[OPG]Opvoeding dominante 2,5 jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

[OPG]Opvoeding dominante 2,5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 00:25

Sinds een paar maanden heb ik een merrie gekocht die bij aankoop heel erg mager was en erg trapte en bijna niet vast wilde staan.
Na aankoop heb ik de merrie lekker een tijd bij laten komen, en er zitten gelukkig heel wat meer spekjes op, helaas krijgen we haar niet echt dik. Ze staat dan ook flink aan het (ruw)voer, en dit kan ook niet veranderd worden,
Met geduld en vertrouwen zijn we de afgelopen maanden best ver gekomen. Nu mevrouw zich alleen beter begint te voelen begint ze ook meteen veel brutaler te worden. Als ze iets niet wil is het tanden laten zien en bijten.

Vandaag was ik met haar naar de draversbaan achter huis gegaan, spannend en veel indrukken. Ik had een longeertouw aan haar vast en wilde wat met haar langs enge dingen en door plassen, dit ging best goed, heb haar lekker laten kijken, helemaal fijn zou je zeggen.
Op stal gekomen was ze opeens weer zo giga druk en drammerig, je kon weer niet bij haar (benen) komen, dit resulteerde in 3x een hele hoge steiger en telkens door je heen lopen en flink om zich heen bijten. Degene die haar vast heeft haar een paar keer flink laten weten middels een tik dat dit gedrag niet geoorloofd is. Daar werd ze een heel stuk rustiger van en ze gaf zich meer over. Het is alleen niet leuk dat het op zo'n manier schijnt te moeten, of ben ik een zeur en moet ik gewoon opvoeden die hap?
Denken jullie, zet dat paard nog een half jaartje weg en kijk dan verder? Of moet ik nu juist met haar doorpakken omdat ze altijd gewend is de baas te zijn? Of zou met haar buiten wandelen al te spannend voor haar zijn?

Ze vind alleen staan trouwens helemaal niet leuk en schreeuwt de hele boel dan bij elkaar. Maar ze moet toch ook leren bij de andere paarden weg te zijn.
Sorry voor mijn lange verhaal, bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie tips!

troi

Re: [OPG]Opvoeding dominante 2,5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:47

Ik vrees dat je niet om doorpakken heen gaat komen eigenlijk. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Of jouw methode verder nu de beste is kan ik onmogelijk beoordelen ivm je summiere uitleg. Zelf ben ik erg voorstander van parelli. Ook niet per definitie een zachte methode maar wel een erg logische en fijne wat mij betreft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:53

Ik denk niet dat je van doorpakken kan spreken als het paard 3x! de kans heeft gekregen om te steigeren..Ik ben zelf meer van na één keer heel erg goed duidelijk maken dat dat dus niet de bedoeling is zodat het nooit weer gebeurd. En dat varieert van een keer heel hard roepen, tot de schoen eronder.

Hoe moet dat paard nou weten wat ze wel en niet mag, waar de grens ligt, als ze dat nooit heeft geleerd? Ieder paard dat je als jong dier in de hand krijgt zoekt grenzen op. Sommige doen dat lomp, door te proberen door je heen te wandelen of overeind te gaan staan. Sommige paarden doen het heel subtiel, maar ook die dienen gecorrigeerd te worden om erger te voorkomen.

Nu aanpakken dus, voor het van kwaad tot erger gaat. En aanpakken op een manier die bij het paard past...Dat is de manier waarbij ze grenzen leert respecteren zonder bang te hoeven zijn of worden voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:56

Aanpakken nu het nog kan, ze probeert grenzen te verkennen, dat doen ze in de kudde ook en daar zal ze ook afgestraft worden. En dan niet 10 klappen en schreeuwen en doen, nee 1 goede klap of het liefst nog een schop en daarna weer rust, kort maar krachtig straffen, zoals een paard in een kudde ook zal doen.
Wel daarna weer ontspannen en belonen als het wel goed gaat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:56

Nohhh wat een sujet zeg :oo
Ik zeg idd opvoeden die hap! Dat er dingen zijn die ze spannend of moeilijk vindt mag natuurlijk, maar ze mag verdorie niet steigeren/bijten! Er zijn andere manieren, ook voor een paard, om dat duidelijk te maken.

Dit ga je niet oplossen met lieve woordjes alleen. Ze zal toch moeten weten dat wat ze doet écht niet mag en gezien de ''ernst'' gaat ze dat niet van je aannemen tenzij je een keer een tik geeft.

