt. Dus dit is een positieve reactie geweest op gedrag dat eigenlijk niet gewenst is.

Zeker omdat het pas na een paar maanden is begonnen, denk ik dat je toch per ongeluk je pony iets hebt aangeleerd. Dit komt wel weer goed, maar dus niet meer afstappen als ze staakt. De ene keer stap je af en de andere keer krijgt ze met de zweep, dus hoe kan je pony nu weten welke van de twee ze krijgt? Hier wordt ze alleen maar onzeker van. Ze probeert je uit omdat ze hoopt de positieve reactie te krijgen.Het beste lijkt mij om er niet op te reageren en gewoon te wachten. Dan komt ze er gauw achter dat het niets oplevert en dat ze dus maar beter gewoon kan blijven lopen. Afstraffen zou ik echt pas doen als 'niets doen' niet helpt.

Dee eerste keer dat ze ging staken moest ik afstappen want ik had geen zweepje, de 2de keer was het het zelfde want ik
was nog een beetje onzeker over een zweepje meenemen op buitenritten (ze was er eerst bang voor, werd er wild van nu gelukkig niet meer) maar ik heb het laatst geprobeerd met zweepje en dat ging super dus voortaan gaat het zweepje altijd mee en ga ik niet toegeven aan afstappen

ik stap jou theorie wel, klinkt ook heel logisch eigenlijk, dankje!

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:50

mijn pony probeert je uit op het moment dat ik onzeker word.
Als ze dat weet gaat ze dr eigen willetje creëren en dan is het gewoon even terug oppakken en dan is ze weer stik lief :D

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:09

Mijn pony staakt ook snel niet omdat hij bang is maar hij heeft dan gewoon geen zin.
Gewoon aanpakken.
Ik zet mijn spoor erin tot hij loopt of geef hem een mep

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:12

Dat deed mijn pony vanaf dag 1.
Maar het is gewoon kijken hoe ver ze kan gaan en dan vooral op momenten dat ik onzeker ben.
Nu ik haar al een tijdje heb wordt het steeds minder.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:24

Op de grond ging mijn paard me meteen uit proberen. Ik heb 'm nu bijna anderhalf jaar, en nu begint ie echt onder het zadel me uit te proberen. Gewoon even kijken wat ie ohz kan maken en wat niet.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:01

mijn friese ruin na 3 maanden. er stond betrouwbaar in de advertentie, ik merkte daar zelf na een maandje of 3 nog maar heel erg weinig van.... :(
ik had er bijna geen vertrouwen meer in... het woord verkoop kwam ineens om de hoek kijken............. maar goed.................... hij was of is wel heel erg lief wanneer ik er niet boven op zit..............

dus....................... na (ook) ongeveer 3 maanden heel erg consuquent blijven, grondwerk, aandacht, en hulp van anderen
is er inmiddels geen vuiltje meer aan de lucht.

gelukkig.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:48

mn haflingers na een maand of 2.. maar t duurde niet erg lang