Advies gevraagd ivm aankoopkeuring en koopcontract

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berna27

Advies gevraagd ivm aankoopkeuring en koopcontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 08:51

Ik ben op zoek naar advies want ik weet even niet wat te doen. Via de manege heb ik de kans gekregen om een paardje uit te proberen en nu te kopen. Hij is van de week klinisch en rontgenologisch gecontroleerd. De DA constateerde op de rontgen LV verhoogd risico mbt arthrose in kroongewricht. Gezien goede klinische test en buigproeven verwacht hij een gunstige ontwikkeling maar adviseerde wel om over 3 maanden opnieuw te kijken en dit op te nemen als ontbindende voorwaarde in het koopcontract. Nu wil de verkoper hier niet mee akkoord gaan, die heeft zoiets van je hebt er nu een maand mee gewerkt en hem gezien wat hij kan en hoe hij is dus je koopt hem nu of niet, maar niet retour over 3 maanden. Gelet op het vertrouwen van de DA durf ik het op zich wel aan om hem te kopen, maar wat als nu onverhoopt blijkt dat het over 3 maanden veel erger is en de kans op kreupelheden veel groter en we dan de koopovereenkomst niet meer kunnen ontbinden (buiten het emotionele gebeuren want we zijn uiteraard al enorm aan hem gehecht).
Kortom, ik wil weten wat jullie zouden doen; nu voet bij stuk houden en de ontbindende voorwaarde in het koopcontract opnemen met het risico dat de eigenaar het paard dan niet wil verkopen en we er nu al afscheid van moeten nemen of het risico nemen en hopen dat over 3 maanden blijkt dat we goed "gegokt" hebben.

friesiszwart

Re: Advies gevraagd ivm aankoopkeuring en koopcontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:56

Als de verkoper niet met dit advies akkoord kan gaan, wat de keurend DA je aanraad zou ik verder gaan kijken naar een ander paard. Ik ga hierbij uit van het feit dat jij het paard hiervoor niet gekend heb.
Indien je het paard al jaren zou kennen en weten dat hij geen last heeft (kreupel etc) dan zou ik daar geen probleem mee hebben.
Gewoon verder zoeken er staan heel veel paarden te koop op dit moment.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:02

Ik zou het paard ook laten staan. Er zijn genoeg paarden te koop die wel klinisch & op de foto goed zijn.
Waarom het risico lopen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:14

Ik zou er niet aan beginnen. Al lijkt het nu niet zo maar er zijn echt genoeg andere paarden op de wereld waarbij je dit risico niet loopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:50

jury schreef:
Ik zou er niet aan beginnen. Al lijkt het nu niet zo maar er zijn echt genoeg andere paarden op de wereld waarbij je dit risico niet loopt.

Nee, om dat paard dan vervolgens zelf verrot te rijden.........

Het probleem zit in het voorbeen, zeg je.
Dat betekend dus dat wanneer jij dat paard correct gaat rijden, vanuit de achterhand, gedragen voorwaarts, de belasting op het voorbeen relatief gering is en daarmee de risico's ook niet buitenproportioneel.
De vraag is of jij in staat bent dit paard fysiek correct te gaan rijden, danwel dit te leren (en wel heel rap!) Het punt is dat en maar heel weinig instructeurs zijn die je ECHT leren rijden. De meesten weten alleen een plaatje na te jagen, maar hebben geen flauw benul van het doel of de correcte training om dat "plaatje" te bereiken.

Wat ik zou doen? Ik zou het rustig aandurven met dat paard, mits de rest ook in orde is (niet alleen klinisch en rontgen maar ook bouwkundig). Maar ik ben is staat om dat paard gedragen voorwaarts te rijden en heb een instructeur die ECHT weet hoe zoiets moet, wars van alle uiterlijk vertoon, fysiek verantwoordt.

De vraag is dus niet of het paard het wel kan; de vraag is of JIJ het paard kan bieden wat het paard ECHT nodig heeft. DAT is de achtergrond van het advies van je dierenarts en als verkopende partij zou ik daar ook niet mee akkoord gaan, omdat je dan met een verrot gereden paard zit, zonder dat je daar enige invloed op hebt gehad.
Ga dus bij jezelf te rade, niet hier en niet bij het paard; evenmin bij de verkoper; JIJ bent degene die het paard kan maken of breken!

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:06

Ik zou het opnieuw bespreken met de dierenarts. Artrose is slijtage dus beter word t zeker niet, het kan alleen maar minder worden. Recht rijden heeft wel wat invloed, maar een gezond paard kopen kan ook dus daar zou ik ook voor gaan. Waarom risico nemen er zijn toch wel meer leuke paarden te koop?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:23

Verhoogd risico op artrose is niet hetzelfde als al aanwezige artrose. Als het een heel fijn paard is en de ruiter heeft rijtechnisch wat te bieden dan hoeft het paard er geen problemen mee te krijgen.
Wat ik nog mis in het verhaal is de leeftijd van het paard, het maakt ook nog wat uit of het een 4-jarige betreft of een 14-jarige en wat de exacte plannen zijn van TS. Is het paard voor leuk rijden op B/L-niveau en wat buitenritten of wil TS het paard naar de Z rijden of SGW-wedstrijden ermee gaan doen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:37

Afhaken! De verkopende partij mag bij zijn dat je het nog wil overwegen. Maar waar begin je aan? Er lopen een hoop leuke paarden rond die niks hebben en in het huidige klimaat niet duur zijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:45

Ik zou de foto's nog een keer laten beoordelen door een dierenarts van een andere kliniek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:18

Manegepaard en artrose...
Lijkt me eerder normaal dan bijzonder.