Probeer verder goed gedrag aan te moedigen door bepaalde situaties voor te blijven. Als je weet dat ze na een bezoekje aan de drafbaan een rampenplan is, doe dan wat je moet doen vóórdat je met haar naar de drafbaan gaat, niet erna. Je moet de moeilijkheden ook niet opzoeken natuurlijk, ze is 2,5 en kan niet alles weten... Echter is het (natuurlijk!) niet de bedoeling dat je dingen gaat vermijden. Maak het jezelf en je paard gewoon makkelijker als dat mogelijk is, is voor haar ook prettiger :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:39

Ik denk dat ze een beetje onzeker wordt van de draversbaan, nieuwe dingen en veel prikkels. Vaak zijn ze dan op zoek naar duidelijk leiderschap, dat geeft ze rust.
Ik zou dus gewoon doorgaan, duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt en misschien het bezoekje aan de draversbaan iets korter maken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:48

Zo als meerdere hier zeggen, kort en duidelijk zijn. En als je regels hebt die ook altijd het zelfde houden. Zodat ze weet wat wel en niet mag. En 3 x stijgeren? Dat hoeft mijn 1,5 jarige dus echt niet te proberen. Dan krijgt ze een draai om haar oren zonder pardon!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:54

_Esther_87_ schreef:
Ik denk niet dat je van doorpakken kan spreken als het paard 3x! de kans heeft gekregen om te steigeren..Ik ben zelf meer van na één keer heel erg goed duidelijk maken dat dat dus niet de bedoeling is zodat het nooit weer gebeurd. En dat varieert van een keer heel hard roepen, tot de schoen eronder.

Hoe moet dat paard nou weten wat ze wel en niet mag, waar de grens ligt, als ze dat nooit heeft geleerd? Ieder paard dat je als jong dier in de hand krijgt zoekt grenzen op. Sommige doen dat lomp, door te proberen door je heen te wandelen of overeind te gaan staan. Sommige paarden doen het heel subtiel, maar ook die dienen gecorrigeerd te worden om erger te voorkomen.

Nu aanpakken dus, voor het van kwaad tot erger gaat. En aanpakken op een manier die bij het paard past...Dat is de manier waarbij ze grenzen leert respecteren zonder bang te hoeven zijn of worden voor jou.

Reken maar dat deze dame ook een flinke draai om haar oren heeft gehad. Ze is alleen super vlug, als je dan vervolgens weer gewoon een been vraagt gaat ze op dat been hangen en dan de lucht in.. Mag je mij vertellen hoe ik dan moet voorkomen als ze gaat steigeren. We waren overigens met 2 man met haar bezig. En als ze beet, een flinke mep geven en daarna meteen weer rust en stilstaan, ik ben afgesloten met een heel simpel voorbeentje even 5-10 sec optillen. En heb haar toen weer teruggezet.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 19:59

Sassol schreef:
Ik denk dat ze een beetje onzeker wordt van de draversbaan, nieuwe dingen en veel prikkels. Vaak zijn ze dan op zoek naar duidelijk leiderschap, dat geeft ze rust.
Ik zou dus gewoon doorgaan, duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt en misschien het bezoekje aan de draversbaan iets korter maken.

Dat was mijn gevoel ook. Bedankt voor je meedenken.
Ik moet misschien ook niet teveel willen, niet én én maar of of, ook al lijkt het voor mij simpel wat ik met haar doe. Het is haar waarschijnlijk toch teveel. Ze is heel snel met de benen, en na teveel prikkels is dat weer het eerste wat ze doen, slaan, bijten en steigeren.
Als ze gewoon in de rust is kan ik wel benen optillen, achter nog niet van harte, maar het is wel te doen. Blijft oppassen met een jong en zeer groen paard. Ik weet ook wel dat in haar verleden mensen bang voor haar waren. Dus ze heeft ook geleerd dat ze altijd de baas is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:00

Denk dat je idd ongewenst gedrag moet aanpakken, anderzijds, 't is een puppie, en je kan neit van haar verwchten dat ze weet hoe ze zich bij mensen heeft te gedragen. Dus vergeet niet gedrag wat je wel wilt, enthousiast te belonen, net zo blij en over the top als je bij een puppie doet. Daar leren ze het snelste van :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:10

tinaaz schreef:
_Esther_87_ schreef:

Reken maar dat deze dame ook een flinke draai om haar oren heeft gehad. Ze is alleen super vlug, als je dan vervolgens weer gewoon een been vraagt gaat ze op dat been hangen en dan de lucht in.. Mag je mij vertellen hoe ik dan moet voorkomen als ze gaat steigeren. We waren overigens met 2 man met haar bezig. En als ze beet, een flinke mep geven en daarna meteen weer rust en stilstaan, ik ben afgesloten met een heel simpel voorbeentje even 5-10 sec optillen. En heb haar toen weer teruggezet.

