Paardrijden tijdens zwangerschap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zal ik gaan paardrijden ?

Ja, maar luisteren naar je lichaam!
2 (33%)
Nee, zeker weten niet!
4 (66%)

Totaal aantal stemmen: 6

thecircle043

Paardrijden tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:32

Ja, sorry, ik weet dat er al een aantal topics over zijn, maar niet precies met mijn verhaal!
Ik ben gevorderde ruiter en nu 14 weekjes en 6 daagjes zwanger <3
Ik heb altijd gewoon dressuur gereden, toen een aantal maanden niets, en toen western & bitloos.
Nu weer een aantal maanden niks, maar heb mij nu op een manege aangemeld voor 1 lesje mee te doen (gewoon dressuur).
Ik heb mijn hele verhaal uitgelegd, behalve dat voordat ik nu weer een aantal maanden niet gereden heb, western had gereden. Hoewel dit eigenlijk niet zo heel veel uit maakt want uiteindelijk heb ik veel meer ervaring met dressuur dan western.

Maar goed, ik heb dus uitgelegd dat ik aantal maanden niet meer gereden heb, zwanger ben, en het paardrijden weer wil oppakken, en of het bij hun mogelijk was om aan een les mee te doen waar heel rustig aan werd gedaan.
Dit was dus mogelijk.

Hierbij vertrouw ik dus erop dat ik een braaf paardje krijg.
Alleen na alle reacties van anderen ben ik een beetje gaan twijfelen. Zelf wil ik het liefste gewoon proberen, en gewoon heel goed luisteren naar mijn gevoel & lichaam. Gewoon afstappen als het niet meer goed voelt.

Iemand advies? Ik wil echt heel graag gaan!
Laatst bijgewerkt door thecircle043 op 07-01-12 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Re: Paardrijden tijdens zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:36

In je profiel staat dat je 15 bent, klopt dat?

Als je geen eigen paard hebt zou ik wachten tot na je zwangerschap. Als je er dan aflazert, is er tenminste geen kans dat het kindje gevaar loopt.

Succes met je zwangerschap!

thecircle043

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:38

Roosch schreef:
In je profiel staat dat je 15 bent, klopt dat?

Als je geen eigen paard hebt zou ik wachten tot na je zwangerschap. Als je er dan aflazert, is er tenminste geen kans dat het kindje gevaar loopt.

Succes met je zwangerschap!

Ja, dat klopt.
Bedankt voor je reactie

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:40

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap :D

mijn advies: niet doen.
Ik ben zelf nu bijna 19 weken zwanger van onze eerste. Ik heb gezegd tot een maand of 5 door te willen rijden, tot 12 weken wilde ik op wedstrijd; kindje zit dan nog veilig achter je schaambot immers.
Paard kwam door blessure uit de running voor 8 weken en juist die 8 weken was de tijd dat ik nog fanatiek had willen trainen en een paar wedstrijdjes had willen rijden. Na die 8 weken met knikkende knieen weer opgestapt (eerst een stalgenootje erop als testpiloot en toen ik, hij was erg braaf) en toen voelde ik me toch echt niet zo veilig. Mijn paard is heel braaf, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb hem nog een week of 3 gereden omdat hij 8 weken had stilgestaan, en ik hem zo natuurlijk niet kon overdragen aan een vreemde ruiter. Ik heb tot 16 weken gereden, toen vond mijn instructrice het ook eng worden als hij wel een keer een schrikbeweging maakte (paar pasjes versnellen in galop, meer doet ie niet) en mijn man vond het ook niet fijn. Ik heb het goed afgesloten zo, nieuwe bijrijdster gevonden en zij rijd hem maar mooi een jaartje verder, daarna pak ik hem wel weer op.
De kleine is mij meer waard dan de plezier die ik aan het paardrijden beleef.
Zeker als je in jouw geval zo lang niet hebt gereden, zou ik het gewoon nog een jaar uitstellen.
Vind het nogal wat; lang niet gereden, vreemde paarden enz.
Ik ben zodra ik wist dat ik zwanger was, gestopt met springen en buitenrijden.
Toen ik een week wisr dat ik zwanger was vloog ik er op wedstrijd af door een rare samenloop van omstandigheden; mijn hart zat in mijn keel en ik kon alleen maar aan de baby denken.
Gelukkig kwam ik op mijn voeten terecht, dus geen probleem voor de kleine.

