Betekenis ´kurzkehrtwendung´

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Betekenis ´kurzkehrtwendung´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 13:04

Hee allemaal!

ik moet binnenkort deze proef rijden:

http://www.fnch.ch/index2.php?option=co ... &Itemid=54

ik woon in Zwitserland dus een duits proef.

nou was een ding mij niet helemaal duidelijk, want wordt en nou bedoeld met kurzkehrtwendung?
ik kan het echt nergens vinden op internet dus ik ben in de war of het nou keertwending of rechts/linksomkeert betekent :P

het rare is namelijk dat volgens het protocol je aan het draven bent...
heeft iemand hier ervaring mee? ik snap het niet helemaal,

als het een keertwending is moet je dan vanuit draf en snelle overgang naar stap maken, keertwending rijden en dan weer aandraven?

heel erg bedankt als iemand mij dit uit kan leggen!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:09

Arielle_

Re: Betekenis ´kurzkehrtwendung´

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:25

Hey wat grappig, wist helemaal niet dat je nu in Zwitserland woont!

Maar zoals bovenstaande reactie denk ik dat het ook een keertwending zou moeten zijn :j
Maar is er daar niemand die je dat uit kan leggen misschien?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:27

als ik het woord zo hoor denk ik ook gelijk aan keertwending. Maar heb je geen les of ken je geen andere 'paardenmensen' daar die misschien weten hoe ze het bedoelen?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:08

@arielle: haha ja sinds deze zomer helaas

ja natuurlijk zin er hier wel paardenmensen, maar zwitserland is meer een springland, er zijn dan ook meer springruiters bij ons op stal en maar enkele die op hetzelfde niveau dressuur rijden als ik (2 of 3 :P) en die praten geen engels, en ik praat geen Frans :P

ik krijg dus ook alleen springles, simpelweg alleen omdat ik geen goede dressuur instructrice of instructeur kan vinden die engels praat helaas.

ja ik dacht ook dat het meer een keertwending was! maar ik vond het zo raar dat je vanuit draf een keertwending moet maken? lijkt me dan dat je eerst een overgang naar stap moet maken ofzo? :P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:35

Ik dacht idd ook meteen keertwending, maar wel raar vanuit draf idd... al moest ik dat in duitsland met de ijslanders ook vanuit tölt, maarja da's dan eigenlijk ook weer een soort snelle stap...

Kun je niet vooraf nog keer bij andere wedstrijd gaan kijken waar deze proef ook verreden wordt?!

Lastig zeg zo zonder dressuurinstructrie :(:) dat was namelijk ook het 1ste wat in me opkwam vraag het je
instructeur/trice :)

Zijn er ook geen duitssprekende?

Succes!

[edit]
O wacht hier staat t ook: vanuit stap of draf gereden in stap uitgevoerd :)*
http://de.wikipedia.org/wiki/Kurzkehrtwendung
Laatst bijgewerkt door grid op 07-01-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:38

Is het niet gewoon een rechts/linksomkeert? Lijkt me ietsje logischer...

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:39

Kan je op youtube geen filmpje vinden van die proef? := of zeg ik nu iets geks?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:41

_Esther_87_ schreef:
Is het niet gewoon een rechts/linksomkeert? Lijkt me ietsje logischer...

Dacht ik ook en dan eventueel een kleinere dan wij hier in NL gewend zijn.
Want iets anders kan ik me in draf ook niet voorstellen.

Aha.. ga hem snappen.
Vond deze, met uitgebreidere uitleg.
(link: http://www.tipps-zum-pferd.de/dressur-k ... pp_55.html )
Stuk tekst gecopy past.

Kurzkehrt ist ein Lektion die in Dressurprüfungen ab der Klasse L verlangt wird. Sie ist die Vorstufe zur Hinterhand-Wendung.

Die Kurzkehrtwendung wird aus dem Schritt oder Trab heraus geritten, die Fußfolge ist aber immer die des Schrittes. Wird die Lektion aus dem Trab verlangt, parieren Sie also zum Schritt durch, reiten die Wendung und traben unmittelbar danach wieder an.

In der kurzkehrt selbst ist das Pferd in Bewegungsrichtung gestellt und gebogen. Idealerweise tritt das Pferd in der kurzkehrt mit dem inneren Hinterbein auf der Stelle und beschreibt mit den anderen drei Beinen jeweils einen Halbkreis um das innere Hinterbein. Dabei darf das äußere Hinterbein das Innere nicht überkreuzen. Lediglich der letzte Schritt, um wieder zum Hufschlag zu gelangen geht traversalenartig vorwärts-seitwärts.

Die folgenden Anweisungen sind für eine Kurzkehrt nach links. Eine Kurzkehrt nach rechts funktioniert genauso, nur dass Sie die Hilfen seitenverkehrt geben müssen.

Bevor Sie die Wendung Einleiten verkürzen Sie die Schritte Ihres Pferdes, indem Sie es etwas aufnehmen. Gleichzeitig stellen Sie das Pferd nach links.

Als nächstes biegen Sie das Pferd nach links, indem Sie das Gewicht nach innen verlagern und mit dem inneren Schenkel vermehrt treiben. Der äußere Schenkel wandert etwa eine Handbreit hinter den Gurt und erhält als verwahrender Schenkel die Biegung. Am äußeren Zügel müssen Sie etwas nachgeben, um die Biegung zu ermöglichen.

Diese Hilfen entsprechen den Hilfen, mit denen Sie auch eine Volte einleiten würden. Tritt das Pferd nun vorwärts-seitwärts, halten Sie die Vorwärtsbewegung auf. Dazu spannen Sie Kreuz und Oberschenkel, wie beim Durchparieren an, und geben am äußeren Zügel eine kurze Parade.