Ik ken (uiteraard) je paard niet, maar doorgaans hebben paarden er best een beetje een hekel aan als je tegen de buik aan tikt/slaat...En laat je daar nou goed bijkunnen als ze overeind staan. Wat je ook in handen hebt op dat moment, gebruik van maken...
En het is ook lastig hoor, dat weet ik heus wel. Lekker makkelijk praten voor mij vanachter mijn pc...Soms moet je gewoon even zoeken naar iets waarvan ze wel onder de indruk zijn. En bij het ene paard moet je daar heel slim voor zijn, bij de andere moet je gewoon een keer lomp hard inkomen. Zolang het maar werkt, is het eigenlijk imo niet zo heel belangrijk hoe je het precies oplost...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 20:39

[/quote]

Ik ken (uiteraard) je paard niet, maar doorgaans hebben paarden er best een beetje een hekel aan als je tegen de buik aan tikt/slaat...En laat je daar nou goed bijkunnen als ze overeind staan. Wat je ook in handen hebt op dat moment, gebruik van maken...
En het is ook lastig hoor, dat weet ik heus wel. Lekker makkelijk praten voor mij vanachter mijn pc...Soms moet je gewoon even zoeken naar iets waarvan ze wel onder de indruk zijn. En bij het ene paard moet je daar heel slim voor zijn, bij de andere moet je gewoon een keer lomp hard inkomen. Zolang het maar werkt, is het eigenlijk imo niet zo heel belangrijk hoe je het precies oplost...[/quote]

Bedankt,
Ik ga veel met haar bezig, ze heeft duidelijk leiderschap nodig. Een paar sterke mannen zijn ook niet onhandig. Het is geen groot paard en ze tenger maar toch is ze giga sterk en erg vlug. Toch is ze wel onder de indruk van iemand die haar aan kan (groot en sterk is). En tsjah, ik ben niet zo groot en te licht om haar op zo'n moment te kunnen houden. Dus krijgt ze ook de kans om over mij heen te lopen of dat been los te rukken.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:00

het valt mij op dat het hier veel over trappen en slaan gaat en dat vind ik niet altijd de beste oplossing,
mijn dominante merrie die eve ouder is negeer ik gewoon straal als ze stijgerd en ga weg
als ze normaal doet mag ze mee.
zij reageerd vaak averechts namelijk.
al als ze mij met haar acherbeen voor mijn gezicht probeert te hoeken of een kopstoot geeft dan mag ie van mij een trap verwachten of een flike correctie.
dan is het ook n flinke tijd over en aanpakken voor haar.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:36

Je zal inderdaad aan haar opvoeding moeten werken want de rangorde tussen jullie zit fout. Zoals het nu loopt zal het nog gevaarlijker worden want ze merkt dat jij geen goede leider bent.
Een bijkomend probleem is haar leeftijd, een jong paard kan, net als bij jongere mensen gaan puberen, ze denken dat ze alles het best weten en ze gaan iedereen en alles uittesten.

Paarden zijn kudde dieren en binnen een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte op verschillende niveaus.
Omdat jij regelmatig bij jouw paard komt beschouwd hij jou als deel van zijn kudde en door haar gedrag maakt zij duidelijk dat zij zichzelf als leider van deze kudde ziet.
Als jij nu leert om haar te overtuigen dat jij de leider bent van deze kudde zal haar gedrag veranderen en dit kan je alleen bereiken doordat jijzelf je als leider gaat gedragen.
Een paard vertrouwd zijn leider en zal hem volgen omdat zij weet dat de leider het beste voor haar zal zorgen en het altijd het best weet.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga dit dan toepassen in de omgang met hem, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, zij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".

Grondwerk is een goed hulpmiddel om de rangorde terug in orde te berengen.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden en het heeft niets met rijstijl te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:06

funnygirl1 schreef:
het valt mij op dat het hier veel over trappen en slaan gaat en dat vind ik niet altijd de beste oplossing,
mijn dominante merrie die eve ouder is negeer ik gewoon straal als ze stijgerd en ga weg
als ze normaal doet mag ze mee.

zij reageerd vaak averechts namelijk.
al als ze mij met haar acherbeen voor mijn gezicht probeert te hoeken of een kopstoot geeft dan mag ie van mij een trap verwachten of een flike correctie.
dan is het ook n flinke tijd over en aanpakken voor haar.