Als je toch graag met paarden iets wil doen in de tussentijd, kijk dan of je iets qua omgang kunt doen; lekker poetsen, longeren, misschien helpen met mennen enz enz.
Als je wel valt en lelijk terecht komt en je kindje overkomt iets, dan vergeef je het jezelf nooit...

thecircle043

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:44

opisop_shop schreef:
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap :D

mijn advies: niet doen.
Ik ben zelf nu bijna 19 weken zwanger van onze eerste. Ik heb gezegd tot een maand of 5 door te willen rijden, tot 12 weken wilde ik op wedstrijd; kindje zit dan nog veilig achter je schaambot immers.
Paard kwam door blessure uit de running voor 8 weken en juist die 8 weken was de tijd dat ik nog fanatiek had willen trainen en een paar wedstrijdjes had willen rijden. Na die 8 weken met knikkende knieen weer opgestapt (eerst een stalgenootje erop als testpiloot en toen ik, hij was erg braaf) en toen voelde ik me toch echt niet zo veilig. Mijn paard is heel braaf, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb hem nog een week of 3 gereden omdat hij 8 weken had stilgestaan, en ik hem zo natuurlijk niet kon overdragen aan een vreemde ruiter. Ik heb tot 16 weken gereden, toen vond mijn instructrice het ook eng worden als hij wel een keer een schrikbeweging maakte (paar pasjes versnellen in galop, meer doet ie niet) en mijn man vond het ook niet fijn. Ik heb het goed afgesloten zo, nieuwe bijrijdster gevonden en zij rijd hem maar mooi een jaartje verder, daarna pak ik hem wel weer op.
De kleine is mij meer waard dan de plezier die ik aan het paardrijden beleef.
Zeker als je in jouw geval zo lang niet hebt gereden, zou ik het gewoon nog een jaar uitstellen.
Vind het nogal wat; lang niet gereden, vreemde paarden enz.
Ik ben zodra ik wist dat ik zwanger was, gestopt met springen en buitenrijden.
Toen ik een week wisr dat ik zwanger was vloog ik er op wedstrijd af door een rare samenloop van omstandigheden; mijn hart zat in mijn keel en ik kon alleen maar aan de baby denken.
Gelukkig kwam ik op mijn voeten terecht, dus geen probleem voor de kleine.

Als je toch graag met paarden iets wil doen in de tussentijd, kijk dan of je iets qua omgang kunt doen; lekker poetsen, longeren, misschien helpen met mennen enz enz.
Als je wel valt en lelijk terecht komt en je kindje overkomt iets, dan vergeef je het jezelf nooit...

Nee precies ik ben niet bang om te vallen, maar wel bang dat mijn kindje iets zal overkomen! Het is het mij ook zeker niet meer waard dan mijn kindje, maar ik wil wel graag weten wat andere ruiters hierover te zeggen hebben.. Bedankt voor je reactie :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:47

Gefeliciteerd!

Ik zou het ook niet doen. Als het nu een eigen paard was, of een paard wat je al heel lang rijdt, dan wordt het wat anders. Maar om nu te beginnen op een vreemde manege met vreemde paarden, dat zou ik niet doen.

Toen ik zwanger was heb ik helemaal niet meer gereden. Had mijn paard toen al 7,5 jaar, maar mijn vriend en ik voelden ons er niet goed bij. Uiteindelijk kon ik het ook helemaal niet, door allerlei lichamelijke klachten, maar durfde het ook gewoon niet aan. Zou te bang zijn dat ik het mezelf niet zou kunnen vergeven als het mis zou gaan.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:55

Ik ben inmiddels 32 weken zwanger en rij nog steeds. Maar....wel op mijn eigen paard en zeker niet op een vreemd paard. Ik heb zelf meerdere paarden en de andere paarden die onder het zadel zijn, rij ik niet. Ik ben er een maand tussen uit geweest {tussen de 6 en 7de maand} omdat mijn paard wat mankeerde. Ik twijfelde daarna om er nog op te gaan, bang dat ik zelf te slap of zo zou zijn. Toch geprobeerd en het ging als vanzelf. Ik voel me ook totaal niet onzeker of snel uit balans ofzo. Normaal gesproken rij ik 3 of 4 paarden per dag {meestal jong spul, zadelmak maken etc.}, maar nu dus alleen deze zesjarige ruin {longeer hem van te voren even, hoewel ie nog nooit van zijn leven 1 bok heeft gegeven. Maar gewoon om beter in te kunnen schatten in wat voor bui hij is}. In jou geval.....ik denk dat je dat toch zelf het beste in kan schatten of het wijs is om nog op een paard te stappen. Je probleem is dat je een tijd niet gereden hebt {en dus spieren mist} en dat je met vreemde paarden te maken hebt. Als mijn paard iets te vrolijk uit zijn ogen kijkt, longeer ik hem wat langer van te voren. Of ik besluit om er die dag gewoon niet op te gaan {bijv. met die wind van afgelopen dagen}. Ik kan dus betere omstandigheden creeeren, terwijl jij afhankelijk bent van het inschattingsvermogen van je instructrice. En die zal echt niet van te voren even een paard voor je gaan longeren "voor de zekerheid".
Succes met je zwangerschap.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:57