Sinn dieser Übung ist, dass das Pferd einen Schritt macht, aber nur Seitwärts und nicht vorwärts tritt. Damit das Pferd versteht, was Sie meinen, müssen Sie jeden Schritt der Kurzkehrt einzeln reiten. Ist das Pferd seitwärts getreten, treiben Sie wieder innen nach, um den nächsten Schritt auszulösen. Kreuz, Oberschenkel und der äußere Zügel halten dann wieder die Vorwärtsbewegung auf. So verfahren Sie, bis der Halbkreis vollständig ist. Das sind meist etwa sechs Schritte.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 07-01-12 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:45

Proefje nog even nader bestudeerd:
Kan het niet zijn dat je een linksomkeert maakt vanaf de C? Wij beginnen normaal bij H, maar je kan natuurlijk ook een linksomkeert rijden op de korte zijde...Halve volte bij C, terug de hoek in en dan langs H verder naar E...Anders zou ik het ook niet weten :)

MoBi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:46

Als ik het goed begrijp moet je Afwenden bij C en dan via H ( dat kan niet maar ik denk dat ze dat zeggen omdat je die letter passeert) naar E rijden. Dus vand hand veranderen maar inderdaad met een korte bocht! Heb er ven een plattegrondje van een rijbak bijgepakt maar je kan dus niet letterlijk bij c rechts afwenden en dan ook nog langs de H rijden. Dus: Je rijd op de rechterhand, wend af bij C en verandert van hand door 'via'H naar E te rijden! Haha succes! Ik heb verder geen ervaringen met zo'n proeven dus niet boos op mij worden als het niet klopt!

Edit: Volgens mij heb je gelijk hierboven, dan klopt het ook vanuit draf!
Laatst bijgewerkt door MoBi90 op 07-01-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:47

Ik heb mijn post gewijzigd, denk dat dit juist stukje is, anders kan ik het ook niet verzinnen.
Vind dit logisch klinken.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:47

misschien zit ik er naast hoor, maar er staat 'und weiter gehen im versamelten draf' is het dan niet zo dat je die keertwending in stap doet en daarna verder gaat weer in draf?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:49

Ja, je gaat inderdaad even naar stap, dat staat in die duitste stukjes

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:05

Links of rechtsom keert is volgens mij gewoon Kehrt of in/aus der ecke kehrt :)

Het lijkt mij (ook als ik het wikipediastukje lees) toch echt een keertwending :j en als ik dan naar de proef kijk dan rij je van H naar C in verzamelde draf. Bij C maak je dan de keertwending in stap en dan rij je in verzamelde draf weer terug naar H en dan bij E volgende onderdeel (afwenden enz...) Allemaal gewoon over de hoefslag dus zover ik het begrijp :)

Zal het wikipedia stukje nog ff vertalen:
Citaat:
Es ist eine Hinterhandwendung in der Bewegung, ohne zu halten, aus dem Mittelschritt oder Trab heraus im Schritt ausgeführt.
Das Pferd tritt mit den Hinterbeinen in einem möglichst kleinen Kreis, dessen Mittelpunkt ganz nahe am inneren Hinterbein ist. Die Vorderbeine treten seitwärts, sich kreuzend in einem halben Kreis herum.
Die Hinterbeine sollen sich nicht kreuzen (bis auf den letzten Beistell-Schritt), sondern im Takt jeweils in einem engen Kreis treten, insbesondere das innere Bein; es darf nicht einfach in ständigem Bodenkontakt stehend gedreht werden.

Het is een achterhandwending in de beweging, zonder halt te houden, vanuit middenstap of draf gereden en in stap uitgevoerd.
Het paard stapt met de achterbenen een zo klein mogelijke cirkel, waarbij het middelpunt heel dichtbij het binnenachterbeen is. De voorbenen treden zijwaarts, zich kruisend en in een halve cirkel.
De achterbenen mogen zich niet kruisen (behalve de laatste bijzet stap), maar in takt een krappe/ kleine cirkel stappen, in het bijzondere op het binnenbeen. Het mag niet eenvoudig met een constant bodemcontact staande gedraaid worden.

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:35

Ik heb op wikipedia opgezocht (m.b.v. Google Chroome (vertalen dus)):

De korte doorlooptijd is een les in dressuur , waarbij het ​​paard wordt gedraaid door 180 graden.

Er is een achter de hand draaien in de beweging, zonder te stoppen, uit het midden lopen of draven aan het hardlopen in de stap. Het paard komt met zijn achterpoten in de kleinst mogelijke cirkel waarvan het middelpunt ligt zeer dicht bij de binnenkant achterbeen. De voorpoten zijn zijwaarts, kriskras rond in een halve cirkel. Het achterbeen mag niet kruisen elkaar (behalve de laatste Side-stap), maar in de tijd met elke stap in een strakke cirkel, vooral de binnenkant van het been, het moet niet alleen rechtop worden gezet in voortdurend contact met de grond.

En dit is de link:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kurzkehrtwendung

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:01

Dat is die die ik ook net vertaald heb :+ alleen dan dus door mezelf vrij vertaald. Alleen t stukje "de (korte/krappe) keertwending is een oefening in de dressuur, waarbij het paard 180 graden gedraaid wordt" er vergeten bij te zetten :o

Wel grappig wat google er af en toe van maakt :D vaak als je het in stukjes hakt vertaald ie het beter ;)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:52

sjolvir, bedankt! hier heb ik wat aan :D

ik ben eruit, ik weet zeker dat het op die manier moet!

ja ik was ookal aan het zoeken van filmpjes op youtube, alleen zoals ik al zei is dressuur in zwitserland niet zo bekend, dus kon het niet vinden :P

maar ik heb genoeg informatie hierkan een slotje op! dankjullie wel allemaal!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:16