Dat is zeer onverstandig, je geeft dan namelijk toe aan haar dominantie door onderdanig te zijn en weg te gaan, logisch dat ze boos zou worden als je haar corrigeert want zij staat in rang boven jou.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:50

ja zo kan je het ook bekijken maar een puberend kind sla je toch ook niet inelkaar?
mijn paard reageerd hier goed op
het is inderdaad zo dat in sommige gevallen dit neagtief werkt maar kwa lichamelijk ga je echt niet sterker zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:14

funnygirl1 schreef:
ja zo kan je het ook bekijken maar een puberend kind sla je toch ook niet inelkaar?
het is inderdaad zo dat in sommige gevallen dit neagtief werkt maar kwa lichamelijk ga je echt niet sterker zijn.

Van een puberend kind ga ik ook niet dood als is het in mijn nek krijg....En je moet niet sterker zijn, je moet timen. Een paard moet respect voor je hebben en mag nooit aarzelen om voor jou aan de kant te gaan. Je moet er niet op los rammen, gewoon weten wanneer en waar ze te raken en vooral nadenken over waar je zelf met je lichaam bent ten opzichte van je paard. Ik kreeg mijn eerste jonge pony toen ik 13 jaar was, wat denk jij nou dat ik aan kracht in te brengen had...En toch ging ze nooit met mij aan de wandel en werd het nooit gevaarlijk. Omdat ik op die leeftijd al had geleerd dat je niet altijd lief kan zijn...Maargoed, ik ben nog een beetje boers opgevoed daarin denk ik, zal ik wel een van de laatsten in zijn. Maar ik heb in ieder geval luisterende paarden, dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:16

funnygirl1 schreef:

Het is niet vergelijken, je meot juist kijken hoe paarden gecorrigeerd worden in een kudde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:25

Ik vang paarden op die geen leuke jeugd hebben gehad om het maar zo te zeggen, en ik kom dat slaan en bijten veel tegen en straf totaal NIET en binnen een paar dagen zijn ze lief en betrouwbaar.
Waarom, omdat dit slaan en bijten bij hen gewoon een zelfverdedigingstechniek is en als je niet "aanvalt', hebben ze niks te verdedigen en vervaagt de drang om het te doen.
Dit zijn paarden die juist doordat ze gestraft zijn zo vals zijn geworden, omdat het alleen maar bevestigd dat mensen zo slecht zijn als ze dachten, dus die moet je afhouden.
Paardenlogica.
Zo'n paard wordt niet lief en gehoorzaam van aanpakken.
Er zijn heus momenten waarbij je een paard een lel kunt verkopen, maar niet bij simpele dingen als bij haar benen moeten komen.
Dan moet je gewoon geduldig volhouden, slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen.
Steigeren is de ultieme vorm van verzet, dus dan ben je al te ver gegaan met jouw gedrag.

Het is een feit dat jonge paarden grenzen gaan verkennen, maar het is niet zo dat elk paard dat "moeilijk" is, per definitie dit doet om te weten waar je grenzen liggen, het kan pure angst zijn.
Het is heel belangrijk om te herkennen waar het gedrag vandaan komt en het is te makkelijk om meteen maar te denken dat je met een "lastig" of "dominant" paard te maken hebt.
Als je een angstig paard gaat "aanpakken" krijg je een gevaarlijk paard.
Als je een grenzenverkennend paard niet op de goede momenten op de goede manier aanpakt, krijg je ook een gevaarlijk paard.

Probleem is dat we vanachter de computer niet zien in welke catagorie jouw paard past.

Ik ben klein en niet sterk en ben lang 50 kilo geweest (inmiddels niet meer), maar dat heeft me nooit in de weg gezeten met omgang met zeer moeilijke paarden. Want het komt niet op kracht aan. Het komt niet op domineren of bruut geweld aan. Het heeft veel meer te maken met slim zijn en timing en werken met wat het paard geeft en kunnen negeren van dingen en kunnen straffen op het juiste moment in de juiste mate op de momenten dat het echt nodig is.

