jury schreef:Ik zou er niet aan beginnen. Al lijkt het nu niet zo maar er zijn echt genoeg andere paarden op de wereld waarbij je dit risico niet loopt.
Nee, om dat paard dan vervolgens zelf verrot te rijden.........
Het probleem zit in het voorbeen, zeg je.
Dat betekend dus dat wanneer jij dat paard correct gaat rijden, vanuit de achterhand, gedragen voorwaarts, de belasting op het voorbeen relatief gering is en daarmee de risico's ook niet buitenproportioneel.
De vraag is of jij in staat bent dit paard fysiek correct te gaan rijden, danwel dit te leren (en wel heel rap!) Het punt is dat en maar heel weinig instructeurs zijn die je ECHT leren rijden. De meesten weten alleen een plaatje na te jagen, maar hebben geen flauw benul van het doel of de correcte training om dat "plaatje" te bereiken.
Wat ik zou doen? Ik zou het rustig aandurven met dat paard, mits de rest ook in orde is (niet alleen klinisch en rontgen maar ook bouwkundig). Maar ik ben is staat om dat paard gedragen voorwaarts te rijden en heb een instructeur die ECHT weet hoe zoiets moet, wars van alle uiterlijk vertoon, fysiek verantwoordt.
De vraag is dus niet of het paard het wel kan; de vraag is of JIJ het paard kan bieden wat het paard ECHT nodig heeft. DAT is de achtergrond van het advies van je dierenarts en als verkopende partij zou ik daar ook niet mee akkoord gaan, omdat je dan met een verrot gereden paard zit, zonder dat je daar enige invloed op hebt gehad.
Ga dus bij jezelf te rade, niet hier en niet bij het paard; evenmin bij de verkoper; JIJ bent degene die het paard kan maken of breken!