Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

_Esther_87_ schreef:Ik denk niet dat je van doorpakken kan spreken als het paard 3x! de kans heeft gekregen om te steigeren..Ik ben zelf meer van na één keer heel erg goed duidelijk maken dat dat dus niet de bedoeling is zodat het nooit weer gebeurd. En dat varieert van een keer heel hard roepen, tot de schoen eronder.
Hoe moet dat paard nou weten wat ze wel en niet mag, waar de grens ligt, als ze dat nooit heeft geleerd? Ieder paard dat je als jong dier in de hand krijgt zoekt grenzen op. Sommige doen dat lomp, door te proberen door je heen te wandelen of overeind te gaan staan. Sommige paarden doen het heel subtiel, maar ook die dienen gecorrigeerd te worden om erger te voorkomen.
Nu aanpakken dus, voor het van kwaad tot erger gaat. En aanpakken op een manier die bij het paard past...Dat is de manier waarbij ze grenzen leert respecteren zonder bang te hoeven zijn of worden voor jou.
Sassol schreef:Ik denk dat ze een beetje onzeker wordt van de draversbaan, nieuwe dingen en veel prikkels. Vaak zijn ze dan op zoek naar duidelijk leiderschap, dat geeft ze rust.
Ik zou dus gewoon doorgaan, duidelijk zijn in wat je wel en niet wilt en misschien het bezoekje aan de draversbaan iets korter maken.
tinaaz schreef:_Esther_87_ schreef:Ik denk niet dat je van doorpakken kan spreken als het paard 3x! de kans heeft gekregen om te steigeren..Ik ben zelf meer van na één keer heel erg goed duidelijk maken dat dat dus niet de bedoeling is zodat het nooit weer gebeurd. En dat varieert van een keer heel hard roepen, tot de schoen eronder.
Hoe moet dat paard nou weten wat ze wel en niet mag, waar de grens ligt, als ze dat nooit heeft geleerd? Ieder paard dat je als jong dier in de hand krijgt zoekt grenzen op. Sommige doen dat lomp, door te proberen door je heen te wandelen of overeind te gaan staan. Sommige paarden doen het heel subtiel, maar ook die dienen gecorrigeerd te worden om erger te voorkomen.
Nu aanpakken dus, voor het van kwaad tot erger gaat. En aanpakken op een manier die bij het paard past...Dat is de manier waarbij ze grenzen leert respecteren zonder bang te hoeven zijn of worden voor jou.
Reken maar dat deze dame ook een flinke draai om haar oren heeft gehad. Ze is alleen super vlug, als je dan vervolgens weer gewoon een been vraagt gaat ze op dat been hangen en dan de lucht in.. Mag je mij vertellen hoe ik dan moet voorkomen als ze gaat steigeren. We waren overigens met 2 man met haar bezig. En als ze beet, een flinke mep geven en daarna meteen weer rust en stilstaan, ik ben afgesloten met een heel simpel voorbeentje even 5-10 sec optillen. En heb haar toen weer teruggezet.
funnygirl1 schreef:het valt mij op dat het hier veel over trappen en slaan gaat en dat vind ik niet altijd de beste oplossing,
mijn dominante merrie die eve ouder is negeer ik gewoon straal als ze stijgerd en ga weg
als ze normaal doet mag ze mee.
zij reageerd vaak averechts namelijk.
al als ze mij met haar acherbeen voor mijn gezicht probeert te hoeken of een kopstoot geeft dan mag ie van mij een trap verwachten of een flike correctie.
dan is het ook n flinke tijd over en aanpakken voor haar.
funnygirl1 schreef:ja zo kan je het ook bekijken maar een puberend kind sla je toch ook niet inelkaar?
mijn paard reageerd hier goed op
het is inderdaad zo dat in sommige gevallen dit neagtief werkt maar kwa lichamelijk ga je echt niet sterker zijn.
funnygirl1 schreef:ja zo kan je het ook bekijken maar een puberend kind sla je toch ook niet inelkaar?
mijn paard reageerd hier goed op
het is inderdaad zo dat in sommige gevallen dit neagtief werkt maar kwa lichamelijk ga je echt niet sterker zijn.
tinaaz schreef:. Ik had een longeertouw aan haar vast en wilde wat met haar langs enge dingen en door plassen, dit ging best goed, heb haar lekker laten kijken, helemaal fijn zou je zeggen.
Mist schreef:tinaaz schreef:. Ik had een longeertouw aan haar vast en wilde wat met haar langs enge dingen en door plassen, dit ging best goed, heb haar lekker laten kijken, helemaal fijn zou je zeggen.
Je geeft niet heel veel info over wat je nu precies gedaan hebt.. maar ik krijg het idee dat je haar die enge dingen zoals die plas water, misschien een geparkeerde auto of strepen op de weg (ik noem maar wat) telkens hebt stilgezet en laten kijken, alvorens er proberen langs te lopen??
In dat geval ben je helemaal fout bezig, door haar stil te zetten/laten kijken bevestig jij dat er iets engs te zien is, daarbij (doen veel mensen althans) heb je haar waarschijnlijk aangemoedigd ? ook niet doen! dat is nog een beloning erbij.
Wat je beter kunt doen is juist op een vastberaden en stevig tempo doorlopen met haar. Juist GEEN aandacht schenken aan die plas of auto. Als ze dan toch iets (uit zichzelf) eng vindt, zonder aanwijzing van het "enge ding" door jou, dan vooral ook niet lief toespreken of klopjes op de schouder/hals geven. GEwoon resoluut proberen door te lopen. Als ze dan een paar meter voorbij is en kalm is (niet als ze nog gestressed is!) dan kun je haar eventueel eventjes belonen want alleen dan beloon je het feit dat ze doorliep...en niet dat ze stil ging staan.
Uitzonderingen daargelaten zijn de meeste paarden niet echt dominant, maar ze missen en willen juist een leider.
Los daarvan is er geen excuus om te gaan steigeren terwijl jij ze vast hebt, dat gedrag moet je gelijk indammen en wel gelijk goed. Beter 1x heel streng zijn dan meerdere keren moeten ingrijpen.