In plaats van blij zijn met het goede gedrag op de drafbaan, ben je gepikeerd dat ze dat niet doortrok tot in de stal. Dit is een jong paard in een leerfase en 1 ding goed doen is al moeilijk genoeg.
Het aan de benen kunnen zitten is iets dag je elke dag even los van andere dingen moet oefenen.
Je moet er routine van maken zonder er teveel een punt van te maken. Je kunt best je stem verheffen maar je moet echt voorkomen om een gevecht aan te gaan, want dat win je niet en je krijgt er geen beter paard van, maar een paard dat mensen haat.
Als een paard je schopt of bijt heb je alle recht om dat terug te doen, maar op dreigementen moet je niet reageren.

Ook het alleen staan moet je elke dag even oefenen, zodat het normaal wordt.

Paarden gedeien het best en leren het snelst door routine. Elke dag hetzelfde. Als je wat toe wilt voegen doe dan eerst wat ze al weet en voeg dan het nieuwe toe.
Beloon wat ze goed doet, zodat ze voor je wil werken en zorg niet dat alle reden heeft om je te haten door haar maar te zien als een "dominant paard dat niet doet wat ik wil".

Om antwoord te geven op je vraag of je haar nog een half jaar moet laten staan... nee. Ouder worden maakt haar niet vanzelf makkelijker en nu zit ze in een leerfase waar je mooi gebruik van kunt maken.
Maar probeer het leuk te houden voor haar, zodat ze graag met je wil werken en niet al in verzet gaat als je de stal in komt. Dan doe je echt wat verkeerd.

Er is niet zoveel mis met het paard, allemaal normaal jong paarden gedrag, maar jij kunt er niet mee omgaan, dus jij bent degene die in de leer moet. Als je de kans hebt om bij andere mensen met jonge paarden te kijken, zou ik dat zeker doen.
En stop in elk geval met het idee dat je "een dominante merrie" hebt.
Het is gewoon een paard in een leerfase die grenzen moet leren kennen die jij aan moet geven, maar ze moet wel ook grenzen hebben waarbinnen ze veilig is, ze moet ook weten dat je niet haar vijand bent.
Dit gaat het best door haar onbevreesd te benaderen, uit de hand te voeren en haar elke dag om dezelfde tijd overal aan te raken, ook als ze aangeeft dat ze het niet wil.
Ik raad je aan ook eens te kijken in dit topic: [OPG] wil haar voetjes NIET geven

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:27

Ik vind aanpakken net als Lusitana niet de goede benaming. Je moet nu wel doorzetten. Haar terug zetten geeft alleen maar aan dat als ze vervelend doet ze weer lekker kan eten en luieren. Als je paard zo doet na thuis komst ben je in mijn ogen te ver gegaan. Eerst zorgen dat het paard jou als leider ziet en dus niet door je heen loopt en wijkt voor druk. Kortom grondwerk, eindeloos oefenen gebruikt bij een paard als dit wel een stick en string zodat ze niet jou raakt als ze eventueel slaat. Begin bij de basis voor je al van het terrein af gaat. Een jong kind zoekt ook grenzen en leerd op deze manier normen en waarden, je paard moet dit ook leren.
Misschien kun je het boek 101 horsemanship oefeningen eens lenen/kopen http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html hierin staan simpele dingen als optuigen ook met behulp van oefeningen aangegeven de meest voorkomende 'verkeerde' reacties van het paard staan er in en hoe je hierop weer kunt reageren. Eerst de basis de rest komt later ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:10

Ben het wel eens met Lusitana dat je heel goed moet kijken naar het motief van een paard voor een bepaalde actie.

Toen ik Umoyax net had kon je er geen minuut normaal naast staan zonder dat ie in je jas hing. Ik vind dat ongewenst gedrag dus ben, na 2x waarschuwen, een tikje gaan geven. Paard moet toch leren dat wat hij doet, niet mag.... Gevolg; als ik een tik gaf, kwam hij hárder terug.
Wat was nu het punt; zijn moeder zoekt altijd naar snoepjes in jassen en dat heeft Umoyax afgekeken, was voor hem natuurlijk gedrag. Hij wist echter niet dat hij naar snóepjes zocht, dus puur en alleen door geen voedsel in mn zakken te stoppen was het probleem niet opgelost en die tik strafte hem voor iets wat hij beschouwde als normaal gedrag.
Ben rustig zijn hoofd gaan wegduwen en heeeeel erg gaan belonen voor als hij mn jas níet vastpakte maar er alleen aan snuffelde. Nu kan ik vrij relaxed met mn rug naar hem toe gaan staan. Is er nog niet 100% uit maar ik kan in elk geval normaal bij hem staan. Een enkele keer pakt hij mn jas (of haar, of muts, of of of...) nog vast maar hij weet inmiddels wel dat het niet mag te oordelen naar zn schijnheilige hoofd :=

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:42

tinaaz schreef:
. Ik had een longeertouw aan haar vast en wilde wat met haar langs enge dingen en door plassen, dit ging best goed, heb haar lekker laten kijken, helemaal fijn zou je zeggen.