Grote hamvraag is voor de TS: wat wil je met dit paard gaan doen? Is ie bedoeld voor bos en manegelessen of streef je sport na? Over welk aakoopbedrag praten we eigenlijk? Hoe ervaren is de TS als paardenhouder?

Allemaal zaken die veel belangrijker zijn dan de eventuele artrose in het paard.
Er lopen legio paarden met artrose en het gros daarvan kan heus nog jaren mee bij relatief minder zwaar gebruik (dus bos en manegelessen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:23

Ik geef je maar 1 advies en dat is laten staan. Er zijn zoveel leuke paarden die dat niet hebben en waar je nog jaaaaaren veel plezier aan kan beleven. Het klinkt hard, maar ik had ook een leuk paard gevonden, gekeurd en afgekeurd, heb hem laten staan en daarna mijn droompaard kunnen kopen...

@Ikke, ik ga er even van uit dat TS een manegeruiter is en verliefd is geworden op 1 van die paarden en dan verwacht ik dat dit dier van altijd al op de voorhand is gereden en het correct laten lopen nog aangeleerd moet worden, dan ben ik zo arrogant te denken dat manegeruiters die vaardigheid niet van nature hebben en dat ook nog moeten leren...

Ben benieuwd hoe oud het paard is en hoeveel er voor gevraagd wordt.

Berna27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:59

Even wat aanvullende informatie, alhoewel ik door jullie reacties steeds meer de indruk krijg dat ik het niet moet doen, hoe zeer het me ook aan het hart gaat.
Ik ben een manegeruiter, die pas ruim 3 jaar rijdt en dus rijtechnisch idd een hoop nog moet leren. Ben verliefd geworden op het soort paard, Schwarzwalder, omdat ik hem zowel onder het zadel als ook voor de koets wil kunnen zetten (doen we sinds een half jaar). De manege heeft dit paard voor mij uitgezocht en laten beleren en ik krijg er zeer intensieve begeleiding om goed om te leren gaan met een jong paard, hij is nl. pas 3,5 jaar. Hij wordt 2 a 3 keer per week bijgereden door de beste ruiters op de manege.
Zelf wil ik er gewoon zo'n 4 a 5 keer in de week op rijden, zowel op de manege als buiten en dan ook nog 1 x per week voor de koets.
Dankzij de manege heb ik nu de kans gekregen om dit paard uit te proberen, kijken of er een klik is en of we het samen aandurven, zeker ook gelet op mijn relatief geringe rijvaardigheid (3 jaar is tenslotte niet echt lang).
Maar ja, na een maand ben ik inmiddels uiterarad helemaal weg van dit vriendelijke en leuk paard dus dat geeft ook gelijk het dilemma. Een aankoopkeuring doe je tenslotte niet voor niks, als we alleen klinisch hadden laten doen was hij helemaal goed gekeurd, hij was erg goed zei de DA, en doordat hij klinisch zo goed was durfde de DA het aan om ons dit advies te doen voor de herkeuring over 3 maanden omdat hij dus verwachte dat het geen probleem zou gaan opleveren.
Dus het gaat gewoon om een leuk recreatiepaard waar ik geen enkele wedstrijdambities mee heb, maar waar ik gewoon van kan genieten de komende 20 jaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:03

ligt voor mij ook een beetje aan de prijs denk ik, wil de verkoper zakken in prijs vanwege deze opmerking van de DA of houden ze daar ook stug aan vast?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:21

Bij een paard van pak-em-beet 12-14 jaar oud, met een vraagprijs van pak-em-beet € 2.000 die verder wel helemaal past bij je eigen rijkwaliteiten en je ambities....

Nou ja, ik zou een drietje (want daar hebben we het over, een 3 op de foto's en dus verhoogde kans op artrose) geen probleem vinden.

Bij een rijpaard van 4 jaar oud met een prijs van € 4.000 en hoger wel.
Dat is het verschil. Leeftijd in combinatie met vraagprijs.

Ik zou de TS overigens van harte aanbevelen om met haar geringe ervaring (3 jaar manegepaarden) géén 4 jarige te kopen. En ook geen hele dure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:09

een 4 jarige met verhoogd risico op het kroongewricht, niet kopen, zeker niet als hij voor de koets ook gaat, dan is het draven op het harde een extra risico...

Een zwarzwalder is natuurlijk wel heel erg leuk en ik snap je dilemma, anders neem je de proef op de som, ga met je foto's naar een paar hele goede da's en laat nog 1 keer foto's maken...kijk wat ze zeggen..maar artrose vind ik een serieus probleem.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:34

Een paard van deze leeftijd en al met deze bemerking, én jouw rij ervaring (of juist gebrek aan) zou ik niet zo'n beste combi vinden.... dat is vragen om rottigheid. Een paard van die leeftijd hoort niet al een dermate bemerking te hebben.
Je kunt het gokken maar dan moet je wel zoals Ikke al aangeeft verdomd goede instructie krijgen!

Ik zou als verkoper ook niet meegaan met die 3 mnd, wat nou als jij het net verklooit in die 3 maanden? dan zit hij met de gebakken peren....