Je geeft niet heel veel info over wat je nu precies gedaan hebt.. maar ik krijg het idee dat je haar die enge dingen zoals die plas water, misschien een geparkeerde auto of strepen op de weg (ik noem maar wat) telkens hebt stilgezet en laten kijken, alvorens er proberen langs te lopen??
In dat geval ben je helemaal fout bezig, door haar stil te zetten/laten kijken bevestig jij dat er iets engs te zien is, daarbij (doen veel mensen althans) heb je haar waarschijnlijk aangemoedigd ? ook niet doen! dat is nog een beloning erbij.
Wat je beter kunt doen is juist op een vastberaden en stevig tempo doorlopen met haar. Juist GEEN aandacht schenken aan die plas of auto. Als ze dan toch iets (uit zichzelf) eng vindt, zonder aanwijzing van het "enge ding" door jou, dan vooral ook niet lief toespreken of klopjes op de schouder/hals geven. GEwoon resoluut proberen door te lopen. Als ze dan een paar meter voorbij is en kalm is (niet als ze nog gestressed is!) dan kun je haar eventueel eventjes belonen want alleen dan beloon je het feit dat ze doorliep...en niet dat ze stil ging staan.

Uitzonderingen daargelaten zijn de meeste paarden niet echt dominant, maar ze missen en willen juist een leider.

Los daarvan is er geen excuus om te gaan steigeren terwijl jij ze vast hebt, dat gedrag moet je gelijk indammen en wel gelijk goed. Beter 1x heel streng zijn dan meerdere keren moeten ingrijpen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 23:02

Mist schreef:
tinaaz schreef:
. Ik had een longeertouw aan haar vast en wilde wat met haar langs enge dingen en door plassen, dit ging best goed, heb haar lekker laten kijken, helemaal fijn zou je zeggen.

Je geeft niet heel veel info over wat je nu precies gedaan hebt.. maar ik krijg het idee dat je haar die enge dingen zoals die plas water, misschien een geparkeerde auto of strepen op de weg (ik noem maar wat) telkens hebt stilgezet en laten kijken, alvorens er proberen langs te lopen??
In dat geval ben je helemaal fout bezig, door haar stil te zetten/laten kijken bevestig jij dat er iets engs te zien is, daarbij (doen veel mensen althans) heb je haar waarschijnlijk aangemoedigd ? ook niet doen! dat is nog een beloning erbij.
Wat je beter kunt doen is juist op een vastberaden en stevig tempo doorlopen met haar. Juist GEEN aandacht schenken aan die plas of auto. Als ze dan toch iets (uit zichzelf) eng vindt, zonder aanwijzing van het "enge ding" door jou, dan vooral ook niet lief toespreken of klopjes op de schouder/hals geven. GEwoon resoluut proberen door te lopen. Als ze dan een paar meter voorbij is en kalm is (niet als ze nog gestressed is!) dan kun je haar eventueel eventjes belonen want alleen dan beloon je het feit dat ze doorliep...en niet dat ze stil ging staan.

Uitzonderingen daargelaten zijn de meeste paarden niet echt dominant, maar ze missen en willen juist een leider.

Los daarvan is er geen excuus om te gaan steigeren terwijl jij ze vast hebt, dat gedrag moet je gelijk indammen en wel gelijk goed. Beter 1x heel streng zijn dan meerdere keren moeten ingrijpen.

Ik heb aan aan de longeerlijn gedaan omdat ik dan zeker wist dat ik haar kon houden.
heb haar naast me laten lopen en ben ook het hele stuk doorgelopen
Ik eerst een rondje door de plassen en toen de merrie door de plassen. Baan van 600mtr en lekker doorgestapt net of er niks aan de hand was. Ze heeft lekker kunnen kijken maar ik heb niet beloond, ze moest gewoon volgen en dat ging best heel goed.
We hebben gisteren weer geoefend en dit ging een stuk beter. Ik denk dat ze door een overdaad van prikkels heel druk word.
Merrie is vrij dominant, wel vriendelijk maar wel de baas in het land.